Baby 5 maanden bang in het donker?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door aardbei1707, 28 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.245
    681
    113
    Mijn dochter van 5 maanden is 's avonds altijd heeel onrustig. Overdag nergens last van.. na de fles even spelen en daarna weer naar bed. Ze gaat dan ook gewoon lekker slapen zonder huilen. soms wordt ze tussendoor wakker (zie ik op de camera) maar kijk dan wat rond en gaat weer slapen.

Nu is het vanavond weer raak. Ze is hartstikke moe want ze is vanavond al veel wakker geweest. Nu om half 9 de fles gegeven en 9 uur naar bed.. en ze ligt in bed en is weer helemaal overstuur en dit is tegenwoordig elke avond zo. Wij gaan er wel naar toe maar we blijven lopen, we troosten haar en leggen haar weer terug. na 3 of 4 keer valt ze uiteindelijk wel in slaap.

Nu zat ik eens te denken zal ze bang zijn in het donker.. weten jullie of dat met deze leeftijd al kan?
    Of hebben jullie misschien een ander idee?

2. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Heb je niet een lichtje die je aan kunt doen?
    Wij laten het licht op de gang aan (of nachtlampje).

3. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.245
    681
    113
    Ja ik heb nu een nachtlampje aangedaan. Het is alleen nogal veel licht.. ben benieuwd of het lukt..

Maar ja vraag me af of dit al op deze leeftijd kan, iemand een idee?

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Als het helpt, kan het wel denk ik.

Wat het misschien ook kan zijn, is dat ze te moe is en dan de slaap niet kan vatten. Als we onze oudste te laat op bed legden, had ze er ook moeite mee en waren we de hele avond bezig. Misschien is het een idee om de fles eerder te geven?

5. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Dat zou ook nog kunnen, hebben we hier ook weleens "last" van :p.

6. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.245
    681
    113
    Ja zou misschien kunnen maar ja het is de laatste tijd echt elke avond.. en overdag slaapt ze echt heel veel dus oververmoeid denk ik dan zelf niet..

7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Hier is het in slaap vallen ook lastig als ze te moe is en ze te laat in bed wordt gelegd. Ze wordt dan heel onrustig. Acht uur is eigenlijk de mas, liever halr 8. Maar ons meisje slaapt overdag weinig, twee of drie keer 45/60 minuten max.

8. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.245
    681
    113
    Ik snap wat jullie bedoelen maar overdag slaapt ze al zoveel dat ze dan toch haast niet oververmoeid kan zijn? Overdag is ze tussen het slapen door 1 uur wakker incl fles en dan alweer moe. Ik breng haar dan ook naar bed en gaat dan ook gelijk slapen. Na de fles van 4 uur / half 5 begint het eigenlijk. Ze gaat dan wel gewoon gelijk slapen maar is dan rond 7 uur klaar wakker.
    Nu laten we haar meestal spelen en dan soms nog even slapen of anders de fles. Na deze fles begint het eigenlijk. Wil dan absoluut niet slapen en helemaal overstuur.

Oververmoeid zou dan toch niet kunnen? En om 7 uur gelijk de fles lijkt me ook niet want dan heeft ze nog helemaal geen honger..

We vinden het zo moeilijk. Nu zit ik eraan te denken om haar s middags wakker te maken en haar dan wat laten spelen..
    Heeft iemand een idee?

9. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik doelde ook niet op oververmoeidheid. Onze meiden slapen overdag ook veel, maar als ik net een half uurtje te laat was met op bed leggen, was ze over haar slaap heen zeg maar. Opeens weer actief en kan ze gewoon moeilijk haar slaap vatten. Niet oververmoeid verder hoor.

Maar dat tijdstip in de avond is sowieso lastig voor veel kindjes. Onze meid is 10 maanden en nu rekken we het weleens, want ze kan moeilijk om 17:00 de nacht in... Dus houden we haar bezig tot minstens 17:30. Bij onze oudste hoefde ik dit niet te proberen, want dan kon ze dus juist niet meer goed in slaap vallen. Die moest naar bed als ze moe was, anders hadden we de hele avond drama. En dit kwam vrij nauw. Na 19:00 was het al problemen. Ze was toen wel iets ouder dan jouw meisje.

Om 19:00 nog wakker worden lijkt me lastig. Slaapt ze verder door? Krijgt ze nog een late avondvoeding of een nachtvoeding?

Als ze maar een uurtje wakker is per keer zou ik toch proberen om ongeveer 19:30 een flesje geven en voor 20:00 op bed?

