Zoontje groeit (veel te) hard, minder vaak voeden??

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MoederK, 23 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hallo, mijn zoontje is nu 2 maanden..
    Ik voed op verzoek.
    De eerste weken dronk hij erg vaak aangezien hij ook snel in slaap viel en dan al snel weer honger had.
    Nu lijkt dat wel beter te gaan maar drinkt nog steeds om de 3 uur, ook 's nachts. 's Nachts zit er vaak minder tijd tussen omdat hij snel in slaap valt (denk ik, want doezel zelf ook al snel weg aangezien ik liggend voed).
    Heb soms ook het idee dat hij mij als speen gebruikt.
    Speentje en mijn pink wilt hij niet.

Eigenlijk allemaal nog niet zo'n probleem.
    Maar nu was ik afgelopen maandag bij het cb en daar "schrokken" ze een beetje.
    Hij woog met de geboorte nl 3450gr en nu 8 weken later al 6500gr!! :$
    Is nu 61,5 cm lang.

Toen ze hoorde dat ik nog op 8 voedingen zit zei ze meteen dat hij nog maar op 5 of 6 voedingen mag zitten en dat ik echt tijd moet gaan rekken. Ook denken ze dat hij teveel voormelk binnen krijgt waardoor hij dus snel weer honger heeft en hard groeit. Ze zei dat ik maar moet gaan kolven zodat ik zie dat hij dan genoeg heeft gehad en ik er dan makkelijker 3,5/4 uur tussen kan laten..

Mij is altijd gezegt dat je niet teveel bv kan geven maar ben nu wel onzeker over wat ik nu moet doen...?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

oh, dit horen we vaak van het cons. bureau.
    Eigenlijk kan een kind niet te hard groeien op BV. Op het cons. bureau gebruiken ze groeicurves voor flesvoedingskinderen, en een BV kind volgt een afwijkende lijn.
    Op bv.com is veel informatie te vinden over het interpreteren van groeicurves. Daarnaast is er de mogelijkheid om online de groeicurve in te vullen en bij te houden die op basis van de groei van borstgevoede kindjes is ontwikkeld door de Wereld Gezondheidsorganisaties (WHO): klik. Hoe ziet het plaatje er dan uit?
    Ik ben benieuwd, laat maar even weten!
    Ondertussen zou ik gewoon op verzoek voeden, wat je al deed, je kind is heel goed in staat om aan te geven wanneer en hoe lang het wil drinken.

Mirjam

3. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Dankje voor de reactie!

Heb de curve ingevuld en hij gaat richting bovenlijn maar hij krijgt toch echt nog alleen bv dus kan er ook weinig aan veranderen.

We zullen wel zien hoe het de komende maanden gaat.
    Vind het alleen lastig wat ik de volgende keer moet zeggen als ze vragen hoe vaak hij drinkt...
    Liegen, of eerlijk zijn en dan weer te horen krijgen dat ik het niet goed doe :(

4. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Deze wilde ik plaatsen

5. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

nou, dat ziet er keurig uit. Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken.
    Ik zou er niet om liegen als ze vragen hoe vaak je voedt.
    Je kunt het in het midden houden door een antwoord te geven als:
    "ik voed op verzoek", of
    "dat verschilt nogal per dag", of
    "dat houd ik eigenlijk niet zo bij".

Dan lieg je niet.

Als je wilt kun je de confrontatie aangaan, maar dan moet je wel sterk in je schoenen staan. Dan neem je deze ingevulde curve mee. Maar over het algemeen is dat helaas onbegonnen werk op een consultatie bureau. Je kunt ook eerlijk zijn en zeggen dat hij 8 keer drinkt. Ze zeggen dan misschien dat het te veel is, maar je kunt ook als tegenreactie geven: u neemt toch naast 3 maaltijden ook wel eens een kop koffie, een kop thee of een appel tussendoor?
    Kijk maar wat je doet, maar maak je in elk geval geen zorgen en laat je niet ontmoedigen. Je geeft heel waardevolle voedingsstoffen aan je kind, vloeibaar goud!

Mirjam

Deel Deze Pagina