Sinds enkele dagen heeft mijn zoon last van huilen tijdens het eten. Het maakt niet uit wat ik hem dan geef, groente, fruit of brood. En ook maakt het niet uit hoe snel ik het geef, als hij op een hapje aan het "zuigen" is, is hij wel rustig. Gevolg is dat ik sneller stop omdat hij steeds harder gaat huilen en hij dus minder eet dan wat ik van hem gewent ben. En dus ook weer sneller voor zijn fles komt. Tijdens de fles huilt hij niet. Weet iemand wat dit kan zijn??? Iemand hier ervaring mee En wat moet ik doen, gewoon doorgaan om hem toch wat te geven? Of tijdelijk maar even stoppen?
Ik herken het wel mijn dochter heeft dan echt honger en dan geef ik soms toch eerst een klein flesje en dan het eten. Is er pas een fles vanaf om dat tijdstip?
@Frannie, ik geef de hapjes ruim voor flestijden, dus bijvoorbeeld fruithap om 9 uur, fles om 7 en 11... Dus dat kan het niet zijn volgens mij. @Kabouter Klus, tongriempje geen idee of die in orde is. Maar ik heb borstvoeding gegeven, en dat ging goed. Want ik weet van vrienden dat hun kleine en te kort tongriempje had en daardoor konden zij geen borstvoeding geven. En het is 2 maanden goed gegaan, met de hapjes
@Cynnie, hoop echt dat het een fase is. 1,5 week is nog wel uit te houden! Maar ik wordt zo langzaam aan een beetje moe van die fase's, gaat het een paar dagen goed breekt de volgende fase weer aan, pfffff Haha, het heet niet voor niets tropenjaren toch??
kan idd een fase zijn(ja komt maar geen einde aan die fases). mijn zoontje deed dat ook, heel apart. Hij leek wel ongeduldig... je kan proberen grotere hapjes te geven, misschien is hij dan wat tevredener tijdens het eten. andere lepel proberen. Hier ging het ook na een tijdje (paar weken) weer beter. succes ermee
Hier heeft mn dochter het tegenwoordig ook! Maar ik heb het nooit zo als probleem gezien eigenlijk. Wel superirritant. hier is het volgens ons gewon ongeduldigheid. Honger kan het niet zijn hoor, want ze krijgt ca om de 2 uur wat te eten of te drinken ( voor mn gevoel de hele dag met eten en drinken bezig omdat ze ook est lang slaapt). Ze zit nu in een fase dat ze weet wat ze wil. En als ze de fles ziet moet ze hem hebben. Ze kan dus enorm dramatisch huilen als ze hem ziet en hem niet meteen krijgt. Ook met eten, gaat t niet snel genoeg gaat ze huilen, schoppen met dr benen etc. Ik dacht in het begin even dat ze kramp had, dat de melk te heet was, dat de speen verstopt zat, dat het eten te warm was, het brood te vezelrijk etc etc, maar inmiddels weet ik dat ik gewoon door moet gaan met aanbieden en dat ze weer rustig is als alles op is
@Cindy, idd geen eind aan de fases @Druif, ongeduld lijkt het wel een beetje op, want het is nogal een pittige driftige, idd als hij zijn fles ziet moet hij die hebben. Vd week tijdens brood geven wat water uit een flesje tussendoor gegeven. Dat had ik niet moeten doen, want toen wilde hij alleen nog maar die fles, totdat hij door had dat er water in zat, haha. Maar ik geef het eten zo snel als ik kan (bakje bij zijn mond en lepelen maar), en hij gaat steeds harder huilen, soms huilt hij zelfs als er eten in zijn mond zit... Wachten maar tot deze fase voorbij is!
Mijn dochter heeft dit ook maar niet elke keer. Vaak als ze het heeft is ze gewoon moe. Ze wilt dan wel eten maar huilt ook tussendoo soms ook met eten in haar mondje.
Herkenbaar denk ook dat het ongedult is. Want het eten moet dan zo snel mogelijk zijn mondje ingaan en wanneer zijn mondje leeg is en ik de volgende hap nog niet klaar heb voor hem begingt hij weer Meestal doen wij de eerste paar happen dan zo snel mogelijk en wordt hij langzaam aan kalmer. Daarna kunnen wij op een gewone tempo hem voeden.
Heel herkenbaar. Bij Milan was het vaak zo dat er dan tandjes doorkwamen en dat 'gewoon' eten bij hem pijn deed kreeg ik het idee. De fles ging wel altijd goed. Inderdaad vervelend, en je geduld word behoorlijk op de proef gesteld, maar het gaat (ooit) weer voorbij Gewoon blijven aanbieden. Eventueel een kwartiertje daarna weer proberen als je kindje wat rustig is geworden. Hielp hier ook wel redelijk.
Onze jongste deed het ook tot we haar een lepel gaven. Wij eten geven met een lepel en zij een eigen lepel die ze in dr mond kon stoppen. Bij ons was het toen opgelost. Bij het brood kreeg ze van ons de korst om zelf te doen en wij de rest.
Huilen tijdens het eten is niet goed, je zoontje geeft aan iets niet prettig te vinden. Ik zou stoppen met bijvoeding geven en het weer heel langzaam opbouwen. Ik persoonlijk ben een voorstander van het geven van hele stukken (Rapley), omdat je kindje dan zelf de controle heeft over wat hij eet en hoeveel. Als je dit niet prettig vindt, kun je ook gepureerd geven, maar geef hem alleen iets in zijn mond als hij zijn mondje ook daadwerkelijk open doet. Dus geen trucjes om toch meer eten naar binnen te krijgen. Als hij zijn hoofd afwent of gaat huilen, meteen stoppen. Het is naar mijn mening belangrijk dat je bij het laten eten of geven van eten, je heel goed de grenzen van je kindje in de gaten houdt. Hij kan al heel goed aangeven wat hij wel en niet prettig vindt. Zo voorkom je dat hij misschien later een negatieve associatie gaat krijgen met voeding en eten.
Ik twijfel nog steeds of het echt ongeduld is, hij wordt niet echt kalmer en hoe snel het ook gaat hij gaat steeds harder huilen. Tandjes zat ik ook al aan te denken, ik las dat ze dan ook last kunnen hebben tijdens vaste voeding. En ook zijn zijn poepluiers de laatste dagen ook wat dunner, en wel 6 op 1 dag?! Maar hoe lang hebben ze daar last van Maar wat ook vervelend is, is dat hij na zijn laatste slaapje al sjaggie uit bed komt, daar waar hij normaal vrolijk uit bed komt. Hij lijkt dan honger te hebben, ik moet hem echt bezig houden eventueel met speen hoewel hij deze nooit meer kreeg. Hij is pas weer vrolijk na de fles, maar als ik die fles voor 7 uur geef weet ik zeker dat hij om een uur of 5 al weer wakker is, en anders meestal rond 6.30. Tenminste die indruk krijg ik. @Mich, ik dwing hem het eten ook niet op hoor. Hij doet en blijft zijn mond wel gretig open doen en dan krijgt hij een hapje, en hij vond het de afgelopen twee maanden ook erg lekker. Rapley ben ik niet zo bekend mee, dus wellicht is dat een optie als hij dit zo nog een aantal dagen blijft doen. Maar ik denk niet dat hij dan iets binnen krijgt. Hij kan met hele stukken ook niet zo veel, maar zoals ik al zei ben niet bekend met die methode.