Gewicht baby onder het gemiddelde, wat nu?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Ghurabaa, 20 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Hoi

Ik had (alweer :)) een vraagje.

Bepaald de kwaliteit van moeders voedingspatroon de kwaliteit van de borstvoeding?

Ik geef namelijk volledige borstvoeding en mijn dochtertje is qua gewicht onder het gemiddelde (volgens cb).
    Ze is nu 9,5 week oud, 59 cm lang en ze weegt 4630 gram. (bij geboorte 3280 gram.)

Komt dat misschien omdat ik dan toch niet gezodn genoeg eet, of omdat ik niet genoeg eet?
    Wat kan ik doen zodat ze aankomt? Of kan het zijn dat mijn melk gewoon niet goed is..

Ze slaapt sinds 4 weken 's nachts door, waardoor we sindsdien op 6 voedingen komen. Bij cb raadde ze me aan om een x extra te voeden, maar ik voed overdag al op berzoek (wat uit komt op om de 3 uur) dus weet niet hoe ik dit moet aanpakken?

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Het eetpatroon van de moeder bepaalt deels wel de samenstelling van de moedermelk, maar niet hoeveel energie (Kcal) de melk bevat. Uiteraard is het verstandig om gezond en gevarieerd te eten en voldoende (naar behoefte) te drinken.

Ik vind persoonlijk het groeipatroon van jouw dochter niet direct zorgwekkend. Gewicht is slechts 1 van de meetpunten waaraan je kunt zien of een baby voldoende binnenkrijgt. Ik kijk ook naar de uitscheiding (poep en plas). Kun je aangeven hoe vaak ze poept en plast? En hoe ziet de ontlasting eruit?

Geef je 2 borsten per keer? Laat ze aan het einde van de voeding zelf los of beeindig jij de voeding na een bepaalde tijd? Is je dochter voldaan na een voeding? Voelen je borsten leeg aan na de voeding?

Je zou eventueel borstcompressie toe kunnen passen tijdens het voeden om zo iets meer melk binnen te krijgen.

Je merkt dat ik nog een aantal vragen voor jou heb. Ik lees graag de antwoorden daarop.

Hartelijke groet,
    Teddy Roorda, doula en lactatiekundige in de Betuwe

3. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Kun je aangeven hoe vaak ze poept en plast?
    Ze heeft iedere keer geplast als ik haar verschoon, en dat om de 3 uur.
    Ze poept de ene keer 2x op een dag, de andere keer 1 keer of soms 1 dag niet. Maar meestal wel 1x per dag minimaal.

En hoe ziet de ontlasting eruit?
    Knalgeel

Geef je 2 borsten per keer?
    Ja altijd.

Laat ze aan het einde van de voeding zelf los of beeindig jij de voeding na een bepaalde tijd?
    Ze laat vrijwel altijd zelf los. Een enkele keer valt ze in slaap en haal ik haar op een gegeven moment zelf eraf.

Is je dochter voldaan na een voeding?
    Ja ze huilt daarna nooit dat het niet genoeg was en ziet er hartstikke tevreden uit.

Voelen je borsten leeg aan na de voeding?
    Ja, bijna altijd.

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Het klinkt allemaal goed wat je beschrijft. Behalve dat het CB zegt dat ze onvoldoende groeit zie ik niks om zorgen over te hebben. Heeft het CB behalve een keertje extra voeden je nog andere tips of advies meegegeven?
    Misschien wil je nog eens de WHO groeistandaard invullen op bv.com. Deze curve is gebaseerd op enkel borstvoeding.

5. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ik heb de groeicurve ingevult, en ze zit best wel ver onder de middenlijn. Als je kijkt naar de middnlijn en de lijn daar onder (einde groene gedeelte) dan neigt ze dichter naar de onderlijn dan naar de middenlijn>

nu maak ik me helemaal zorgen :(

wat kan ik doen om haar aan te laten komen? Beter eten, meer drinken? het cb heeft verder geen tips gegeven.
    Ik eet niet superveel op een dag, ook niet genoeg groente en fruit, kan het daar aan liggen?
    ik wil er echt alles aan doen om te zorgen dat ze goed groeit. en ik zou het hel erg vinden alsik de borstvoeding moet opgeven :(

Afgelopen dagen heb ik wel gezorgd dat ze overdag 1x extra drinkt, dus nu 7 voedingen. Moet ik haar misschien toch in de nacht wakker maken om nog een 8e x te drinken?

6. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,
    He wat naar dat je je zo'n zorgen maakt. Kun je een print van de groeistandaard naar me mailen via een PB? Als dat niet lukt laat me dan al haar gemeten gewichten weten, zodat ik zelf even een curve kan maken. Komt er allergie (eczeem, astma, hooikoorts e.d.) bij jou en je partner in de familie voor? Soms zie ik dat kindjes met een allergische aanleg minder goed groeien.
    Dat je kindje minder goed groeit ligt niet aan jouw melk! Jouw voeding is van belang voor jezelf. Borstvoeding gaat altijd voor en is altijd van een goede samenstelling. Maar het is ook belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Gun jezelf 3 goede maaltijden op een dag met voldoende groente en fruit.

Super dat die 7e voeding al is gelukt. Kijk dat eerst eens een week aan voor je de nachtvoeding er ook weer bij pakt. Wanneer kun je weer naar het inloopspreekuur?

Probeer het ook maar een beetje los te laten. Stress is ook niet bevorderlijk voor het toeschieten van de melk. Als je mij de groei gegevens toestuurt dan probeer ik daar vandaag nog even naar te kijken.

