Ik denk eerder dat hij graag dingen ontdekt, kijkt hoe ze werken en dan weer wat anders wil ontdekken en hij ziet zoveel wat hij allemaal wil proberen dat hij daar druk van wordt, juist als hij ergens anders is want dat is allemaal nieuw. Wat je kan doen: Thuis Zet steeds maar 3 dingen neer waar hij mee kan spelen en laat de rest buiten zicht. Elke week (of halve week) wissel je een van de drie om met iets nieuws. Haal verder gewoon alles uit de woonkamer wat kapot kan of waar je liever niet van hebt dat hij ermee speelt, je, hij moet uiteraard leren dat niet alles kan, maar dit is wat dat betreft gewoon een lastige leeftijd, dus het is meer om het jezelf makkelijker te maken. Hem zelf leren spelen kan je met een kookwekker doen. In het begin, hij is nog maar klein, een paar minuten, en steeds verder uitbouwen. Ik gok dat je box al weg hebt gehaald? Maar de box is zeer geschikt om zelf even je handen vrij te hebben. Ook al vind hij het even niet leuk, leer hem erin spelen met de kookwekker. Zo kan jij gewoon rustig naar de wc bijvoorbeeld of koken. Verder kan je als je iets van het huishouden wil doen, hem op zijn manier laten helpen. Geef ook een doekje of zet hem gewoon in zn romper en een bakje water bij je in de badkamer. of zoiets Verder, vertel niet teveel, maar ook niet te weinig. Maak in elk dagdeel duidelijk wat hij kan verwachten en leg uit wat je doet. Maar ga niet de hele dag, nee dit mag niet, dat mag niet. Niet en Nee komen namelijk niet echt over bij kinderen. In plaats daarvan kan je beter vertellen wat hij juist wel mag en hem afleiden van wat het niet mag.
nee box staat nog steeds in de huiskamer maar zit helemaal vol met speelgoed, alleen vanmiddag heb ik het leeggemaakt en hem erin gezet met wat duplo zodat ik ff kon koken , maar ik ga morgen alle speelgoed naar boven en alleen een paar dingetjes in de huiskamer laten anders dan heeft ie teveel om handen denkik
Ik zou ook niet gelijk aan ADHD denken... Mijn zoontje (15 maanden) zit ook echt geen seconden stil, en is momenteel erg van het klimmen... niets is veilig of hij weet wel een manier om erop te klimmen, desnoods met hulpmiddelen/ opstapjes die hij er tegenaan schuift. Hier speelt hij wel, maar hij heeft ook buien dat hij alles opentrekt en onderzoekt. Ik ben ook erg blij dat hij nog niet loopt, want dan stuift hij vast en zeker alle kanten op... Wel zou ik erg concenquent zijn... zodra mijn zoontje iets doet wat niet mag, of wat gevaarlijk zou kunnen zijn. zeg ik op een rustige duidelijke manier, Nee, dat mag niet en haal hem direct weg en zet hem op een plek waar hij wel mee mag spelen of aan mag zitten. Ik waarschuw niet, want anders blijf ik bezig. (waarschuwen doe ik wel bij mijn dochter, maar die is ook al wat ouder (3jaar) en die kan ook beter de concequenties van haar gedrag overzien, volgens mij ben ik met waarschuwen begonnen op het moment dat je echt een soort gesprek kan houden) verder is het misschien handig om erachter te komen wat hij leuk vind om mee te spelen... Balspelletjes kunnen ook met deze leeftijd erg leuk zijn... zoonlief vindt het hier leuk om met een wat moeilijkere vormenstoof te spelen.. terwijl hij niet zo veel heeft met duplo... de ballen machine vindt hij helemaal geweldig (als je op een knop drukt komt er een muziekje en worden ballen eruit geblazen, enkele vallen eruit en daar moet je dan achteraan, zodat hij zijn energie een beetje kwijt raakt.) En derest zoveel mogelijk op ruimen Succes, want het kan best vermoeiend zijn, duidelijk en concequent blijven is het belangrijkst, dan kun je op een gegeven moment echt ook zelf rustig een kopje koffie drinken. Dagelijks even naar buiten / speeltuin kan ook erg goed helpen. en anders even een momentje in de box kan ook echt geen kwaad. Hier gaat dochterlief er op eigen verzoek ook af en toe nog steeds even in...
