Ons zoontje wordt 5 en krijgt zijn eerste kinderfeestje. Hij wil 7 kindjes uitnodigen. Is dat niet wat veel? En nu wil hij 2 jongetjes uitnodigen want dat zijn zijn vrienden zegt hij. Maar die waren 2 weken geleden jarig en hij is daar niet uitgenodigd. Nu is het zijn keus, maar ik heb daar dan toch wat moeite mee. Ik denk dan, die 2 schrappen en een mooi aantal. Maar tranen met tuiten thuis. Hij was ook al zo verdrietig dat hij niet op hun feestje mocht komen. Ik denk zelf dat dat komt door ook aantal kinderen dat ze kiezen, want hij speelt wel met ze. Maar ik ga me daar natuurlijk niet verder mee bemoeien hoe dat zit.. Hoe gaan jullie met dit soort dingen om?
Ligt er een beetje aan wat je gaat doen enz. Jongetjes van die leeftijd zijn vaak druk, dus ik doe bij mijn zoontjes verjaardag het meeste buiten de deur waarbij ik ze weinig te hoef te entertainen. Maar goed, dan ligt het ook weer aan je budget en je vervoersmogelijkheden. Ik gaf ruim van tevoren wel aan hoeveel ze er uit mochten nodigen en dat was soms een beetje puzzelen, maar dat ging vaak wel goed. Als het in jullie situatie allemaal geen probleem is, zou ik die twee er deze keer bij doen, lukt dat niet, dan moet hij zelf kiezen welke 2 kinderen er niet kunnen komen.
Ik laat het in elk geval niet afhangen bij wie ze zijn geweest, kinderen kunnen heel wispelturig zijn... En dan heb je ook nog kinderen die nooit gevraagd worden of altijd (wat ook moeilijk is, want dochter mag echt geen 12 kinderen uitnodigen, terwijl ze misschien wel zoveel feestjes heeft!) . Maar in het begin hielden wij ook aan: 5 jaar = 5 kinderen. Máár, zoals nu bij een zwemfeestje in een afgehuurd zwembad (waarbij de kinderen kunnen zwemmen) houd ik mijn eigen regel ook niet aan en mag ze er dan max 10 - inclusief zichzelf. ' Ik probeer mijn kinderen weleens te sturen- sommige kinderen wil je eigenlijk niet in je huis - maar als het niet lukt, volg ik toch mijn kind wel. In jou geval zou ik dus zeggen, als je 5 echt genoeg vind: Namen opschrijven van de 7 kinderen en dan 2 laten wegstrepen. En je kan altijd nog aangeven dat je zoon met de kinderen die dan niet komen, lekker een keertje als ze komen spelen naar de kinderboerderij of de speeltuin gaat ofzo. Eventueel tegelijk. Hier spreken ze in principe met 1 kind per keer af - en met 2 is wel bijzonder, dus dan zouden we dat zo oplossen.
Wij hadden 3 kinderen met 5 jaar. En dan zichzelf. Hij had een vast groepje van 3 meiden waar hij veel mee optrok. Hij mocht nog wel een 4e uitnodigen, maar juist dan kwam er een lijstje van 5 kinderen waar hij af en toe mee speelde. Dan liever eentje minder, dan discussie wie van die 5 mocht.. Ik zou het niet laten afhangen van of hij wel/niet uitgenodigd was op de verjaardag. Je moet een leuk feestje zien te maken. Dus je nodigt 3-5 kindjes uit waar je vaak mee speelt, en dat is prima..
Bij mijn dochters partijtje, haar eerste partijtje hadden we 4 kindjes uitgenodigd, vond het op die leeftijd meer dan zat. Dit jaar weer een stuk of 4.
Zelf vind ik 7 kids veel te veel, zeker jongens . Hier kiezen ze alleen de vrienden waar ze veel mee spelen en geen vrienden omdat ze daar op het feestje zijn geweest. Waarom wil hij perse die 2 uitnodigen? Zou het niet kunnen zijn, dat hij ze wil uitnodigen omdat hun dat graag willen (Dat gebeurd op deze leeftijd namelijk er vaak). Ooit een kinderfeestje gehad waarbij ik 1 auto had, dus mijn dochter kon 3 kids kiezen. Sindsdien vindt ze het eigenlijk wel fijner.
Hier gaan we altijd buiten de deur iets doen en passen er max acht in de twee auto's. Hij mag er dus zeven uitnodigen.
Hier is het max 5. Zeker bij jongens vind ik dat meer dan genoeg. Maar wat ga je doen, wat is je budhet, heb je hulp...