Knuffel

7. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ik kan geen plaatje sturen via pb, maar dit zijn de gegevens:

14-8 (geboortedag) 3280 gramen 51 cm
    15-8 3130 gram
    16-8 3200 gram
    17-8 3270 gram
    18-8 3280 gram
    19-8 3260 gram (dag ervoor met tepelhoed gevoed ivm kloven)
    20-8 3330 gram
    21-8 3340 gram
    28-8 3440 gram
    08-9 3840 gram en 53 cm
    07-10 4460 gram
    20-10 4630 gram en 59 cm

8. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

De cijfers zijn duidelijk en ook ik vind nu dat ze meer zou moeten groeien.
    Wellicht is het toch handig om een lactatiekundige te benaderen. Zij kan met jou kijken of er nog iets aan de drinktechniek van je dochter verbeterd kan worden.
    De nachtvoeding weer invoeren lijkt me toch ook wel een goed plan. En bij iedere voeding borstcompressie toepassen, zodat ze per voeding meer melk binnenkrijgt.

9. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    ik heb ivm kloven in de eerste maand 2x een lactatiekundige langs gehad en met haar drink techniek is nix aan de hand, die was zelfs perfect zei ze.

ik wil dinsdaggaan wegen om te kijken ofhet effect heeft gehad dat ik sinds vrijdag een voeding extra geef, of is dat te kort om resultaat te zien?

10. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    En kan het er nog mee te maken hebben dat ze een groeispurt in de lengte heeft gehad en nu qua lengte boven gemiddeld zit? Of wordt daar bij de groeicurve van het gewicht niet naar gekeken. (verhouding tussen lengte-gewicht)

En kan het nog meespelen dat ik zelf klein en slank ben, en altijd al een heel laag vet percentage heb gehad (19%)?

Sorry wil zo graag weten hoe het komt, voel me nu een slechte moeder die haar kind niet genoeg kan geven :(

11. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Dinsdag wegen lijkt me prima.

Het kan idd meespelen dat ze wel in de lengte is gegroeid en daardoor minder in gewicht. De bouw van jou en je partner speelt uiteraard ook mee.

Voel je niet schuldig! Je doet het juist hartstikke goed door hier je vragen te stellen en je af te vragen wat je kunt verbeteren. Laat je het morgen even weten na het wegen?

12. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ja ik laat het morgen weten.

13. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ik ben vandaag wezen wegen en ze woog nu 4705 gram. 75 gram aangekomen in 5 dagen. Heb nogmaals bij het cb gevraagd wat ik er nou mee moet. En nu was er een andere vrouw die zei dat ik er helemaal niks mee hoef te doen. Ze zag er hartstikke goed uit zag ze, en ze vond het helemaal niet zorgwekkend.
    Ook in de nacht wakker maken vond ze niet nodig..

Dus denk dat ik me er maar gewoon niet meer zorgen om moet maken?

14. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Precies, geen zorgen meer maken. Als je het gewicht niet had geweten had je je ook geen zorgen gemaakt, want jouw kindje doet het prima, toch?

Weer lekker vertrouwen op je eigen lijf en op je baby!

15. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    ooh als ik het gewicht niet had geweten had ik me absoluut geen zorgen gemaakt nee! Ze doet het super goed, drinkt standaard om de 3 uur, verschoon haar dan en ze heeft altijd volle plasluiers. Ze is heel vrolijk en ze drinkt hartstikke goed.

Merk dat sinds ik haar 7 voedingen geef (dus 1 extra) dat ze minder goed drinkt. Normaal drinkt ze beide borsten leeg, nu drinkt ze vaker maar wel minder. Vandaag zelfs 3 voedingen maar 1 borst! Ik leg haar heel vaak aan (vandaag door het weinige drinken dus soms na anderhalf uur alweer), maar dan heeft ze niet zoveel honger en drinkt ze dus niet beide borsten leeg.
    Dus vraag me eigenlijk ook af of op deze manier wel meer cc binnenkrijgt als normaal, als ik gewoon op verzoek voed.

16. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Doe maar wat jij denkt dat goed is. Jouw moederintuitie werkt volgens mij heel goed. En als jij denkt dat 6 voedingen beter werkt dan 7, dan doe je er gewoon 6.

17. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Nou de hele borstvoeding is nu dus in de war. Mijn borsten zitten door het vele aanleggen nu steeds mega vol, en ze drinkt nu niet eens 1 borst helemaal leeg of ze heeft al genoeg.. Waardoor ik dus (vooral na de nacht) met pijnlijke overvolle borsten zit :(

Vandaag heb ik haar weer gewoon op verzoek (om de 3 uur is dat) gevoed, en zal vandaag maar aan 6 voedingen komen denk ik, maar dit werkt volgens mij ook niet. Of moet ik het toch zo doorzetten?

18. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Op zich is het gunstig voor je baby dat er even meer melk is. Zo weet je ook dat ze neemt wat ze nodig heeft en groeit op haar eigen tempo. Zo snel als je borsten meer melk zijn gaan maken, zo snel zal het ook weer normaal zijn. Heel even geduld dus. Mochten je borsten echt overvol raken, dan kun je het beste voor de nacht de borsten leeg kolven. Doe maar wat voor jou goed voelt, dan is het altijd goed. Oke?

19. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ja ik voed haar dan gewoon weer op berzoek, wat waarschijnlijk neerkomt op 6x per dag, enkele keer 7x. Ik ga haar over een week weer een keer laten wegen, en mocht het verder afzakken dan zal ik bij het cb kijken wat ik verder kan doen.

Ik blijf er over twijfelen, ligt het echt niet aan mijn melk? Is er niks wat ik kan eten waardoor de melk 'vetter' wordt? Dus meer calorieën gaat bevatten?
    En was het extra voeden de enige optie om haar wat meer te laten aankomen? (klinkt als een stomme vraag haha, maar ik wou hem voor de zekerheid toch even stellen..)

Deel Deze Pagina