Mijn dochter is in maart 4 geworden en gaat nu dus naar school. Ze is officieel ook nog niet leerplichtig want dat is vanaf 5 jaar. In eerste instantie hadden we zoiets van dan gaan we in september nog een keertje buiten de schoolvakantie een weekje weg. Maar nu zijn we vorige week een dagje naar de efteling geweest, netjes gemeld aan de juf en juf vond het voor een keertje geen enkel probleem. Dochter is er verder ook altijd. Maar voor mij voelde het toch alsof ik iets verkeerds deed, school is namelijk ook weer niet echt vrijblijvend vind ik... Wat vinden jullie? 'Moeten' we onze vakantie netjes in de zomervakantie plannen, of 'mogen' we het gerust daarna doen?
Jullie mogen het zeker daarna doen. Of juf het nu wel of niet een probleem vind, ze is nog niet leerplichtig. Je staat helemaal in je recht. Onze zoon gaat na de zomervakantie naar school omdat hij in de vakantie jarig is en wij gaan ook eind september nog op vakantie.
O en ik me maar schuldig voelen om die ene dag al haha maar dat hoeft dus niet als ik jullie reacties lees.
Gewoon doen hoor, met vier kan het juist nog! Ik zou het wel zo plannen dat je niet net de laatste week van school mist of juist de eerste ofzo.
Wij hebben het vorig jaar ook gedaan, maar dan begin juni. Wel wilde ik niet langer dan 1 week gaan. Was geen probleem, juf gaf ons groot gelijk.
Wij hebben het ook net gedaan, zoontje wordt 5 in augustus, dus we hebben er nog snel even gebruik van gemaakt.
Als je het wilt, vooral doen. Scholen staan er niet altijd even positief tegenover, maar het mag gewoon, dus gewoon gebruik van maken als je het wilt. Zou het wel vooraf melden bij de directeur en de leerkracht. Het mag zelfs nog in de maand waarin je kind 5 wordt (als je kind dus bv. 1 maart jarig is, dan is je kind vanaf 1 april leerplichtig en kun je in maart dus ook nog weg, als je wilt). Zelf heb ik het nooit gedaan en zou ik het ook niet snel doen, maar komt vast ook omdat mijn baan nauw verbinding had/heeft met het onderwijs en ik dus gewend ben aan vrij zijn in de vakanties (theoretisch gezien kan het wel erbuiten, het is dus niet dat het per definitie niet kan, maar ik ben het gewoon al niet gewend - dus waarom dan opeens dan wel doen?). Maar ik heb ook zo iets van 'naar school gaan is naar school gaan', ik heb ze ook geen dagjes thuis gehouden sinds ze vier zijn oid (maar was ook niet echt nodig).
Wij gaan volgend jaar als dochter nasr school gaat met 4 jaar ook nog 3 weken op vakantie in sept. Was geen enkel probleem. Heb het aan de directeur gevraagd. Vanaf 5 pas edht leerplichtig.
Wij hebben het zelfs 2x gedaan. Na de herfstvakantie en voor de zomervakantie. Heerlijk! En als je ziet hoeveel Nederlandse kindjes je dan treft, ben je echt niet de enige
Wij hebben dat 3 keer gedaan: 2 keer een weekje en een keer 3 weken. Moesten wel officieel verlof aanvragen, maar was geen enkeke probleem
Ik ben altijd afwijkend in zo'n topic. Ik zou het niet doen. De officiële leerplicht is idd vanaf 5 jaar, maar ik zie dat meer als de mogelijkheid om een kindje van 4 nog eens thuis te houden mochten ze het nog niet goed vol houden oid. Niet om op een lekker rustig moment naar de efteling te kunnen of goedkoop op vakantie. Op het moment dat je kindje naar school gaat heb je een soort morele verplichting vind ik, net zoals een teamsport, kun je ook niet steeds afmelden als je geen zin hebt of het jou niet uitkomt. Ook naar je kindje toe, nu komt het papa en mama goed uit, zodat ze geld besparen voor de vakantie dus hoef je lekker een weekje niet. Wat als je kindje een weekje gewoon geen zin heeft, mag ze dan ook thuis blijven??
Mijn dochter is ook in maart 4 geworden en we zitten momenteel in Italië, ik ben dus voor Inderdaad even rekening houden met niet net tijdens de start van het jaar of belangrijke dagen op school. Wij gaan waarschijnlijk in september/oktober nog een keer weg, nu kan het nog. Het is heerlijk om ergens te zijn zonder dat massa toerisme. Gister waren we in florence en dat was gewoon te doen zonder dat het overal verstikkend druk was.
Dat klinkt allemaal.zo zwaar. Je kunt je kind toch gewoon uitleggen dat je met 4 jaar nog wel op vakantie mag en met 5 niet meer. Lijkt mij nogal simpel. Lekker genieten juist ipv zo op de regeltjes te zijn. Wij gaan overigens niet nu weg om geld te besparen. De rust van het laagseizoen en de temperatuur op sommige plekken zijn de motivatie hier. Wij willen in september nog naar Turkije, schoonouders hebben een huis in antalya en dat is in juli/augustus in de 40+ graden. Vorig jaar waren we er in september in nog was het mega heet. Nu kan ik nog kiezen en dan ga ik liever wel weg dan niet. Zou jij liever een extra vakantie willen of thuis blijven terwijl je de regels niet eens overtreedt?
Ze is nog 4.. dus het mag wél buiten de reguliere schoolvakanties om. Ik zou het dus ook gewoon doen. Vanaf 5 jaar zijn ze leerplichtig.. ervoor niet.. het is meer een advies dat ze vanaf 4 jaar al gaan. Als je dochter van dit (4-5) hele schooljaar dan 1 of 2 weken mist kan dat echt geen kwaad. Regels zijn regels maar het hoeft niet zwaarder gemaakt te worden dan het is. Volgens de regels mag je gewoon met je dochter op vakantie, in principe wanneer je maar wilt, zolang ze 4 is dus ik zie het probleem niet zo Lekker van genieten! *edit*: ik zou het overigens wel een dingetje vinden als je bij wijze van spreken elke 6 weken 1-2 weken op vakantie gaat buiten de reguliere vakanties om.. dan is je dochter er meer niet dan dat ze wél op school is.. en een beetje regelmaat al krijgen als voorbereiding op het jaar erna (als ze 5 is) lijkt me dan voor een kind toch wel fijn - maar goed dat is een heel ander verhaal dan jouw situatie TS
Het enuge wat ik niet snel zou doen is in ee eerste week na de zomervakantie en de week voor de zomervakantie. Ze missen dan net het begin en de afsluiting.
Ik blijf dus thuis, tuc omschrijft de reden mooi. En ja, je kunt je kind het prima uitleggen, maar het hoeft niet, toch? Ieder zijn eigen keuze.