redressiehelmpje

Discussion in 'Baby en dreumes' started by wonderteam, Feb 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Mijn zoontje heeft in het begin voorkeurshouding gehad en had daardoor een hele lichte afplatting. De voorkeurshouding was snel weg en de afplatting werd ook minder. Dus het zag er goed uit. Nu lijkt het vanaf het laatste CB bezoek tot aan nu dat de afplatting niet minder is geworden. Ook neigt hij weer wat meer naar zijn voorkeurskant te gaan liggen. De cb arts sprak over het helmpje. Ze zei wel de afplatting is echt minimaal en ik denk dat jullie er niet eens voor in aanmerking komen. Ook is 9 maand vrij laat zegt ze ( zijn laatste fontanel is ook bijna helemaal dicht). Nu krijg ik zelf een soort van schuldgevoel. Ik heb de lichte afplatting meerdere malen aangekaart ,hun zeiden steeds nee het gaat de goede kant op en dat zagen wij zelf ook. Nu denk ik hadden we niet toch een helmpje moeten hebben eerder al. De afplatting is echt heel minimaal en je zie het amper. Wat zou ik nu evt nog extra kunnen doen, zodat hij nog minder op zijn " voorkeurskant "ligt, of misschien toch een helmpje?

Ik hoor graag tips en ervaringen van jullie.

2. Corina

Corina Fanatiek lid

Jan 25, 2006
    4,881
    0
    0
    Helmpje heeft weinig zin meer als de fontanellen dicht zijn.
    Jochem had het geluk dat hij nog een grote fontanel had. hij draagt de helm nu ruim bijna 2 maanden.

Cb is er helaas vaak erg laks in.

3. wonderteam

Bedankt voor je antwoord. Ik was er al bang voor dat het nog weinig zin had. Zo deed de Cb arts ook al een beetje. Merk idd dat een cb er laks in kan zijn. Zeker omdat we het meerdere malen hebben aangegeven. Maar we zagen verbetering net zoals hun. Nu lijkt de verbetering een stop te hebben gezet.

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Volgens mij is het een "modeverschijnsel". Ik ken niemand die last heeft van afplattingen terwijl de baby's van nu het allemaal lijken te hebben.

Wil ik niet mee zeggen dat het bij jouw kindje ook per definitie niet erg is, maar ik vind het gewoon zo frapant.

5. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Dat komt omdat toen wij jong waren er werd geadviseerd je baby op de buik en de zij neer te leggen. Omdat het buikliggen niet meer 'mag' liggen veel kids op hun achterhoofd en zoeken dan een voorkeur, omdat de schedeltjes nog zo week zijn, zakken ze daar in. Vroeger op de buik werd het hoofdje steeds om en om neer gelegd, zodat het koppie mooi rond bleef.

ff on topic nu, ts, ik loop bij een fysio met mijn dochter en nu gaat het heel goed met de voorkeur. Zij zegt wel dat als je kind nieuwe dingen gaat leren, bijv. zelf zitten, omrollen,lopen etc. dat ze dan weer een soort 'terugval' naar de voorkeurskant kunnen krijgen. Dus ik moet straks ook gewoon langs blijven komen, maar dan om de zoveel weken.

Als de afplatting echt minimaal is, zou ik ook niet aan de helm beginnen. Het is namelijk vooral estetisch, ze houden er verder niets aan over. Misschien wel weer naar een fysio, om te blijven oefenen...

groet Snoozie

6. ilja1975

ilja1975 Actief lid

Oct 31, 2008
    182
    0
    0
    Dat komt omdat de kindjes tegenwoordig op hun rug slapen en vroeger op de buik. Het schijnt dat 1 op de 10 kindjes (in meer of mindere mate) er last van heeft. Mijn zoontje heeft een behoorlijke afplatting maar volgen shet CB viel het wel mee. Inmiddels naar de kinderarts geweest (zoontje is 5 maanden) en die geeft aan dat het absoluut aan te raden is om een helmpje te nemen. Volgende week hebben we een afspraak voor een scan.

7. wonderteam

@ Merle, Nou ja zoals hierboven al meer genoemd komt dat idd doordat kinderen tegenwoordig op de rug moeten liggen.

@ snoozie, Dank voor je antwoord. Nou dan komt de terugval idd misschien door de ontwikkeling aangezien hij nu ineens weer heel veel met nieuwe dingen bezig is ( poging tot kruipen en staan) Ik zit ook sterk te denken om de fysio in te schakelen. Ja dat zei de Cb arts ook, dat ze er verder niks aan overhouden. Het is ook echt heel minimaal.

@ Ilja, zo zie je maar weer dat het cb het wel vaker mis heeft. Succes met de scan en het aanmeten van het helmpje!

