Niet met ADHD/ADD/autisme. Wel zijn we net gestart met een onderzoek naar hoogbegaafdheid. Vanmorgen het eerste gesprek met de ib-er en de orthopedagoog gehad en dat komt wel binnen. Voor ons is hij idd ook perfect, thuis loopt het prima, bij sporten ook. Alleen op school lopen ze tegen dingen aan. Wel herken ik iets van wat tuc schreef. Achteraf gezien hadden we eerder op school in moeten grijpen. Dus hier begint het net te lopen en hoewel we niet over ander onderwijs hoeven te denken, gaan er voor hem wel dingen veranderen. Wel in positieve zin voor hem, maar hij moet het maar wel even doen.
Waar ze op school tegenaanlopen is zijn clownesk gedrag. Zit met t-shirt over hoofd (nu weet ik waarom die shirts zo uitgelebberd worden) gaat gekke bekken trekken,... andere kindjes gaan hem nadoen,... Ze werken met een kleurenklok, dit heb ik gezien bij de kijkdag. Bij opdrachten zet de juf de klok aan en dan zien ze hoelang ze nog moeten werken met hetgeen ze doen. Het probleem is, bij knutselen raakt hij in paniek en probeerd hij niks. Dit heb ik ook gezien bij de kijkdag, juf had hem opzettelijk daar gezet zodat ik het kon zien. Juf moet dan echt bij hem zitten om iets klaar te krijgen waardoor ze andere kindjes bijna niet kan helpen. Terwijl hij het best goed doet, hij deed het beter dan zijn buurjongetje als je naast hem zit en hem bij elke stap aanspoort maar paniek zodra de juf of ik toen even de andere kant op keek. Verder gaat hij de laatste tijd wel graag naar school. Voorheen niet zo maar nu is hij zelfs blij als hij een hele dag school heeft. In de kring zitten vind hij leuk, wel met shirt over zijn hoofd , poppenhoek, exploratiehoek, buiten spelen, en nog een hoek waarvan ik de naam telkens vergeet.
Hier heeft pleegdochtertje ADHD, ze gaat sinds vorig jaar naar speciaal onderwijs en ze neemt ook medicatie in. Haar UW is gemiddeld maar ze zou echt niet in een gewone basisschool kunnen blijven met die grote groepen. Nu zit ze in een klasje van 7 kindjes: 5 met ASS en 2 met ADHD
Dat clowneske herken ik wel van andere jongetjes met ADHD, ze zoeken zelf de prikkels op zo. Mijn zoontje heeft ook een kindje met ASS in de klas. Voor hem is dat groepsproces soms even te veel, dat kan tijdens het werken zijn maar ook tijdens de kring. Voor hem staat er in de klas een tafel met die kanten die je kunt omhoog klappen. Hij gaat daar zelf zitten als hij het niet meer trekt. Is dan even afgesloten van de rest.