Zelf kiezen of niet (eten en drinken)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by xxessiexx, Jan 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

Jun 2, 2010
    427
    12
    18
    Laten jullie je kind zelf kiezen wat ze eten? En dan bedoel ik er ligt fruit op de fruitschaal kies jij of kiest je kind?

Of jullie gaan brood eten kies jij qua beleg of je kind?

Vinden jullie dat kinderen best zelf keuzes mag maken of kiezen jullie?

2. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Zover ben ik nog niet..:p maar vind best dat kinderen zelf mogen kiezen...
    En als je het alsnog beetje zelf in de hand wil houden kan je ook laten kiezen tussen 2 dingen..

3. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Hier mag hij zelf kiezen. Hij wisselt zoet en hartig zelf prima af. Maar toen hij jonger was koos ik voor hem of mocht hij kiezen uit twee dingen.

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Zelf laten kiezen..dan eten ze het best.

5. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

Jun 29, 2012
    1,061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Hier mag ze altijd zelf kiezen, maar ik geef haar 2 keuze mogelijkheden.
    Ze is bijna 5 en af en toe mag ze bv helemaal zelf kiezen wat ze aan heeft (alleen zaterdag) en dan komt ze met de meest vreemde kleding en kleurcombinaties beneden.
    Normaal mag ze dus kiezen tussen een rok of broek of rok/jurk en ik kies de rest erbij.

Ze mag kiezen hoeveel boterhammen ze wil 1 of 2 welk beleg.
    bv smeerkaas of honing... enz enz

Dingen die ze niet zelf mag kiezen is bedtijd en douchen.
    wel het tijdstip van douchen wil je s'ochtends of s'avonds douchen...

6. Mila2011

Mila2011 Actief lid

Oct 14, 2012
    268
    50
    28
    Hier mag mijn dochter ook zelf kiezen. Kaas of worst? Appel of manderijn? Met dat soort dingen mag ze van mij kiezen.

7. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

Jun 2, 2010
    427
    12
    18
    Heeft bij jullie 2 keuze mogelijkheden geven nut dan?
    Hier niet :)

Als ik haar bijvoorbeeld kaas en gekleurde hagelslag laat zien en vraag welke ze wil en ze heeft worst in haar hoofd dan kan ik hoog en laag springen, maar dan gaat ze echt niet kiezen en eet ze liever niet.

Ze is nooit een moeilijke eter geweest. At alles wat ik voor haar neus neerzet, maar de laatste tijd..... zucht....

Hetzelfde met fruit. Als ik haar een banaan en peer laat zien moet ze natuurlijk net weer een appel.

8. knap

knap Niet meer actief

Hier ook mogen ze zelf kiezen.

En dat werkt meestal het beste hier.
    Wel stuur ik bij. Naar mijn gunstigste uit gang,s punt.
    Bijvoorbeeld de bananen moeten op omdat ze al bijna te rijp zijn dan zeg ik wil je appel en dan zegt zij nee ik wil banaan haha.;)

Kleding mag ze ook zelf kiezen. Maar ook dat stuur ik bij. Toevallig vandaag weer. Ze heeft een trui met een uil aan. Maar ze wil geen uil.
    Dus het is al weken een uil met grote brillen op en we hebben er een grote kat er van gemaakt een kat met bril nu trekt ze hem wel aan die trui haha.
    ;)

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier zelf kiezen... Binnen de door ik gestelde grenzen.
    En ik zeg ook weleens "ik heb liever dat je wat anders neemt"
    Of dat ze niet weer hagelslag opdr brood krijgt.

'S ochtends eten wij gewoon kaas, vleeswaren of pindakaas op brood.
    Tussen de middag mag ze soms best een boterham met pindakaas en hagelslag maar niet elke dag.
    E dan krijgt ze op d'r andere boterham gewoon iets gezonds.

Maar ik "geloof" wel in een zekere zelfbeschikking.
    Geheel afhankelijk van kind en leeftijd wel natuurlijk.