8. mama33

mama33 Actief lid

Sep 11, 2006
    255
    0
    0
    Achterhoek
    @MerleQ: Voel me toch een beetje aangesproken doordat je zei dat het een mode verschijnsel was. Onze zoon heeft echt een giga afplatting over de gehele achterzijde van zijn hoofd. We hebben heel vlot aan de bel getrokken en hij heeft ook een helmpje gehad maar hij is super plat. Geen ronding te bekennen. Zelf zo plat dat hij in het academisch is onderzocht op een hele nare ziekte.
    Niet te snel zeggen dat het een modeverschijnsel is. Uitleg over het ontstaan is al gegeven dus dat hoef ik niet meer te doen.

Ik vind het ontzettend sneu voor onze zoon. Ben zelfs bang dat hij ermee gepest gaat worden omdat je er gewoon niet omheen kunt.

9. Ruben

Ruben Actief lid

Jan 3, 2008
    171
    0
    0
    Mijn zoontje had/heeft ook een afplatting. We hebben daar ook fisio voor gehad.

Mijn fisio zei het zelfde als die van Snoozie. Ze kunnen een terugval krijgen wanneer ze gaat zitten etc. Wat ik extra s avonds en s nachts deed was zn hoofdje steeds draaien als ik zag dat deze de verkeerde kant op lag.

Dat heb ik wel gedaan tot ruim een jaar.. ik keek op een avond tot wel 5 keer. Ben in het begin er zal s nachts uitgegaan om zn hoofdje te draaien.

Heb het idee dat dit wel geholpen heeft...zn afplatting is nu echt minimaal.

10. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Onze justin heeft sinds ie 7 maanden is een helmpje omdat zn voorkeurshouding wel wegging maar zn hoofd van boven dreihoekig is ipv rond.

Voor info over helmpjes oid mag je me pb-en!

x

11. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Tja wat de rest ook al zegt. 'Vroegah' werd er geadviseerd je kind op de buik te laten slapen. Ik was als baby ook een echte buikslaper schijnt het, terwijl dat nu uit den boze is.
    Ons zoontje was een prematuur met een zeer duidelijke voorkeurshouding. Geloof me, het leek wel of de afplatting met de dag erger werd. Niks modeverschijnsel, ik had echt liever gezien dat het anders was. Maar wij zijn met hem uiteindelijk ook aan een helmpje gegaan. Dat heeft geholpen al is de afplatting nooit helemaal weggegaan helaas. Maar naarmate ze ouder worden krijgen ze natuurlijk ook dikker haar dus valt het nu veel minder op.
    Trouwens, als je eigen kind geen afgeplat hoofdje heeft valt het je als ouder misschien niet op, maar ik zie wel degelijk heel vaak kindjes met afgeplatte hoofdjes tegenwoordig. Maar ik ben er dan ook denk ik meer op gefocust.
    Gelukkig had mijn dochtertje nergens last van wat dat betreft! Mooi rond koppie.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh jullie hebben helemaal gelijk, daar had ik helemaal niet bij stil gestaan. :)

13. Corina

Corina Fanatiek lid

Jan 25, 2006
    4,881
    0
    0
  14. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee had met 3 maanden een heel plat hoofd, door middel van fysio ging het de goede kant uit, maar die zei toen al het kan nog wel een poos duren voor dat het helemaal weer rond is het hoofd, bij Esmee is het nog steeds wat plat, niet heel erg hoor.
    lijkt mij dat een helpje nu ook weinig zin meer heeft, neem aan dat je kindje zich nu goed draaid met zijn hoofd en niet continu op 1 plek ligt met zijn hoofd.

15. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Ik zag al dat je aangaf dat je er niet bij stil hebt gestaan. Misschien even nadenken voordat je zoiets schrijft...

Vond dit ook nogal een vervelende opmerking. Een modeverschijnsel klinkt alsof je je kind voor het plezier een redressiehelm opzet. Hoe denk je dat het voelt, als je je baby 23 uur per dag een helm moet opzetten? Dat doe je niet voor je lol. Sterker nog, wij hebben er heel wat tranen om moeten laten. De afplatting was bij ons 114%, oftewel HEEL scheef. Terwijl we er alles aan gedaan hebben om de afplatting te voorkomen, al vanaf leeftijd 5 weken.
    Ik ben erg blij dat het bestaat. Zonder de redressiehelm zou zo'n afplatting nooit meer goed gekomen zijn en zou mijn zoontje voor de rest van zijn leven met een scheef hoofd hebben moeten doorbrengen. Met alle gevolgen (pesten etc.) van dien.

