Zoontje heeft een kippenborst/trechterborst

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kristalhelder, 4 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Hallo dames,

Tijd geleden hier de vraag gesteld of het borstkastje van mijn zoontje er echt anders uitzag of dat ik dingen zag die er niet waren. Vandaag moest ik naar het cb met zoonlief....Voordat ik zelf al kon vragen vertelde de arts me dat hij dus een kippenborstje heeft. In principe niet heel erg..alleen cosmetisch is het niet mooi en conditie kan er lager door zijn.Op dit moment is het nog niet heel erg zichtbaar, maar tijdens de groei wordt het wel steeds duidelijker. Gelukkig bestaat er (mocht hij dat ooit zelf willen) een operatie voor.. Alhoewel ik dit weet voelt het toch wel wat narig. mijn zoontje heeft ook al flapoortjes en nu heeft hij nog iets waar straks op gereageerd kan gaan worden..Hopelijk blijft hij zo mondig als nu. En natuurlijk zal ik hem altijd vertellen hoe ongelooflijk mooi is.

Zijn hier nog meer mama's met een kindje die dit heeft...en zie je met verloop van tijd dat het veranderd?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Nee zelf geen ervaring met een kindje met kippenborstje

Ik ken wel een volwassen man die het heeft. En het is wel wat apart om te zien maar zeker niet lelijk. Hij sport actief ( en zelfs heel goed) en je ziet er zo in het dagelijks leven niks van.

Ik zou er zelf zeker niet op afknappen zeg maar.

Maar kan me voorstellen dat je dit liever niet ziet bij je kind. Je wilt ze natuurlijk graag beschermen voor alles.

3. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Ik heb het zelf. Latijnse benaming is pectus excavatum. Vroeger wel fysiotherapie gehad met oefeningen voor een betere longinhoud. Overigens altijd heel fanatiek gesport. Pieter vd Hoogenband heeft het ook, dus het hoeft geen belemmering te zijn voor je conditie. Wel eens geinformeerd naar een operatie maar die was destijds best heftig omdat ze een aantal ribben breken. Vond ik het niet waard. En verder was bij mij het negatieve bijverschijnsel dat aan 1 kant mijn borst niet volledig groeide dus uiteindelijk aan 1 kant een borstvergroting.

4. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Mijn vriend heeft het ook. Tijdens zijn jeugd niet zo duideliijk, marr na de pubertijd toch wel flink gegroeid. Om je een idee van grootte te geven, mijn borst past er bijna in ( cup c :))
    Hij heeft zich tijdens zijn pubertijd er wel voor geschaamd, maar nu helemal niet meer. Het hoort bij hem. Ook hij heeft fysiek nergens last van. Een operatie is mogelijk, maar is echt heel zwaar, aangezien alle ribben worden gebroken etc. Dus zolang hij zich goed voelt en geen organen verdrukt worden, laat hij dat zeker niet doen!

5. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    Hoi,

mijn zoontje is nu 15 maanden en heeft ook een kippenborstje. Moet zeggen dat het me nu minder opvalt omdat hij groter en wat steviger is geworden. Mijn schoonvader heeft het ook en die is vrij gespierd en het valt bijna niet op. Je hebt ook verschillen in grootte en vorm. Vond het wel gek toen hij een klein baby was. Mensen vroegen ook wel eens, zit er nou een knoop onder zijn truitje?
    Tja het hoort bij hem. Denk niet dat het hem later zal storen.

6. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Mijn zoontje heeft ook een trechterborst. Eerlijk gezegd viel het me niet eens heel erg op totdat het CB ons erop wees.
    Ik vraag me alleen af, of het in de toekomst (in de puberteit bijv.) gaat lijken of hij borstvorming heeft. Hij heeft nu echt zo'n kloofje en dat gaat natuurlijk alleen maar groter worden.
    Ik zou het vervelend voor hem vinden als hij echt een soort boezem krijgt....

7. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    het valt me op uit jullie verhalen dat er verschillende kippenborsten zijn. Mijn cb zei dat mijn zoontje een kippenborst heeft. hij heeft namelijk een uitstekend borstbeen. bij een vrouw zit dat tussen je borsten zeg maar aan de onderkant. Het laatste botje van je ribben. als dit uitsteekt noemen ze dat ook een kippenborst. Ik denk dus iets anders dan jullie borstjes

8. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Mijn zoon heeft dus een trechterborst, d.w.z. dat hij juist een deuk/gleuf heeft. Het is net alsof hij een keer hard gestompt is op zijn borstbeen en dat dat dus naar binnen is gedrukt....

9. Tennes

Tennes Niet meer actief

Mijn jongste heeft ook een vooruitstekend borstbeen.
    Ik ben heel benieuwd hoe zich dit in de loopt van de jaren gaat ontwikkelen.

10. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Bedankt voor de reacties :)

De operatie schijnt tegenwoordig niet meer zo heftig te zijn...er worden nu twee sneetjes aan de zijkanten gemaakt en dan wordt er een stang ingeschoven om het naar voren te duwen. Zal het linkje even zoeken.

Er zijn idd verschillende soorten kippenborst. En de borst waar de deuk naar binnen zit heet een schoenmakersborst.

Om jullie een idee te geven.een foto van mijn zoontje...is van bovenaf genomen..

11. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16

Deel Deze Pagina