Ze mag bijvoorbeeld ook vaak kiezen wat we 's avonds gaan eten.
    Maar we eten niet elke dag pizza.
    Dus zegt ze 2 dagen na elkaar dat we pizza gaan eten dan moet ze gewoon wat anders kiezen van mij.
    En dan eten we dus meestal kip met rijst.
    Daar zoekt mama dan zelf nog wat groenten en saus bij.
    Kind blij, mama blij :)

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Nou dan kies ik dus.
    E na een paar keer voor d'r kiezen... Kiest inmiddels al heel lang gewoon uit de mogelijkheden die ze krijgt.
    Heus niet altijd zonder protest hoor... En soms heeft ze zelfs een goed argument of alternatief waardoor ze toch d'r zin krijgt.

Als ze 's ochtends niet kan kiezen zeg ik altijd "wil je kaas of pindakaas?"
    Gaat e dan huilen dat enkel pindakaas met hagelslag goed genoeg is... Of perse die muslibollen die we niet hebben.
    Eindigt dat vaak in "ok, dan krijg je pindakaas"
    Meestal weet ze dan ineens wel of ze liever kaas wil.
    Komt ze dan terug met "mag ik ook sandwichspread?" Is dat geen probleem op zich (dat valt binnen mijn grenzen van fatsoenlijk ontbijt-beleg namelijk)

11. MamaAnnelies

MamaAnnelies Fanatiek lid

Nov 26, 2012
    1,074
    0
    36
    Fulltime moeder
    Noord holland
    Ik laat mijn zoontje altijd zelf kiezen wat hij wilt. Hij weet altijd erg goed wat hij wilt, meestal komt hij zelf naar mij toe dat hij een kiwi wilt of een mandarijn enz enz. Met drinken en beleg mag dat ook, zolang hij maar niet alleen maar chocomelk wilt of limonade.

12. jerami

jerami Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier mag mn zoontje zijn beleg/fruit/tussendoortje zelf kiezen. De ene keer weet hij precies wat hij wilt, de andere keer komt er niks uit en dan kies ik wat voor hem. Maar als hij iets niet wilt, dan eet hij het ook echt niet.

13. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Hier mogen ze zelf kiezen wat voor fruit ze lusten, hoeveel boterhammen/crackers en wat voor beleg ze willen. Af en toe mogen ze ook het avondeten kiezen en dat wordt dan friet, pizza, pannenkoeken of tosti's.

14. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Ook hier mag zoonlief zelf kiezen. Voor het avondeten kiest hij meestal gehaktbal en boontjes of pasta met spinazie. Broodbeleg wisselt hij keurig zoet en hartig, dus dat is prima. Eigenlijk komen we er altijd wel uit.
    Het voorkomt hier veel driftbuien en alles gaat net wat makkelijker/sneller.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik laat mijn zoon kiezen wanneer hij ook daadwerkelijk een vrije keus kan maken. Als ik liever niet heb dat hij WEER een appel neemt, dan geef ik hem een keuze uit 3-4 verschillende dingen.

Dochter is 2 dus die kiest uit 2 verschillende dingen en nee, niet een derde.

Nee is nee

Avondeten is heel soms een keuze maar niet als regel. Ik ga ook niet speciaal koken voor de kinderen.

Broodbeleg, fruit, snackmoment

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Mijn dochter mag ook zelf kiezen, maar wel binnen mijn grenzen.

Kleding mag ze soms kiezen (meestal kiezen we om en om), maar ik trek geen vreselijke combi's aan. Als ze een bepaald rokje aan wil, dan kies ik het shirt/vest.

Eten: Bij de broodmaaltijden krijgt ze altijd eerst een halve boterham met hartig beleg (ze mag dan zelf kiezen) en de andere helft mag met zoet beleg. Ik zet niet altijd alle beleg op tafel, dus ze kan dan kiezen wat er op tafel staat. Ik vind het geen probleem als ze om iets anders vraagt. Fruit kiest ze ook zelf. Bij het avondeten mag ze soms (één keer per week maximaal) zeggen waar ze zin in heeft. Dat wisselt van pannenkoeken naar spaghetti of tagliatelli.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ze mag zelf kiezen voor op brood. In principe alles, ze regelt t zelf vrij goed wat betreft zoet/hartig.
    Alleen pasta/hagelslag of andere lekkernij (behalve jam/stroop) mag ze ongeveer 1x per 2 dagen.
    Fruit mag ze kiezen, alleen niet altijd een banaan. Want dat wil ze altijd t liefst.

