Peuter 2,5 jr 's nachts uren wakker?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jimmy100, 14 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

8 okt 2010
    294
    0
    0
    Hoi,

Wij hebben een peuter van 2 jr en 4 maanden die de laatste tijd regelmatig urenlang wakker is in de nacht. Het is niet elke nacht raak, maar zeker 3-4x per week.
    Hij heeft een normaal bed, waar hij zelf uit kan. In de deuropening van zijn kamer zit een traphekje om te voorkomen dat hij op de verdieping gaat scharrelen (slaapt op zolder). Hij kan dus niet zelf naar ons toekomen.
    Als hij nou gewoon stil is of wat rommelt op z'n kamer zou ik het niet zo'n probleem vinden. Hij gaat echter keihard staan brullen aan het hekje.

We hebben geprobeerd om hem direct weer in bed te leggen zonder al te veel poespas. Gewoon muziekje weer aan en gedag zeggen. Dit heeft echter na enkele weken geen resultaat. Soms moeten we wel 10x naar boven en houdt hij het dus 2 uur lang vol!]
    Ben ook wel bij hem gaan liggen in de hoop dat het hem rustiger maakt. Dit is helemaal tegengevallen. Hij gaat dan meteen keten en vindt het veel te gezellig dat ik erbij lig. Nou heeft hij nooit bij ons in bed geslapen dus is het totaal niet gewend.

Hebben jullie misschien ervaring hiermee en hoe zouden we hier het beste op kunnen reageren? Ik zit er toch aan te denken om 1x naar hem toe te gaan, uit te leggen dat ik daarna niet meer kom, en daarna ook niet direct naar hem toe te gaan. Maar dan schreeuwt hij dus wel het hele huis wakker (heeft ook nog een broertje van 5 maanden).

Hopelijk hebben jullie tips?

2. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Wij hebben dit een jaar gehad. Alles geprobeerd en niets hielp. Zelfs uiteindelijk melatonine gehad van de ha.
    Nu op advies gestopt met pure koemelk, yoghurt en yoghie. En het gaat wonder boven wonder ontzettend goed.

Het is het proberen waard!

3. Meijke

Meijke Niet meer actief

Slaapt hij nog in de middag? Misschien middagslaapje inkorten of een paar dagen per week weglaten? Uren wakker, betekent misschien dat hij niet moe genoeg is.

Wat ook nog zou kunnen, wij hebben recent ook weer even een spookfase gehad, kwamen haar laatste 4 kiezen door. Die komen tussen 2 en 3 jaar.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Wat doe je, als je die 10x naar boven gaat?
    Ik heb mijn dochter wel 'laten huilen', omdat niets werkte en aandacht in welke vorm ook, het alleen maar erger maakte. Maar dan ging ik wel om de zoveel tijd even kort bij haar kijken, kusje 'ga maar lekker slapen' en weer weg. Ze was toen wel een stuk jonger.
    Toen ze wat ouder was (3 jaar) heb ik vaker een beloningssysteem gebruikt en een wekker. Als ze goed sliep die avond/nacht/ochtend en in bed/op dr kamer bleef, mocht ze een kruisje zetten. En 10 kruisjes (dus 10x goed geslapen) is een beloning. Maar ik weet niet of dat met 2 jaar ook al goed werkt, of ze die oorzaak-gevolg op die lange termijn al goed kunnen koppelen dan.

5. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

8 okt 2010
    294
    0
    0
    Hij slaapt nog wel smiddags. Heb het slaapje inmiddels ingekort van 2,5 naar 1-1,5 uur.
    Die 10x dat ik naar boven ga loop ik naar binnen, dek hem toe en zeg dat hij lekker kan gaan slapen. Dan zet ik zijn muziekje aan en zeg dat ik naar beneden ga en zo nog even kom kijken.

Ik denk ook wel dat het gewoon een fase zal zijn. Maar heb wel het idee dat hij echt aandacht vraagt en ons uittest. Ik wil hem liever niet maar laten huilen, maar naar hem toe gaan en erbij liggen werkt helaas niet. Kan het gewoon niet over m'n hart verkrijgen om zo'n mannetje te horen huilen boven.