16. Irma1968

Irma1968 Actief lid

Sep 12, 2008
    145
    0
    0
    Inderdaad geen leuke opmerking!, Onze dochter heeft ook een helmpje gehad want ook zij had een enorme afplatting. Helemaal rond word het nooit, maar het heeft enorm geholpen.
    Waar ik zo enorm van baal is dat de meeste cb's slechte info geven en vaak de ouders maar voorhouden dat het wel goed komt, ik ken helaas al wat mensen die hier echt mee de mist in zijn gegaan en het ergste is nog dat men dan al veel te laat is om alsnog aan een helmpje te beginnen.
    Tevens baal ik van de mensen die denken dat die helmpjes er zijn om je kindje een perfect mooi rond hoofdje te geven, nou geloof mij, perfect rond word het nooit meer ook niet na het dragen van een helm. EN ik ben er inmiddels achter dat er toch ook wel veel kinderfysio's de ouders ook voorhouden dat het alleen met fysio weer mooi rond word, ook dit is niet altijd waar!

Kortom, de info die je krijgt is vaak slecht, ik benblij dat ik mijn eigen gang ben gegaan en dmv internet snel heb kunnen handelen zodat mijn dochter met 6 maanden een helmpje had, had het mij zelf nooit kunnen vergeven als ik het niet gedaan had..

17. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    4,378
    0
    0
    Erg interessante site zeg,kon mooi foto's kijken wat een afplatting is. Hier wil mevrouw ineens halsstarrig op links liggen. Maar neem aan dat het op deze leeftijd niet zo erg meer is, ben ze namelijk steeds aan het terug draaien als ze slaapt, maar als ik dan weer terug komt dan lig ze weer op links :rolleyes:

18. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,090
    2,225
    113
    Brabant
    hey mama's,

even een vraagje: mijn dochtertje heeft een behoorlijke afplatting tgv een voorkeurshouding. De laatste meting was 107. We hebben nu al een tijdje fysio om de voorkeurshouding te doorbreken. Maar de afplatting wordt niet echt minder.
    We lopen ook bij de kinderarts ivm te klein fontanel en controle ivm kans op/ verdenking van craniostenose (de CT scan was GELUKKIG goed)
    maar goed, mijn vraag is: wie beslist (behalve wij natuurlijk) of er een helmpje komt, wie meet die aan en hoe loopt de vergoeding?

alvast dank,
    Taliaa

oja, de opmerkingen van modeverschijnselen komen ook mn strot uit;) Niet dat ? (weet de naam niet meer) het verkeerd bedoelde, maar ik hoor het al zo vaak. Ook: ach ze is nog zo klein, daar ga je toch niet meer naar de fysio? (ach mensen kom op, dr hoofd stond gewoon écht zowat overdwars op dr romp..)

19. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

Jul 15, 2008
    1,081
    0
    0
    Ergens in NL
    Hallo,
    Onze dochter heeft ook een plat en schuin achterhoofdje.
    Ze heeft eerst een voorkeurshouding gehad en heeft altijd veel op haar rug gelegen. Op haar buik wilde ze nooit ivm reflux. Sinds ze medicijnen hiervoor heeft (toen was ze 4,5 mnd) wil ze wel op d'r buik.
    We hebben fysio en manueel therapie gehad. Ons viel al lange tijd op dat ze een vrij plat achterhoofdje had, de fysio bleef maar volhouden dat dit wel goed zou komen wanneer ze meer op haar buik zou gaan spelen.
    Toen ze 5,5 maanden was werd de fysio afgerond, toen ik voor de tigste keer aan hem vroeg wat hij nu van haar hoofdje vond zei hij dat hij het niet wist en dat we zelf moesten beslissen of we er iets mee wilde doen.... :( wat een .....antwoord!
    Wij hebben toen een doorverwijzing gevraagd en konden uiteidelijk in Tilburg nog terecht. We hebben vandaag het helmpje op mogen halen. Nu maar hopen dat het nog helpt om haar koppie iets ronder te maken.
    Het cb heeft trouwens nooit advies gegeven...

Onze verzekering vergoed trouwens alles.

20. Irma1968

Irma1968 Actief lid

Sep 12, 2008
    145
    0
    0
    Hoi Taliaa, In het sophia krijgen de ouders altijd de keus om het wel of niet te doen, men geeft aan of je kindje in aanmerking komt of niet en ze geven advies. Zonodig wat voorbeelden( met betrekking op de toekomst van je kindje) als zij het wel nodig vinden maar jij bv nog aan het twijfelen bent.
    Wij kregen 100% vergoed, indien dat niet het geval zou zijn, hadden wij al besloten om het zelf te bekostigen.

Mama kaatje heel veel suc6 heb je al op het redressiehelm forum gekeken? Veel info en veel foto's ( ook het schuine koppie van mijn dochter voordat wij begonnen aan de therapie)

Share This Page