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het kan zijn dat ze gewoon haar ritme omgedraaid heeft door overdag zoveel te gaan slapen en dan zou je dat moeten doorbreken.
    Verder kan het ook zijn dat ze geen afleiding heeft in het donker en dat dat het probleem is. Bang in het donker lijkt me eigenlijk stug voor een kind van 5 maanden, maar niets kunnen zien, betekent ook dat je volledig gefocust wordt op je eigen lijf en alle onrust daar en daardoor niet kunt slapen. Ik zou dan proberen of ze met het licht aan wel in slaap kan vallen.

11. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.245
    681
    113
    Ja ze slaapt wel gewoon door gelukkig! Ze krijgt om 23:00 nog een voeding dat is de laatste! daarvoor moeten wij haar ook wakker maken (als ze dus dan toch in slaap is gevallen) na deze fles hebben we ook geen problemen dan gaat ze gelijk slapen tot de volgende ochtend half 9 zoiets.
    Misschien inderdaad eerder de fles geven, kan het altijd proberen!

Wat jij zegt Rozemarijke klopt denk ik ook wel.. overdag kijkt ze eerst een beetje rond en gaat dan slapen.. als het donker is kan dat natuurlijk niet.. hebben wij ook al aan gedacht.. toen hebben we het licht aangelaten maar dan slaapt ze niet diep en wordt na een uurtje weer wakker en gaat ze spelen.. dus ja toen werd ze dus snachts wakker ws dacht ze dus dat het geen nacht was;)

Moeilijk allemaal hoor! Maar ja we blijven gewoon van alles proberen!

12. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Mocht je nog een nachtlampje willen proberen, wij hebben deze:

SPÖKA Led-nachtlampje - IKEA

en die bevalt erg goed. Is niet heel licht, maar je kunt er wel wat bij zien. Is ook prettig om bijvoorbeeld midden in de nacht even te kijken of ze nu wel/niet wakker zijn als ze veel geluid maken. Als we namelijk de lamp aandoen ben je echt wel wakker en hiermee dus niet ;)

Succes!

13. moorske

moorske Actief lid

4 jan 2008
    479
    0
    0
    wat is je schema?
    Hier op die leeftijd een fles om 7,11,15,19 uur (de fles van 23.00 hebben wij nooit gehad, liet haar altijd zelf komen voor die fles.
    haar misschien idd eens wakker maken zo rond zes uur, kan ze nog even spelen, misschien in bad, de fles en dan lekker gaan slapen.
    blijft toch altijd maar even zoeken he!

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dan zou ik toch proberen haar overdag wakkerder te houden, zodat ze 's nachts gaat slapen. Kijken of je dat ritme weer om kunt draaien...

15. Gazy

Gazy Niet meer actief

Onze dochter (5 maand) zit op 7 11 15 19 23 uur
    en slaapt een uur tussen de voedingen.. is dus heel veel wakker voor een baby van haar leeftijd.. (denk ik)
    ze is 's avonds moe en gaat lekker slapen. mijn gokje is dat ze s avonds oververmoeid is zo laat.. (onze dochter gaat 19.30 naar bed)

16. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.245
    681
    113
    Ons schema is (als ze uit kan slapen) half 9, half 1, half 5, en dan in de avond is het elke keer anders. meestal krijgt ze nu weer 2 flessen in de avond..

Vanavond was het even wat anders.. om half 5 was ze nog niet wakker dus heb haar gewoon laten slapen (ochtend was ze nogal veel wakker) en toen is ze om half 6 wakker geworden.. flesje gegeven en om kwart voor 7 weer naar bed!
    Kwart voor 8 was ze dus weer wakker.. 8 uur de fles gegeven en om half 9 naar bed. Toen nog wel even een onrustig momentje gehad.. mijn vriend is er 1 keer naar toe gegaan en daarna ging ze slapen! Hehe.. is al een voorruitgang op de afgelopen avonden.. Nu vanavond om 23 uur alleen nog een fles..
    Deze zouden we misschien wel weg kunnen laten maar overdag drinkt ze niet altijd goed.. ze krijgt 150/5 wat ze dus soms ook niet opdrinkt.. daarom blijven wij maar 5 flessen aanbieden..

Ik heb nu ook het rolgordijntje een beetje open gelaten (staat precies een lantaarn voor haar raam) en nu is het op haar kamer wat lichter.. Dit ga ik even een paar avonden aanhouden kijken of dit ook helpt.

Deel Deze Pagina