zoontje is nu 4 jaar , wanneer laten jullie je kinderen alleen buiten spelen???

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sapje, 3 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Het ligt denk ik heel erg aan je woonsituatie en het karakter van je kind.
    Onze achtertuin komt uit op een brandgang waar alle tuinen op uitkomen. Daar is het met mooi weer vol met spelende kinderen, die allemaal in de brandgang blijven en niet oversteken. Heel gezellig, alle leeftijden spelen met elkaar.
    Onze oudste is vanaf 3,5 a 4 jaar daar alleen gaan spelen. In het begin heel vaak gaan kijken, totdat ik genoeg vertrouwen in haar kreeg om het zo zachtjes aan los te laten.
    Nu moet ik zeggen dat onze tuin wel een speeltuin lijkt, vaak zitten er tig kinderen bij ons omdat wij allerlei leuk speelgoed in de tuin hebben.

Maar voor iedere ouder voelt het anders en ieder kind is verschillend. Als je er vertrouwen in hebt dan is het goed, zo niet dan is het nog te vroeg waarschijnlijk.

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn zoon is nu bijna 10.

Die mocht van mij pas echt buiten spelen vorig jaar rond zijn 8ste.

Hier veel te veel verkeer en rot hang jeugd vind het nog niet fijn. Maar kan hem moeilijk vast binden. Maar vier jaar geen haar op mijn hoofd die daar toen aandacht. Ging lekker met hem woensdag.s middags naar de speelthuin vaak met meerder moeders van school of zelfs van de peuterspeel zaal nog maar vier jaar nee. Zou het niet doen.

Of ja zo als sommige schrijven als er een hofje of iets voor je deur is waar je makkelijk naar toe kan kijken. Dan zou ik het nog in overweging genomen hebben.

Maar dat is mijn mening en was mijn keus.;)

3. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    dat ligt aan het kind en aan de buurt vooral de buurt waar je woont. ik maakte toen ze pas naar buiten gingen tijdsafspraken dat ze elke keer als de wijzer daar stond even hallo moesten komen zeggen. voor de rest heb ik het opgebouwd. eerst voor de deur toen op de stoep van de hele blok en toen de blok rond. maar niet op of over de straat en tenslotte van dit plein tot dat plein. mijn dochter was een jaar of 6 en half denk ik ( maar best bang dus had nooit behoefte) mijn zoon was 3 en half en niet meer te houden.ik heb het kunnen rekken tot hij 4 was met alleen voor de deur.en als ik mee ging en op het stoepje ging zitten of met andere moeders ging kletsen.ik vond het ook eng maar je moet ze ooit loslaten. 4 vind ik voor een eerste kindje best jong maar zoals gezegd het ligt ook aan het kind zelf en hoe kindvriendelijk je buurt is en hoe goed je overzicht erop is. ik had goed overzicht vanuit de keuken en het was een kindvriendelijke buurt. waar we nu wonen zal het eerder tegen de 8 jaar lopen vrees ik dat de jongste zelfstandig naar buiten kan. we wonen aan een drukke straat en niet echt in een buurt waar je het teritorium makkelijk kunt opdelen zeg maar. we zien wel hoe het gaat lopen dan amar een tijdje mee naar buiten en lekker naar speeltuinen enzo.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Alleen in de tuin spelen vind ik prima (ze wordt van de zomer 3), maar alleen op straat spelen, nee, nog niet. Misschien als ze 4 is. We wonen vlak bij een speeltuintje, maar daarvoor moet ze wel de straat over, dus dan moet ze wel goed uit kunnen kijken.

Deel Deze Pagina