Mijn moedergevoel gaat boven alles, ongeacht wat de richtlijnen zijn maar bij twijfel is het soms wel eens fijn om dan wel weer terug te kunnen vallen op die richtlijnen. Zeker als het je eerste is en je geen flauw idee hebt wat je eigenlijk aan het doen bent... Ik hou het voor nu lekker zo en ga kijken hoe dit zicht ontwikkelt. Zometeen eerst maar eens meneertje wakker maken voor z'n laatste avondfles, want hij slaapt nog steeds en z'n mama en papa willen dat ook graag doen
Nou, wat bijna 2 dagen zo goed leek te gaan, is nu weer terug bij af. Zit de hele voeding lang maar wat te klooien met de speen, zuigt amper want ik kan hem er zo uittrekken en de melk loopt lang z'n mond. Op deze manier ben ik gewoon een ruim halfuur à drie kwartier met hem bezig, inclusief halverwege boeren en luier (soms drinkt ie na luier verschonen wel weer normaal). Ook is hij daarna gewoon klaarwakker, ondanks dat hij meestal wel in slaap sukkelt, om daarna weer gewoon wakker te zijn zodra ik hem neerleg. Gister heeft hij zelfs 8 voedingen gehad, omdat hij in 24 uur exact elke 3 uur wou drinken. Nou heeft hij bij de meeste een bodempje laten staan, dus qua cc gok ik dat hij dezelfde hoeveelheid heeft gehad. Ik begin langzaam maar zeker een beetje gefrustreerd te raken
Nou grappig dacht ik zal even kijken of er een reactie was, wil namelijk niet meer op internet kijken haha Maar sorry kan er niks aan doen maar ook dit verhaal had ik precies zo kunnen schrijven. Mijn kindje kloot ook met de speen zuigt niet goed dus hapt heel veel lucht, waarna hij een uur na zijn voeding het uitkrijst van de darmkrampen, hij boert en laat ook winden 2x zoveel Dus dat lucht wel op voor em. Ook hier qua voeding elke keer anders, soms laat ie er 4 uur tussen maar soms maar 2!! Vooral bij mij in de avond heeft ie denk wat meer honger( schijnt logisch/normaal te zijn omdat hij een voorraad wilt om de nacht mee in te gaan) wat ik moet zeggen wat ook goed gaat, hij laat er steeds langer tussen dus dat gaat toch allemaal vanzelf: moedernatuur! Het CB gaf advies om de fles van rond 8 uur een grote fles te geven ( ik zit namelijk op 7 x 150) en ze zei beter naar 5x 180 maarja die 180 gaat er dus echt niet in meestal laat hij precies de 30 staan en soms drinkt ie meer maar dan komt dat er meestal vrij snel weer uit, hij zit dan echt bomvol, hij krijgt vaak de hik en dan komt er melk mee, ik lijk ook wel aan ze gezicht te kunnen zien dat ie bomvol zit( kreunt en steunt) zit hem dwars, dus voor me gevoel drinkt ie dan meer dan dat ie wil...wat betreft de speen heb al verschillende merken en spenen geprobeerd overal hetzelfde mee, soms lijkt het wel dat zijn aandacht erniet bij is, dacht misschien te gulzig drinken, hij drinkt niet meer rustig, hij laat steeds los en doet zijn moet er niet goed om heen of hij doet juist heel sloom en houd zijn aandacht er niet bij en valt in slaap, terwijl als ik hem dan neerleg hij weer klaar wakker is. Ik weet ook niet wat ik daarmee aan moet... Hier sinds een week ook klaar wakker na de fles, eert viel die ook in slaap maarja iemand zei tegen mij, ze worden ouder en groter en worden steeds meer wakker, dat merk ik ook wel! Ook overdag moet ik hem echt bezig houden! Laat de hoeveel voeding los daantje!! Echt, want je raakt ook gefrustreerd! Ik heb het ook echt los moeten laten, en ik weet het lekker makkelijk als een ander het zegt, zo las ik de forums ook, maar het komt echt goed! Hoe kan het dat je gefrustreerd raakt? Zijn er wellicht andere dingen die erbij komen. Ik had dat wel, ik zal dat je besparen, maar waar het op neer komt is dat ik heel erg (nog steeds) moet wennen aan het moederschap het is ook mijn eerste, vind het best vermoeiend, echt een dagtaak, nooit ff een momentje voor mezelf, als ik denk ff bakkie koffie en een stom voor je uit kijk programma kijken dan is er weer wat! Gelukkig heb ik een lieve man die zodra die thuis is me een soort van overneemt zodat ik even me handen vrij heb. Ik ben heel schoon en netje( misschien te) en krijgt echt kriebels als me huis niet netjes is, of ik weet dat er boodschappen moeten worden gehaald of dat er een was ligt. Heb me na veel inlezen en advies me erbij neergelegd ik laat de boel de boel, ik geniet van m kind want gaat echt te snel, voor je het weet lachen we hierom! Ik ga s'avonds even een frisse neus halen of uurtje sporten, of ga lekker even badderen, dan kom ik weer een beetje bij! Sorry voor het lange verhaal ik hoop dat het je helpt!