Als zij niet wil kiezen, ook niet tussen 2 dingen, dan kies ik. Dus dan zeg ik nog eenmaal: A of B en anders kies ik A.

Kleding wil ze steeds vaker kiezen. Mag, mits het qua weer kan en moet wel een goede combi zijn.
    En soms liggen er 3 dingen die ze allemaal 1x aan heeft gehad. Dan vind ik dat die eerst nog eens gedragen moeten worden, voor ze de was in kunnen. Dus dat probeer ik dan wel aan te smeren. Gelukkig is ze er niet heel moeilijk mee.
    En ach, 's middags gaat t meestal toch uit en loopt ze in dr verkleedkleren ;)

18. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    ik denk dat het goed is dat je je kind leert dat er keuzes zijn...en dat ze leren kiezen.

Drinken wordt hier gewoon gegeven. Maar met eten doen we sinds 3 maand dat ze mag kiezen. Na haar ziekzijn was het eten een drama geworden, ze wilde niet eten. Nu zetten we 's morgens 2 of 3 soorten beleg op tafel (pindakaas, appelstroop en smeerkaas) en dan mag ze kiezen wat ze op brood wil. Ze kiest dan ook echt wat ze wil. En dan gaat haar brood op.

Avondeten wordt niet gekozen, ze krijgt haar bord voor d'r. En dat is wat ze krijgt. Ook dat gaat helaas al een poos niet meer zoals het was:(
    Maar ze heeft wel een keus, eten of niet. Wil ze eten dan kan ze haar bordje leegeten, wil ze niet...jammer dan. Dan geen avondeten.

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier mag ze sommige dingen zelf kiezen.

Kleding niet, ik bepaal wat ze aantrekt, anders kiest ze alleen maar haar (enige) Dora trui ;) . En ik heb graag een beetje mooie combi's. Omdat ik altijd kies levert dat nooit protest op.

Eten; 's ochtends mag ze altijd kiezen tussen een cracker of een boterham, en meestal tussen twee soorten beleg. Als ik vrije keuze geef wil ze altijd hagelslag en dat is zo'n enorm geknoei, daar heb ik niet elke dag zin in. Tussen de middag wederom keuze uit 2 soorten beleg maar dan is er alleen brood op tafel, geen crackers. Fruit laat ik haar meestal gewoon van de fruitschaal kiezen, dat wisselt toch wat erop ligt. Avondeten eet ze met de pot mee, dat betekent dat ze de ene keer een bord vol eet en de andere keer maar een paar hapjes; so be it. Ze moet wel alles proeven. Toetje is er altijd maar dat kies ik ook. Drinken is hier altijd water.

En verder laat ik, al heel lang, om haar te laten 'oefenen' met kiezen 's avonds altijd zelf een voorleesboek van haar boekenplank kiezen, uit een stuk of 30 boekjes. Dat vond ze in het begin echt heel moeilijk maar het gaat steeds beter en we lezen gelukkig niet elke avond hetzelfde :D

20. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    ik geef 2 keuzes voor beleg of maak het gewoon...met fruit mag hij kiezen, hij is enorme fruitliefhebber...als ik wild at ie meer variatie krijgt, maak ik een fruitsalade.

ik stal nooit al het beleg uit en dan zelf bepalen wat ie kan eten. alles wordt gewoon in de keuken gesmeerd en komt ie me helpen...

tussendoortje sochtends ook 2 keuzes ( cracker of rijstwafel)
    tussendoortje smiddags mag hij bepalen ( koekje, fruit, soepstengel, rijstwafel, rozijntjes, soms btj chips)

voorleesboekje, kiest hij altijd...maakt eht heel makkelijk keuzes voor de rest

Share This Page