Mijn dochter heeft er een handje van aan om telkens als we een winkel uitlopen keihard te zeggen "moet je niet eerst betalen?!" Zelfs als we niks bij ons hebben.
En hoe is het verlopen? Zo was ik wel eens met mijn dochter bij een klerenwinkel met een legotafel. Staan we een halfuur later bij de Hema, haalt ze haar handje uit haar jaszakje en zegt ze "kijk mam". 2 jaszakjes vol met lego. Toen heb ik haar uitgelegd dat dat niet mocht en dat het stelen is en we het terug gingen brengen. Gelukkig speelde de vrouw van de winkel goed mee. Ik vertelde dat mijn dochter iets had gedaan wat niet zo netjes was met een knipoog erbij. En daarop moest mijn dochter haar zakjes leegmaken en terug geven aan de vrouw en sorry zeggen. De vrouw vertelde dat ze de blokjes al kwijt was en andere kindjes niet meer met de lego konden spelen en dat de vrouw heel erg blij was dat de blokjes weer terug waren. Onze dochter heeft het daarna nooit meer gedaan. Is denk ik gewoon even om uit te proberen of dat het kan.
TS, mijn dochter deed een keer ook zo 'stiekem' met haar tas en later bleken er voetbalplaatjes in te zitten die niet van haar waren. Bleek dat ze geruild had. En ruilen mocht niet op school, vandaar het stiekeme. Maar ze had ze dus niet gestolen. Misschien heb ik er overheen gelezen maar nergens blijkt toch dat hij ze gepikt heeft? Misschien heeft hij iets geruild of gekregen?