Ik las laatst een artikel in een blad voor alternatieve geneeswijze dat veel kinderen druk gedrag vertonen en dat dit verband KAN houden met een tekort aan vitamine D. Vitamine D wordt natuurlijk aan alle kinderen geadviseerd maar de vitamine D van bijvoorbeeld davitamon schijnt veel moeilijker opneembaar te zijn door het lichaam dan natuurlijke vitamine D zoals bijvoorbeeld van Solgar (vloeibare vitamine B3) (en nee..heb geen aandelen ) Misschien kan je het proberen! Lojkt mij het proberen waard. Het is , in de juiste hoeveelheden, nog goed voor hem ook!
ADHD?? Mijn dochter kan geen tel stil zitten, is altijd bezig. Aan het bellen, ergens opklimmen, keukenkastjes proberen open te maken, aan een losse plint pulken, verhogingen bedenken om ergens bovenop te komen, noem t maar op. Maar echt nog nooit dat adhd in mij opgekomen is?! Een gezonde dame die ontzettend nieuwsgierig en leergierig is, die dingen uit zichzelf bedenkt en oplossingsgericht is en die zich vooral goed kan vermaken en zelfstandig is. En tja, ik moet tig keer dag opspringen om haar ergens bij weg te halen. Ze moeten t toch leren?? Nee, doe mij maar een ondernemende dame die lekker energiek is ipv een kindje wat alleen maar bij mama op schoot wil zitten.
Ik vind het heel normaal klinken voor zijn leeftijd... ADHD wordt doorgaans pas vanaf 4 jaar gediagnosticeerd, omdat je meestal dan pas kunt gaan zien of er dingen zijn die echt afwijken van leeftijdsgenootjes. Ik vind dit (nu) niet klinken als ADHD.
Hier ook een druk ontdekkend mannetje. En als er andere kindjes lief aan het spelen zijn, dendert hij er gewoon door en/of over heen. Klimt op tafel, of eigenlijk op alles wat niet bedoeld is om op te klimmen, rent de hele dag de katten achter na, etc etc. Hoort er gewoon bij hoor. Gewoon veel naar buiten naar de speeltuin en zo dat ze lekker hun energie kwijt kunnen.
Afspreken bij een (indoor) speeltuin de volgende keer. Ben je alsnog aan het rennen () maar dan sloopt hij tenminste niet vanalles.
Het is de leeftijd. Hij is lekker aan het ontdekken waar zijn grenzen liggen. Hij wil duidelijk zijn energie kwijt dus lekker vaak met hem naar een speeltuin, kinderboerderij zodat ie z'n energie kwijt kan.
Hier is nog zo'n ondernemend mannetje. Als ik ergens op visite ben met nog meer kindjes, dat is hij de enige die niet bij mama op schoot zit Ik begrijp het ontzettend goed hoor, ik raak vaak ook gefrustreerd dat hij overal maar aanzit en continu op onderzoek uit is. Maar goed, het hoort bij de ontwikkeling. Hij wilt hier naar buiten, rennen, vliegen. Ik heb bijna geen speelgoed meer in de kamer staan, maar hij speelt sowieso niet. Hij bouwt zo nu en dan met z'n duplo, maar verder vindt hij lichtknoppen, deuren open en dicht doen, papa en mama's schoenen en sleutelbossen het leukste. Hier is hij al echt toe aan de peuterspeelzaal. Maar goed, hij is al bijna 2! Succes
hier de meisjesvariant lopen (lees:rennen). ze is nu 18 maanden maar loopt vanaf 11,5mnd. en idd ook klimmen, rennen, alles open doen, graaien. hier helpt: in de keuken heeft ze een 'eigen' la, met tupperware enzo. daar mag ze in rommelen, de rest is van mama. ik heb lage vensterbanken en ook een plantje op tafel. vanaf t begin consequent: dat is van mama, dit is van jou (speeltje oid) en dan nog zorgen voor genoeg 'hectare' haha! lekker naar buiten, rennen, klimmen, rondjes draaien, met de bal spelen, binnen dansen en wij kunnen thuis een racecircuit maken door de deur van de woonkamer en 2 keukendeuren open te zetten, kan ze rondjes rennen terwijl we elkaar 'vangen'. de ikea kruiptunnel in de woonkamer en geen stempels drukken, lekker accepteren en consequent zijn.