Tot nu toe heb ik de leeftijd = aantal gasten en de keuze aan hem gelaten. Op zijn 5. verjaardag kwamen 2 meisjes en 3 jongens, waarvan één, waarvan ik dacht, hé hoe komt die daar nu bij, nooit eerder over gehoord. Een jongetje, waar die wel veel mee speelde was toen net op vakantie, die kwam later een keertje extra spelen. En één moeder zei een dag na het feestje dat haar zoontje het niet zo leuk vond dat die niet uitgenodigd was. Vond ik wel lullig, maar toen later mijn zoontje bij iemand niet uitgenodigd werd, waar ik het wel verwacht had, kon ik het gevoel wel begrijpen. ( Bij ons op school mogen de uitnodigingen niet binnen uitgedeeld worden, maar de kinderen onder elkaar weten heel precies wie bij wie op het feestje mag.) Op de 6. verjaardag waren er 6 jongens uitgenodigd, waarvan één niet kwam opdagen. Ook later niets van gehoord. Ik dacht dat hij misschien zwemles op die dag had, maar tussen neus en lippen door begreep ik dat het jongetje met een ander kindje uit de klas speelde. Of de moeder het gewoon was vergeten, het kind geen zin had of ze niet wou dat haar kind op het feestje kwam (onze zoon was daar wel geweest)....ik was te schijterig om het achteraf te vragen, of wat van te zeggen....maar vond het niet echt leuk. Je kunt niet iedereen uitnodigen en het hangt ook ervan af wat je gaan doen...ik snap best dat ouders die een dure activiteit buiten huis gepland hebben, minder kinderen uitnodigen of dat het aantal plekken in de auto beperkt is. Wat ik niet zo leuk vond was dat ik bij een kinderfeestje opeens appjes kreeg dat ze 25 kilometer verderop aan het feesten waren, dan had ik wel een zitverhoger meegegeven als ik het had geweten. 7 kinderen van die leeftijd te vermaken is best wel een taak, tenzij je het gewend bent, iedereen wil wat anders en ze kunnen nog niet zo goed samen spelen. Ik had toen een heleboel spelletjes bedacht, maar uiteindelijk hebben wij de speeltuintjes hier in de buurt afgestruind en moest om de 10 minuten iemand anders plassen. Bovendien is de jarige vaak extra sensibel. Ik kan mij nog het laatste feestje herinneren, wij hadden schatten vergraven en een soort puzzel van de schatkaart gemaakt. Mijn planning was ze eerst te laten zoeken en als ze niets zouden vinden, dat ze dan een opdracht moesten doen, om een stukje van de schatkaart te bemachtigen.....maar daar dacht mijn vader anders over, die ging opeens het kleinste jongetje helpen met zoeken...met het gevolg dat mijn zoon overstuur raakte en heel vervelend ging doen... Mijn les, hou het gewoon simpel ook het eten en drinken....want de helft heeft geen honger, is niet helemaal fit of lust het niet....
Ik geloof dat ik wat makkelijker ben. Hier met haar vijfde verjaardag 8 kindjes uitgenodigd. Het buurmeisje/vriendinnetje, haar nichtje/BFF, en nog 6 uit haar klas. Eigenlijk mocht ze er nog 5 uit haar klas, maar ze kon niet kiezen tussen een paar... nou ja, dan maar allebei. Ik had het toch 'uitbesteed' en we gingen een kabouterspeurtocht op een boerderij doen en dan denk ik 1 meer of minder maakt ook niet uit. (Maar dan ben ik wel juf en gewend aan meer kinderen )
Wij hebben van de week feestje gevierd. Thuis met 8 meiden inclusief dochter. Het was druk maar wel te doen. Het scheelt misschien dat ik zelf juf ben. Dan ben je wel veel kindjes gewend. Ze wou eigenlijk ook nog een vriendje maar toch niet gedaan omdat we echt meiden dingen hadden gepland. Hij mag volgende week vrijdag met ons mee naar een indoorspeeltuin.
Met 5 jaar totaal 5 kindjes (dus incl jezelf) Met 6 jaar 6 kindjes, 7 jaar 7 kindjes (mits het een betaalbare activiteit is) En vanaf 8 jaar hangt het er helemaal van af wat we gaan doen. Thuis mogen het meer kindjes zijn, doen we iets buitenshuis (wat dus meer geld kost) dan minder kindjes. Dochter wordt bijna 9 en komt in totaal op 6 meiden met haar erbij. Ze wilde er ook niet meer.
Wij doen altijd 8 kindjes, inclusief zichzelf en zuslief. Dus 6 vriendjes/vriendinnetjes. Dan past het nog precies in 2 auto's, wel zo praktisch. De oudste heeft al vanaf de eerste dag een vast vriendinnengroepje dat elkaar uitnodigt, heel relaxed. De jongste speelt met iedereen en met niemand in het bijzonder. Die wordt dus vaak niet gevraagd omdat ze geen boezemvriendin is. Wel sneu. Ik vertel haar altijd dat ze mensen uit moet nodigen waar ze zelf heel blij van wordt, het is tenslotte háár feestje. Of ze haar terug vragen is dan van minder belang.
De uitnodigingen zijn uitgedeeld. We doen het buitenshuis. En toch 6 kindjes. Nummer 7 vond ik echt teveel worden en past ook niet qua vervoer. Leuk om de gedachtegangen van iedereen te lezen Zo!
Oei ik ben blijkbaar erg makkelijk. Dochter heeft net haar eerste feestje gedaan, vijf jaar. Ze had twaalf kindjes uit de klas uitgenodigd en dan nog haar twee nichtjes en een neefje. We zijn gewoon samen naar een speeltuin gegaan, van twee tot vijf. Dolle pret gehad, was eigenlijk een rustige namiddag voor ons.