Hij is denk ik echt te klein om de beloningen van kruisjes en kados te snappen.
    Zou het een ontwikkelings sprong kunnen zijn waar hij zo heftig op reageert? Of is dat echt alleen voor baby's? Hij gaat nu namelijk (eindelijk) sinds een paar weken echt goed praten. Dat deed hij hiervoor nauwelijks.

6. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier hebben we dit de afgelopen dagen ook vaak gehad. Mijn zoontje is bijna 3 trouwens. Hij wordt dan wakker, gaat gelukkig niet huilen, maar is wel klaar wakker. Hij gaat dan kletsen tegen zijn knuffels in bed. Helemaal niet erg, maar zijn broertje van 4 maanden wordt hier wakker van en komt dan heel moeilijk weer in slaap.
    Hij slaapt overdag niet meer en ligt er 's avonds rond 19.30 in.

Zolang het niet elke nacht is leg ik me er maar bij neer. Het duurt hier zo'n 2 a 2½ uur en dan valt hij weer in slaap.

7. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

8 okt 2010
    294
    0
    0
    Oh een mede slachtoffer dus. Haha. Ach ja wij leggen ons er maar bij neer dat dit gewoon af en toe zo zal zijn. Overigens gaat het de afgelopen week heel goed. Maar ik juich nooit te snel...

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier een dochter in dezelfde leeftijd ongeveer. Wij hebben problemen met het uitslapen. Ze is rond zes uur wakker en wil dan echt niet meer inslapen! Van,orgen was het half zes... Sorry, maar dat is voor mij midden in d enacht. Als we het negen dan gaat ze steeds harder roepen en krijsen op een gegeven moment, met als gevolg dat onze oudste, die ook naar school moet, ook vroeg wakker is.
    Slaaptrainer hebben we wel, ik dacht dat ze er misschien nog te jong voor was, maar we gaan het toch weer consequent in zetten. Op gegeven koment zal het kwartje vallen.
    En ook wij gaan het toch negeren en laten gaan. Om de 10 minuten rustig gedag of welterusten zeggen en weer weggaan. Voorheen namen we haar in ons bed zodat haar broer nog wat kon slapen, maar uiteindelijk lag iedereen vroeg wakker dus daar gaan we ook accuut mee stoppen.
    Ook zijn we sinds eergisteren haar middagslaapje gaan overslaan. Vanmorgen redde ze het niet omdat ze al om 5:30 uur wakkerwas, maar heb haar toen na een uur wakker gemaakt.
    Verder heb ik geen tips, ik ben bang dat het ook een stukje ontwikkelingsfase is ( al duurt die hier al weken!!)

9. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

8 okt 2010
    294
    0
    0
    Oh vreselijk he dat heeeeele vroege wakker zijn. Het kan soms zo pittig zijn als je zelf te weinig slaap krijgt.

Wij slaan de middagslaap niet over want daar wordt onze zoon echt sjaggie van. Heb hem wel ingekort van 2,5 uur naar 1-1,5 uur.

Ja het laten gaan en af en toe even geruststellen lijkt toch de beste optie. Helaas dat de andere kinderen dan ook wakker worden. Maar goed, hopelijk is dat tijdelijk en is daardoor het patroon doorbroken.

Succes ook druif!

10. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier komt en gaat het bij onze jongste (2 jr 10 mnd). Meestal is het een paar nachten achter elkaar en dan gaat het weer weken goed. Hier helaas overigens wel huilen, huilen, huilen. Dan kunnen we er echt 2-3 uur mee oplopen. Waar het aan ligt? Wisten we het maar, dan hadden we het vast ook al kunnen oplossen... Hier helpt echt niets. Vaak in het begin maar half wakker, helemaal overstuur maar niet aanspreekbaar. Daarna als hij eenmaal wakker is gaat hij er tegen vechten. Ligt te huilen met z'n ogen dicht maar slapen ho maar... En om 's nachts nu machtsspelletjes uit te vechten is ook niet echt aan mij besteed. Heb m'n nachtrust ook gewoon nodig... Ik blijf maar hopen dat het vanzelf minder wordt en uiteindelijk over gaat....

Deel Deze Pagina