Mijn zoontje is bijna 1,5 jaar en speelt eigenlijk niet alleen. Ik ben thuisblijfmoeder dus ik ben altijd bij hem en speel veel met hem, maar het valt mij op dat hij zich niet zo goed alleen kan vermaken. Ik ben bezig om een bedrijfje op te zetten en soms wil ik dan ff daar een half uurtje aan besteden, maar voel me dan schuldig als hij me bij m'n hand pakt om iets te gaan doen. Af en toe zet ik daarom een dvd op van Buma of Tik tak op om hem bezig te houden, maar ik wil ook weer niet dat hij teveel tv kijkt . Zou dit een fase zijn en mss iemand tips zodat hij zichzelf meer kan vermaken?
Begrijpt hij het als je hem zegt dat hij moet gaan spelen? Ik ben er ook meestal voor mijn dochter, maar soms ben ik even bezig en zeg dat ze moet gaan spelen. Dan snapt ze dat aardig en gaat dan ook spelen. Misschien geen half uur achter elkaar, maar zeker 10-15 minuten kan ze wel. Ik zou investeren in de tijd die je wel samen hebt, en dan oefenen met alleen spelen. Wil hij nog in de box? Dan kun je hem ook op een standaard moment op de dag even in de box zetten (bijvoorbeeld met een koekje en een beker drinken).
Ik ben ook een thuisblijfmama en doe veel met mijn zoontje samen, maar hij kan ook goed alleen spelen. Al heeft hij ook wel dat hij zijn draai niet zo kan vinden alleen. Dan spelen we eerst samen of we lezen een boekje of ik geef hem wat speelgoed aan en dan lukt het meestal wel weer. Je hoeft je niet schuldig te voelen als hij aan je hand trekt en jij niet met hem gaat spelen. Ik zou dan tegen hem zeggen dat hij zelf even moet spelen, omdat mama nu even iets anders aan het doen is. Het is niet zo dat ik een half uur ongestoord iets voor mezelf kan doen. Mijn zoontje komt tijdens het spelen regelmatig even kijken, iets van zijn speelgoed geven of met een boekje dat we even lezen en dan gaat hij weer spelen. Als ik iets aan de keukentafel aan het doen ben. Zit mijn zoontje met een blok tekenpapier en wat potloden ook aan tafel. Hij kan zelf zijn stoel in en uit en gaat ook wel zelf speelgoed of een boekje halen om mee aan tafel te spelen. Ik spreek niet met mezelf een vaste tijd af waarop ik iets voor mezelf doe, maar als ik zie dat mijn zoontje lekker aan het spelen is. Neem ik die tijd om iets voor mezelf te gaan doen.
Bedankt voor jullie reacties! Mss is een half uurtje ook wel lang en moet ik duidelijk zijn in wat ík ga doen, ik ga morgen eens oefenen.
Jill heeft ook nooit echt alleen kunnen spelen maar ik zie zie nu, nu ze ouder is, het steeds beter gaat en ze ook echt gaat spelen zeg maar... ze kan prima alleen spelen nu maar ze wilt wel het liefste dat je er bij komt zitten op de grond. papa en mama doen dit niet want dan zitten we hele dagen bij haar op de grond maar de opa's en oma's doen dit wel (moeten ze helemaal zelf weten en Jill weet dit dan ook precies....) nu zeg ik ook wel eens dat ze even zelf moet gaan spelen en dit gaat ze dan ook doen. en idd als ik iets doe aan de keukentafel komt ze vaak bij me zitten en gaat zitten tekenen. werkt ook prima. denk dat dit ook wel per kindje weer anders is en als ze ouder zijn het ook beter gaat.