Dit is idd heel herkenbaar zeg! Ik maak me inmiddels al niet echt meer druk over hoeveel hij binnenkrijgt, wel dat hij zich zo vaak meldt. Elke 3 uur is echt slopend, tegen de tijd dat ik hem weer neer kan leggen is er weer een uur voorbij, heb ik nog 2 uur over om iets te doen en voor mijn gevoel duurt dat 10 minuten. Ik heb geen moment mijn handen vrij sinds hij zoveel wakker is, want als hij wakker is heeft hij ook non stop aandacht nodig anders is het huilen geblazen. Ik kom echt tot niets en wat betreft huishoudelijke taken? Kan me de laatste keer niet eens heugen dat ik daar iets aan gedaan heb kunnen krijgen. Gelukkig neemt mijn vriend dat over maar ik wil ook iets kunnen doen, van rondhangen word ik gewoon depri. Ik heb ook totaal geen ritme op deze manier, als ik ergens halverwege de dag kan douchen moet ik blij zijn. Dat ik zo snel gefrustreerd raak, daar ligt idd meer aan ten grondslag. Ook ik kan nog niet goed wennen aan het moederschap. Ik zal hier m'n verhaal achterwege laten maar niets is wat ik ervan verwacht had. Natuurlijk wist ik dat een baby hard werken is en dat het niet altijd leuk is, dat is ook niet waar ik mee zit, maar niets voelt zoals ik dacht dat het zou voelen. Het fenomeen roze wolk ken ik totaal niet. Ja, de eerste dag na z'n geboorte. Maar verder is het gewoon keiharde realiteit. Ach ja, het komt vast wel goed alles heeft tijd nodig, en gelukkig kan ik ook echt wel genieten
Oohhh daantje wat kunnen we allebei blij zijn dat we het allebei hebben ( en vele met ons) hahah Wat jij schrijft heb ik precies zo. Het is idd slopend. Wat had je ervan verwacht? Wat is het anders, hoe is jouw gevoel erbij? Ik zeg net als jij : tuurlijk weet je dat alles veranderd en tuurlijk weet je dat het hard werken is en dat na een tijdje alles beter wordt, maar dat neemt niet weg dat het nu best zwaar is.... Misschien wil je liever een privé bericht sturen? Misschien het even tegen elkaar vertellen voelt misschien goed?
Ik ga je straks wel pm'en Nu even on topic: vandaag drinkt hij rustiger! Ik vond de voeding van net zowaar leuk om te doen heb nu ook een andere houding geprobeerd (met z'n kont op mijn schoot en een hand achter z'n hoofd), ging veeeel beter. Lak aan die traditionele manier! mijn vriend doet het ook altijd op die manier en bij hem drinkt hij eigenlijk altijd rustig. Hopelijk gaat dit dus een beetje helpen.
Even een update. Vandaag reguliere afspraak bij cb met jeugdarts. Hij is nu 4340 gram maar groeit veel te hard. Inmiddels drinkt hij ook flesjes van 150+5 op, aangezien hij zich met 120+4 nu elke 2 uur meldde (en hield soms dat niet eens vol). Met dat patroon dronk hij rond de 900 cc per dag. Zijn gewicht liet ook een rechte lijn naar boven zien, haha. Het cb heeft voeding voor hongerige baby's aangeraden, daar zijn we net mee begonnen. Ik mag hem daarvan max 120+4 geven. Hij heeft z'n eerste flesje net gehad dus ben erg benieuwd wanneer hij zich weer gaat melden. Verder blijkt hij idd verborgen reflux te hebben, dat verklaart ook het vele drinken. Nu dus even afwachten hoe hij het op deze voeding gaat doen
Ik heb ook een hongerige baby, die vanaf de geboorte al veel meer wilde dan hij mocht (hij kreeg daar ook al meer van de verpleegkundige hoor). Ik probeerde me in het begin nog aan de normen te houden, maar heb dat snel los gelaten. Bij het cb zeiden ze ook dat hij te snel groeide en dat ik hem minder moest geven. De ene keer wilde hij 120, de andere keer 180. Hij woog bij geboorte 3005 en met 6 weken 4985 en was 54.5 cm. Daarna controleerde ze hem en zei dat hij niet te dik was en er perfect uitzag. Een beetje dubbel dus. Ik leg het naast me neer. Hij hoeft van mij geen honger te hebben. Hij zou nu 150 mogen. Ik geef echter ook borstvoeding, dus dit is vrij lastig te checken. Zodra hij vol zit, dan stopt hij. Hij heeft wel krampjes gehad vanaf een week of 6. Hij krijgt infacol, werkt perfect. Ze vertelden ook dat dit normaal is en veel voorkomt rond die periode. Dit zou met 10 weken weer weg moeten zijn. In ieder geval succes, het is frustrerend zat.
