"Ik wil niet!" Of kan ze het niet? Zorgen...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door DeeLighT, 15 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    M'n oudste is nu 2,6 jaar. Afgelopen zomer oefenden we vaak met op het potje en de wc zitten. Dit vond ze heel interessant en leuk, maar ze deed er nooit wat op. Ze gaf toen wel vaak van te voren aan dat ze moest poepen, maar als ik haar dan op de wc/potje zette deed ze nooit wat. Daarna wel in haar luier (houd het dus gewoon op).
    In haar blote kont laten lopen was ook geen succes.
    We hebben het toen maar even gelaten.

De laatste paar dagen probeer ik weer wat vaker te oefenen, omdat ik merkte dat ze helemaal niets meer aangaf! Ze bleef gewoon lopen met vieze bilen en zei niks! Vreemd toch? Dat het achteruit gaat ipv beter?
    Nu vraag ik vaker of ze moet poepen en ze zegt dan ook ja, en als ik vraag op ze op de wc wil zegt ze ja. Maar eenmaal daar zegt ze "Ik wil niet!" Of "Ik ben klaar."

Wat moet ik hier nu mee? Ze is slim zat want ze kan voorwerpen tellen t/m 6, dingen van gister en langer geleden vertellen met kleur en naam erbij. Wat is er aan de hand?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gewoon nog niet aan toe denk ik, bij Eva ging het ook ongeveer zo, maar ik liet het maar. Een maand voor haar verjaardag vertelde ze nog trots aan haar tante dat ze gepoept had (in de luier dus ;)). Een paar dagen voor haar derde verjaardag viel opeens het kwartje.

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik was zelf ruim 3 toen ik zindelijk werd. (en echt niet dom :p )
    Mijn oudste wordt in maart 3 jaar en wil er ook nog niets van weten... Hij heeft paar maanden terug per ongeluk paar keer op de pot geplast, maar sindsdien... :( Nou ja, ik denk maar gewoon geduld hebben, ze zijn er opeens wel aan toe!

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier hetzelfde.. Eerst zomer ging het niet slecht ofzo... Maar zonder luier was echt nog niet van toepassing.
    Kdv liet dr wel meeplassen met de andere kids maar geen luier kon echt niet.
    Tot ze ineens zei "ik hoef geen luier mam".
    En in 1x overdag en 's nachts zindelijk was.
    Natuurlijk nog wel een ongelukje af en toe (vooral als ze druk aan het spelen was) maar dat hoort erbij.

En ik denk dat wel/niet pienter weinig te maken heeft met opp het potje plassen... Je kunt tenslotte niet in alles heel goed zijn :)
    En plassen is ook een lichamelijke rijpheid.. Niet puur of je slim bent.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ze wil zelf op wc zitten en zover kom je.misschien moet je ervoor zorgen dat ze langer op wc blijft zitten. prijzen als ze wel op zit. alsof het alleen om 'op wc zitten' gaat. 'zooo wt kun je goed zitten op wc!'. dat moet ze eerst wennen denk ik. als ze zich veilig voelt op wc en lang genoeg blijft zitten gaat ze op een gegeven moment ook iets doen.
    je kunt ook een po kopen.misschien vind ze n po beter

6. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    ze is er gewoon zelf nog niet aantoe blijkbaar, waarom moeten mensen zo pushen met dit onderwerp. het komt vanzelf wel, op HAAR tijd en niet op die van papa en mama.

en zoals saskia al zegt, plassen is een natuurlijk iets waar je gewoon klaar voor moet zijn. dat heeft nul comma zero met inteligentie te maken. slimme mensen worden ook niet eerder ongesteld ofzo, dat komt ook als het lichaam het de tijd vind en niet wanneer mama vind dat het zou moeten.

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

De dochter van mn zus heeft dezelfde leeftijd als jouw dochtertje en die is ook nog niet echt bezig met zindelijk worden.
    Ze wil wel af en toe in haar luier kijken, maar daar blijft het bij.
    Maar ze is ook zoveel bezig met andere dingen, het is een hele ondernemende meid. Alleen zindelijk worden is ze nog niet aan toe. Tja, ik denk dat je er nu weinig aan kan doen.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Wat al gezegd is: ze moet er (lichamelijk) klaar voor zijn, heeft verder weinig (niets) met intelligentie te maken. Komt vanzelf, ze is nog jong zat.

9. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey, bedankt voor de reacties. Ik was bang dat ze misschien gewoon echt niet wil omdat ze het kennelijk wel bewust kan ophouden.
    Vond het gewoon vreemd omdat ze het eerst uit zichzelf aangaf (en ik daar uiteraard gehoor aan gaf, lijkt me logisch) en nu helemaal niks meer.

We zullen zien!

Kleine muis, ik zie niemand hier pushen?

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik denk dat het meevalt deeligt...
    Hier was het roer ineens om toen een ouder vriendje (ja wel 3 maanden ouder) bij ons thuis opstond, vroeg waar de wc was en in z'n eentje alles deed.
    Toen was het in paar dagen helemaal klaar. Blijkbaar had ze even een "goed voorbeeld" nodig.
    En toen dus ook meteen dag en nacht droog..
    Dus wie weet is jouw meisje straks ook er ineens klaar mee.
    Scheelt hoop gedoe kan ik je zeggen :)

11. nyncke

nyncke Fanatiek lid

10 aug 2007
    1.661
    0
    0
    in het brabantse land
    Wij hadden onze dochter vorig jaar september bijna helemaal zindelijk. Gingen op vakantie naar Turkije en toen was het ineens over. We hebben het toen gelaten voor wat het was.
    Nu sinds een week of drie is ze er weer helemaal mee bezig en heeft ze alleen's nachts nog maar een luier aan en dat gaat super goed. Ze heeft zelf aangegeven dat ze er klaar voor was.

12. kransje

kransje Lid

6 dec 2011
    24
    0
    0
    dit ziet kleine muis waarschijnlijk als pushen. Ook omdat je ervoor ze we hebben het maar even gelaten.
    Jij kan het lezen als we proberen het weer.

by the way...kindje hier is bijna 3 en ook nog steeds een luier. Ik herken het degelijk wat je zegt. Ze doet het gewoon niet en terwijl ze eerst zei ik wil een schone luier is het nu...ik zeg niets mama ruikt het wel:p

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Niks gewoon rustig afwachten tot je dochter er aan toe is (ipv papa en mama)

14. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    ok, bedankt voor de reacties. het is nooit mijn bedoeling te pushen. maar de reden dat ik het weer begon met oefenen was ook omdat mijn dochter wat weinig uit zichzelf ontwikkeld. was met eten en lopen etc ook zo, dat ze veel stimulans nodig had. en vandaar ook mijn zorgen.

maar ik lees nu dat het echt nog niet laat of gek is dus ik kan weer rustig slapen... ;)

15. adi

adi Niet meer actief

Hier was dat ook zo (nu nog) en dezelfde leeftijd. De meisjes waren 2-3mnd geleden helemaal into potjes. Gingen 2-3x per dag plassen op t potje en soms ook poepen.
    Toen ineens helemaal niet meer, ze wilden er ook niet op zitten.

Daarna heeft mijn dochter een poeptrauma gehad, drnkt nog steeds forlax en is bang om te poepen. Maar ze poept nu alleen op het potje! Geeft dit ook zelf aan.
    Maar plassen nog niet, dit geeft ze ook niet aan.

Mijn zoon moet er overigens nog niks van weten!

16. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    adi, weer een "fase" dus ;) :)

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik weet uit ervaring dat "puchen" in dit geval tegen je gaat werken.
    Ook ik stimuleerde onze zoon om toch vooral zindelijk te worden want hij wat tenslotte al bijna 4 ;).

Resultaat, meneer probeerde alles dan maar op te houden en zo eindigden we bij de huisarts omdat hij er obstipatie van had gekregen. Huisarts adviseerde ons om gewoon de luier weer om te doen, er niet meer over te hebben (en dus ook niet "zeuren" om het feit dat hij een luier om had).

En toen op vakantie in eens, mama ik wil de luier niet meer om maar kun je hem wel meenemen voor als ik moet plassen/poepen. En zo hebben we het een tijdje gedaan.
    Vlak voor zijn 4de verjaardag moest ik hem alleen laten in de wc omdat mijn dochter haar vingers tussen een la wist te krijgen en toen ik terug kwam had meneertje netjes in de wc geplast, staand wel te verstaan en sindsdien was hij zindelijk (en dan ook meteen 's nachts).

Deel Deze Pagina