Ik begin echt te merken dat me dochter nu een peutertje is.. Hele dag is ze opstandig, luistert niet, woede aanvallen, slaan, gillen en alles is NEE! Een van de ergste dingen vind ik dat ze ook letterlijk de hele dag mee gesjouwd wilt worden In de kinderwagen gaat ze niet (of met heel veel moeite waarbij ik haar in de kinderwagen duw en snel vast zet terwijl zij loopt te gillen en slaan) en lopen wilt ze ook niet want dan gaat ze aan me benen hangen en als ik haar ontwijk gaat ze op de grond liggen en heel hard huilen en gillen Ik ben echt doodmoe en schaam me ook voor haar als ze zich zo buiten gedraagt . Iemand misschien tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Een beetje opstandig maakt me niks uit dat hoort erbij maar dit diva gedrag van haar gaat me echt te ver
Join the club! Ik heb zo'n kleine dramaking thuis. Die lag pas ook midden op straat languit te gillen omdat hij niet wilde lopen en ook niet op het plankje wilde. Hij wil ook rondgedragen worden, maar daar begin ik dus echt niet aan, want dan is het hek van de dam. Hij kan dan dus gewoon kiezen uit de opties die ik hem voorleg en uiteindelijk kiest hij altijd eieren voor zijn geld, alhoewel dat natuurlijk echt niet zonder slag of stoot gaat. Ik trek me overigens niks aan van krijspartijen in winkels of op straat. Desnoods gaat hij overdwars onder mijn arm mee als hij weigert mee te komen. Maar vermoeiend is het inderdaad wel!
Hihi helemaal mee eens. Mijn zoontje is ook zon draak en gaat middenin de supermarkt liggen krijsen etc. Maakt me geen moer uit wat anderen hiervan denken maar als ik zeg dat hij mee gaat gaat hij mee.... of zelf lopend of idd onder de arm!! Maar ik denk ook dat iedereen het ermee eens is dat het toch wel erg vermoeiend is!
dus onder de arm meenemen als ze niet mee wilt? ik kan namelijk zeggen wat ik wil of haar laten kiezen tussen opties maar daar luistert ze allemaal niet naar..
Als ze niet wil kiezen en dwars blijft doen, ja, dan gewoon horizontaal de winkel uit dragen. Wat anders? Je kunt haar moeilijk altijd als ze zo doet haar zin krijgen, daar zal het echt niet beter van worden. Bij mij geldt gewoon de regel dat ik geen kinderen ga dragen als ze ook op het plankje kunnen staan of in de kinderwagen kunnen zitten. Ik ben me daar gek, ten eerste omdat ik dan na niet al te lange tijd een zere arm heb en ten tweede omdat ik dan op mijn vingers kan natellen dat het vervolgens elke keer zo gaat. En daar bedank ik echt voor.
Hahahaha, hoe herkenbaar! Maar vermoeiend is het idd wel, pffffff Hier ook idd de keuze tussen 2 opties. Luistert hij niet, dan gaat het op mijn manier en heeft hij pech. Kost nog wel eens een woedeaanval, maar dat negeer ik zo veel mogelijk. En in het openbaar schaam ik me echt niet, iedereen met kinderen heeft wel zo'n periode met zn kind. Dus voor veel ouders zal het herkenbaar zijn Ik merk wel dat ik niet overal een strijd van ga maken. Onbelangrijke dingen als wie zn tanden mag poetsen vind ik prima als hij dat bepaald. En voor de rest zo veel mogelijk afleiden, grapjes maken (doen alsof het je niks doet dus), negeren (in zn sop laten gaarkoken dus ), en vooral veel complimenteren en knuffelen op momenten da hij wél luistert en lief is. Al is het elke keer weer zoeken welke tactiek werkt of juist averechts werkt. Maar pffffffff...... Heb al vaak om rollen behang en lijm verzocht de afgelopen weken.....
En idd, pick your battles. Ik maak zeker niet overal een strijd van, want dan kunnen we de hele dag wel ruzie maken...niet zo gezellig. Mijn zoontje wil bijv. altijd heel graag zelf zijn kleren en schoenen uitkiezen en dat mag dus ook van mij, mits het geen korte mouwen in de winter e.d. zijn. Ik word momenteel voornamelijk HEEL moe van het feit dat mijn zoontje alles afpakt van zijn zus. Echt hoor, zodra zij iets pakt om mee te spelen, komt hij er al "MIJ! MIJ!" schreeuwend aan gerend. Als ik even niet oplet loopt hij met zijn armen vol speelgoed waar hij absoluut niet van plan is om mee te gaan spelen, maar gewoon wil hebben omdat zijn zus het had .