een echte jongen adhd op z'n jonge leeftijd kan echt nog niet vastgesteld worden ! ben er zelf 2 jaar mee bezig geweest en nu ze hebben haar nu pas gediagnoseerd bied gewoon heel veel structuur en je zal zien dat zal ook de vruchten af werpen hier een zoontje van 2.5 en je wilt echt niet weten wat hij allemaal uitspookt!
Klinkt als mijn zoon.. en mijn zoon heeft een grote ontwikkelingsvoorsprong en zeker geen ADHD.. Hij moet nog een boel leren en aan jou de schone taak om hem dat bij te brengen! Veel succes! Oftewel... allemaal binnen het heel normale! Inmiddels hier een 4 jarige en ja, naar nieuwe dingen toe gaan vraagt veel opletten en goeie afspraken maken want hij wil alles zien en alles uit proberen... dat is soms erg vermoeiend maar inmiddels ken ik hem goed genoeg om te weten hoe het werkt.
Ooooh hahaha, precies dit maar dan hier een meisje TS: Ik heb het me ook wel eens afgevraagd hoor, of mijn meisje misschien niet iets te druk is. Keek ik naar andere kindjes, allemaal zo lekker rustig en lief aan het spelen. En die van mij ratelt aan 1 stuk door (letterlijk, de hele dag door is ze aan het kletsen of aan het zingen), rent, danst, plukt het liefst alle bloemen uit de tuin, is fan van takken en haar tenen, wil overal aanzitten, klimt overal bovenop, eet zand... Hoort er allemaal gewoon een beetje bij, en het ene kindje is het andere niet. Verder zegt ze altijd netjes "alsjeblieft" en "dankjewel" als ze iets krijgt, groet iedereen vrolijk etc (met andere woorden: ik doe vast wel iets goed ) Soms lees ik op dit forum wel eens dat de moeders hier even rustig achter de laptop kunnen zitten, met een kop thee terwijl kindje speelt...... Dan ben ik wel eens jaloers....
Ik sluit me helemaal bij de anderen aan: dit lijkt me gewoon een ondernemend jongetje. Heel herkenbaar. Mijn oudste is ook zo. Die liep met 10 maanden en hing de dag erna in de gordijnen. Overal waar ik heenging sprak ik niemand, want ik liep alleen maar achter hem aan. En luisteren: ho maar. Dan zag ik al die andere moeders lekker op de bank zitten, en dan dacht ik: kon ik dat ook maar. Nu met de tweede zie ik dat het dus ook de leeftijd is. Mijn jongste probeert ook van alles uit, alleen op een trager tempo en die is niet zo snel als het licht, zoals de oudste. Maar mij valt nu ook op dat ze op deze leeftijd echt niet veel begrijpen. Ik was bij de oudste altijd gepikeerd dat hij niet luisterde, maar als ik nu de jongste met bijna 15 maanden zie, dan snap ik heel goed dat hij heel veel dingen niet begrijpt of vrijwel direct vergeet. En om je gerust te stellen: mijn oudste (waarbij toen hij zo klein was ook wel eens het woord ADHD gevallen is, maar niet door mij) heeft echt geen ADHD. Hij kan prima een uur kleuren, en kan nu ook luisteren. Sterker nog, ik denk dat hij alleen maar rustiger en makkelijker is geworden, hoe ouder hij werd. De peuterpuberteit viel bij hem ook hartstikke mee. Maak je geen zorgen. Go with the flow. En maak het jezelf vooral makkelijk. Zorg dat hij thuis geen brokken kan maken, en nodig wat vaker mensen bij jou uit, in plaats van dat je je ergens anders op moet gaan zitten vreten omdat je zoontje wel eens brokken zou kunnen maken.
mijn kind is ook zo. vinden ze op het cb juist heel gezond, dat hij zo enthousiast en onderzoekend is. ook aanhankelijkheid hoort.er gewoon bij.