Dank voor je reactie! Ja, frustrerend is het zeker, want op een gegeven moment had ik een kind wat bijna de hele dag door compleet overstuur was van de honger. En aangezien ik hem geen honger laat lijden geef ik hem gewoon als hij wil eten. Hij krijgt nu bijna een dag Forte en ik moet zeggen dat ik een heel ander kind heb. Hij meldt zich nu tussen de 3,5 en 4,5 uur en is tussen voedingen door niet meer onrustig. Gister heeft hij zelfs meer dan een uur in de box gewoon rustig liggen rondkijken, dat was voorheen ondenkbaar . De krampjes zijn wel verergerd, maar dat is hopelijk te wijten aan het wisselen van voeding en dus tijdelijk. Ach ja, zoals altijd : we gaan het zien
Wat fijn dat het beter gaat! Ze vragen toch wat ze nodig hebben. Die van mij drinkt nu weer wat minder. Ik heb het idee dat hij even een groeispurt heeft gehad. Maar wat een verschil he! Een huilend kind is ineens een heerlijk tevreden kind.
Klopt, je merkt echt wanneer ze een groeispurt gehad hebben . Maar echt, wat een verschil. Hij is nu gewoon rustig tussen de voedingen en slaapt zelfs weer langer tussendoor en is minder huilerig. Die krampjes waren maar 1 dag heel erg en inmiddels is het weer zoals voorheen. Ik hoor hem ook bijna niet meer slikken en z'n voeding opgeven, het valt gewoon op, haha. Inmiddels zitten we op 6 voedingen (ipv 7), allemaal 120 cc en hij heeft hier ook genoeg aan als ie op is. Hij begint nu met doorslapen, nu al 2 keer gedaan en vanochtend was het half 5, ipv zijn standaard 3 uur, dus ook heel fijn
En we zijn weer terug bij af. Hij wil weer elke 2 uur drinken en is tussen de voedingen door weer enorm onrustig. Hij heeft weer (maar niet altijd, dat maakt het verwarrend) echt last na het drinken, ik vind het echt verborgen reflux, dit kan niet anders meer. Ruikt dan ook zuur als hij zo huilt etc. Ja, dan kun je voeding voor hongerige baby's gebruiken, maar dat helpt niet voor z'n verborgen reflux. Ik snap alleen niet waarom de eerste paar dagen dan wel voor verbetering zorgden. Ik ga maar weer eens bellen met het cb, want dit raakt allemaal kant noch wal. Ik ben inmiddels echt ten einde raad, het is een enorm leuk kind als hij zich goed voelt, maar daarbuiten... pfff, en dat neemt dus steeds meer de overhand. Dus als iemand tips heeft, heel graag...
Ik heb even mee zitten lezen. Wat vreselijk rot zeg. Heb je een draagdoek? Of een draagzak? Dragen kan veel rust geven, zeker als hij echt last heeft van reflux. Ken je de leefregels bij reflux? Bedje ophogen e.d.? Buiten de onrust, huilt hij ook veel? Ik weet hoe zwaar het is, ik leef met je mee!
