Hallo, Ik heb een vraagje, mijn zoontje van bijna 2 wk (14-10-11) drinkt goed aan de borst, alleen hapt hij niet groot genoeg en heeft hij vaak alleen maar een klein stuk tepel+tepelhof in zijn mondje. Hij hapt zelf ook niet goed aan, ik breng hem met zijn hoofdje dichtbij mijn borst en moet vaak mijn tepel wat ''samenknijpen'' om hem in zijn mond te krijgen. Ik heb hier zelf geen last van, het voeden doet geen pijn, hij is tevreden en ik heb geen kloven oid. Alleen sinds vannacht een wat stekende pijn in mijn linkerborst, deze lijkt ook meer stuwing te hebben. Rechterborst nauwelijks stuwing. Wat kan ik doen om hem beter te laten happen??? Is een tepelhoedje een oplossing??? Groetjes Janet
Hoi Janet, Op zich denk ik bij jouw vraag; als het aanleggen geen pijn doet, je tepels intact zijn en je baby tevreden is (en voldoende groeit en goed poept en plast) waarom zouden we dan iets willen veranderen? Maar je zegt ook dat je sinds vannacht een stekende pijn in de borst hebt met stuwing. Is de borst ook rood? Voel je harde plekken of schijven in de borst? Heb je verhoging of koorts? Heeft je tepel nog steeds dezelfde kleur? Voel je die stekende pijn alleen tijdens het voeden of juist tussen de voedingen in? Hier diverse aanleghoudingen die je een beeld kunnen geven hoe de hap te verbeteren. Graag zou ik nog van je weten hoe zijn gewichtsverloop is geweest vanaf de geboorte. Een tepelhoedje is geen oplossing. Daar leert je kindje niet beter door happen en hij krijgt er uiteindelijk minder melk door binnen. Mocht het aanleggen niet naar je zin verbeteren, kun je altijd nog een lactatiekundige laten komen.
Hoi Teddy, Bedankt voor je snelle reactie!!! Mijn borst heeft wel harde schijven, maar die zijn na het voeden wel weg, als ik na het voeden mijn borsten vergelijk is wel mijn rechter een stuk lichter en soepeler dan de linker. Nu, een uurtje na de voeding, is mijn borst gevoelig als ik m aanraak/optil, en voelt hij alweer ''vol''. Hij is niet rood en ik heb geen verhoging of koorts en mijn tepelkleur is normaal. De steken zitten wel in heel mijn borst, tot in mijn tepel. Het drinken van mijn zoontje aan de borst doet alleen even pijn als de eerste druk eraf gaat. Ik had gehoord dat wanneer je kindje niet goed hapt, dat een tepelhoedje uitkomst kon bieden. Dit is dus niet zo begrijp ik uit jouw verhaal. Goed om te weten Ik zal eens kijken naar de verschillende aanleghoudingen. Tot slot nog het gewichtsverloop: 14-10 (geboortegewicht) 4166gr 16-10 3870gr 17-10 3770gr 18-10 3870gr 19-10 3880gr 20-10 3940gr 21-10 3980gr Op 17-10 wat bijvoeding gehad ivm het afvallen, hooguit 80cc friso hypo allergeen, zal geen zoden aan de dijk hebben gezet Morgen wordt hij weer gewogen, dan komt de wijkverpleegkundige langs voor de intake. Bedankt voor de moeite! Groetjes Janet
Hoi Janet, Houd die harde schijven goed in de gaten. Tijdens een voeding meemasseren kan helpen de harde schijven op te lossen. Na een voeding moeten ze wel weg zijn, anders toch nog even nakolven. Dit allemaal om te voorkomen dat er een verstopping optreedt. Het niet helemaal goed aanhappen kan er de oorzaak van zijn dat je borsten niet goed geleegd worden. Ik wil graag morgen van je horen hoe het gewicht is. Kan de wijkverpleegkundige morgen een voeding bekijken? Zijn gewichts verloop de 1e week is prima.
Hoi Teddy, Wijkverpleegkundige is vanmorgen geweest, helaas kwam het niet uit ivm de voeding, maar maandag belt ze tussen de middag en probeert ze dan s middags hier te zijn op een voed tijdstip. Ze had ook nog tips gegeven, vooral ivm het aanleggen. Mijn pijnlijke borst is inmiddels over, ik heb het goed gemasseerd en heb mijn zoontje mn borst goed leeg laten drinken! Pfff, wel een zorg minder zeg! Hij woog vanmorgen 4030gram! Dus gaan alweer richting zijn geboorte gewicht!!!!