Ik leg altijd 1x uit dat wat ze doet niet mag (schreeuwen, drammen, etc) en daarna is het negeren. Gaat ze midden in een winkel op de vloer liggen, prima maar mama loopt door. Ze mocht laatst in de supermarkt met een kleine kar lopen, ging voorheen altijd goed. Maar deze keer was het racen en botsen. Waarschuwing gegeven en madam ging gewoon door. Karretje afgepakt en de reactie die toen kwam, man man man, dat meisje van The Exorcist was er niks bij. Dan kan ik me gaan lopen schamen en het sussen met "sssst stil maar lieverd, mama geeft de kar zo terug en je krijgt straks een snoepje", wat waarschijnlijk direct helpt, maar dat is nou niet echt een goede manier. Dus laten huilen, doorgelopen en ze kwam vanzelf naar me toe met "sorry mama". Was dat niet gebeurd, dan is het wat mij betreft een kwestie van bij kop en kont pakken en in mijn kar zetten/uit de winkel. Moet ik erbij zeggen dat ze aardig moe was(geen middagdut meer), dus dat is direct ook een les voor mij: ga NOOIT met een vermoeid kind naar de winkel.
Hahahahaha, ik zie aan de banners allemaal kindjes in dezelfde leeftijd en ook hier: enorm herkenbaar. Trouwens, je hoeft je nergens voor te schamen hoor! Heel normaal peuterpuberteit gedrag. Nee, niet altijd leuk voor de omgeving maar als mijn kleine meid door zou krijgen dat ik me anders ga gedragen als we buiten zijn, gaat ze zeker gebruiken om er meer druk op te zetten. (Als ik dit doe, dan krijg ik meer gedaan van mama).
Maak het lopen leuk en leid haar af (neem er de tijd voor). Probeer te gaan lopen als ze niet moe is! - lopen op verhogingen zoals muurtjes - schatten vinden onderweg (eikeltjes, steentjes etc) - wedstrijdje wie als eerste bij de rode auto is etc. - plassen zoeken en stampen - ik zie ik zie wat jij niet ziet - belonen 'als je goed meeloopt mag je een eigen winkelwagentje in de supermarkt' of dan mag ze iets kiezen uit de supermarkt (kan ook groente zijn!) - poppenbuggy mee 'ach arme pop, kom je niet mee?' dit verlegt de aandacht naar de pop - jij mag de weg wijzen deze verantwoordelijkheid vinden ze vaak leuk - geef niet toe en blijf consequent. doe desnoods allebei 10 stappen (jij tilt 10 stappen en zij loopt 10 stappen, leg deze afspraak rustig en duidelijk uit) - loop je wel eens gewoon verder en wacht je om de hoek? soms rennen ze je snel achterna! - vertel wat er van haar wordt verwacht en wat jullie gaan doen voordat je weg gaat - belonen door samen te spelen. Zet voordat je weg gaat een spelletje, de klei etc. neer en vertel dat als ze goed meeloopt dat jullie dat gaan spelen als jullie terug komen. Doet ze niet goed mee geef dan waarschuwingen. Bij de 3e waarschuwing niet samen spelen! Succes! (dit duurt nog jaren dus berg je maar, haha)
Mijn dochter is nog wat jonger, maar ook hier opstandig gedrag tot en met. We gaan nu dagelijks even wandelen (naar de eenden of een speeltuintje, of naar de bieb etc), dan loopt ze zelf en draag ik haar als ze zelf niet meer wil. Maar als we boodschappen moeten doen, gaat ze in de kinderwagen, dit omdat ze eerder dus anders gedragen wilde worden (en dat gaat niet als ik boodschappen moet dragen). Ik ga daar geen discussie over voeren, maar ze krijgt dan wel onderweg bv een vers broodje van de bakker ofzo. Dus mja, kan gezien worden als omkoping, maar ik hou 't gezond en zo blijft 't leuk voor ons allebei
Heb jij het toevallig over míjn peuter??? Hahahaha.... Hier dus idem en eenzelfde oplossing! Keuze maken tussen twee dingen die ìk noem, kiest dus dan eieren voor zijn geld!! Sterkte!! De fase duurt ook nog wel even :s