Dank voor de steun ik begin inmiddels echt aan het eind van m'n Latijn te raken. Ik heb een draagdoek, maar doe hem daar niet veel in. Het helpt soms wel, maar ik vind het ook tamelijk onhandig. Hij vind het tegenwoordig ook niet lekker meer om met z'n buik tegen mij aan te liggen, dat was eerst wel zo. Bedje ophogen heb ik nog niet gedaan, betwijfel ook of het helpt. Zonet na z'n laatste fles bleef hij mekkeren toen ik hem omhoog hield, en pas toen ik hem neerlegde stopte het... ondanks dat z'n voeding toen omhoog kwam en hij dat dus weer inslikte steeds. Ter controle hield ik hem weer ff rechtop, maar toen begon hij weer te jammeren. Zodra ik hem neerlegde was het weer over, gek... Overigens: hij spuugt dus eigenlijk nooit. Hij slikt het allemaal in. Hij huilt nu vooral tussen de voedingen door. Ik zie hem ook gewoon pijn hebben, hij krimpt dan helemaal ineen, steekt z'n tong uit en trekt een vies gezicht, en dan komt er ook een zure lucht uit z'n mondje. Daarna is het meestal wel klaar, maar hij blijft wel veel mekkeren, echt huilen is het meestal niet.
Nee, geen jpbm geprobeerd nog... maar is dat niet tegen reflux? En dus niet tegen verborgen reflux? Want hij spuugt dus echt zelden.
Mhhhhh...nee inderdaad..sorry, heb ik even overheen gelezen Als ik jou was, zou ik niet meer richting cb gaan. Als het gaat om echt medische dingen, en daar lijkt het wel een beetje op, kun je beter naar de HA gaan. Of je eventueel laten doorverwijzen naar de KA. Natuurlijk, kindjes groeien er ook overheen, maar hoelang moet je blijven aanmodderen? Hier dus 5 maanden, toen was er eindelijk een arts die in mijn reflux verhaal mee ging. Zo lang, dat wil je echt niet..Lastig!
Ga zo idd ook maar eens de ha bellen, cb heb ik geen goed gevoel bij, aangezien ze vorige week doodleuk zeiden toen ik verborgen reflux opperde: 'ja het lijkt mij wel dat hij dat heeft met de hoeveelheden die hij drinkt, probeer maar Forte'. Ehm, daar los je het probleem toch niet mee op? Is er iets wat ik tot ik bij ha ben geweest kan doen als hij zich zo snel weer meldt? Want weer een flesje aanbieden houdt de vicieuze cirkel in stand. Warm water geven of zo? Probeer hem al veel op speentje te laten sabbelen, want speeksel neutraliseert maagzuur ook een beete, maar als ik water aan ga bieden ben ik weer bang dat dat ten koste gaat van de voedingsstoffen die hij anders via de melk zou krijgen. Lastig, lastig!
Ik zou allereerst de leefregels voor reflux toepassen, misschien geeft dit al verbetering: -kleine flesjes aanbieden en vaker, hoe minder voeding omhoog kan komen, hoe minder pijn/last hij heeft -alles ophogen waar hij op ligt, dus ook het bedje en de box, zodat hij 'schuin' ligt En verder naar de HA gaan en niet naar het CB, die mensen zijn vaak niet deskundig genoeg om hier goed advies over te geven. Er bestaat medicatie bij verborgen reflux die je kindje wellicht de rust en verlichting kan geven die het zoekt!
Straks afspraak bij ha, dus ben erg benieuwd. Ze gaven ook aan dat ik beter af was bij hen omdat het cb toch meestal mensen naar hun verwijst. Kleine flesjes aanbieden werkt soms wel idd, vanochtend had hij niet echt honger maar gewoon last, na een klein flesje was hij weer rustig. Maar meestal is het brullen totdat die 120 cc op is, ook al is het 2 uur geleden. Dat maakt het verwarrend vind ik. Ik onderbreek hem tegenwoordig halverwege voor een boertje maar dan krijst hij net zo lang tot hij weer de fles in z'n mond heeft, en het op is. Rechtop of schuin reageert hij ook niet altijd goed op, soms houdt hij pas op met jammeren als hij horizontaal ligt. En soms stopt het pas als hij rechtop op schuin gehouden wordt. Dat vind ik er dan wel weer gek aan! Maar hij heeft overduidelijk veel en vaak pijn. Overstrekken, of juist ineen krimpen, onrustig, spastisch met armpjes wapperen, zichzelf wakker houden. Heeft veel de hik en klinkt vaak hees, soort gierende ademhaling, als hij dan slikt is het weg. Eerste paar slokken van de fles is altijd overmatig inhalig, moet hem dan standaard onderbreken voordat hij rustig drinkt. 's Nachts heeft hij overigens nooit last, kan hem dan ook vrij snel na de voeding terug in bed leggen en dan slaapt hij meteen weer verder. Dus ja, tis mij allemaal wel duidelijk. Hopelijk (en tegelijkertijd hoop ik dat het niet nodig is) kan hij er iets voor krijgen zodat hij weer het heerlijke vrolijke ventje wordt wat hij eigenlijk is