Mijn zoon is volgende maand drie jaar en hij kent bijna alle letters van het alfabet, tot en met de Q. Ik probeer hem ook al wat te laten lezen met de letters die hij kent, maar ik had nog lang niet verwacht dat hij dat zou begrijpen. Vandaag echter kon hij mama en papa lezen. Ik was zo verbaasd en enorm trots natuurlijk Ik begon pas te lezen in groep 3 toen ik 6 was. Betekent dit nou dat hij hoogbegaafd is of kunnen alle kinderen dat wel als je er moeite voor doet. Van kleuren begrijpt hij dan geen bal van
Ja mijn neefje was 3 en die ging je gewoon een boekje voor lezen hoor! Hardstikke hoogbegaafd. Wel schattig om te zien.
Hoogbegaafd is wel meer dan enkel een boekje lezen... Het is een algemeen snellere ontwikkeling. Geen garanties dus Maar het kan best. Behalve dat het bij peuters een ontwikkelingsvoorsprong heet... Kan het echt geen kwaad het beetje in de gaten te houden. Juffen horen dat soort dingen ook graag als hij straks naar school gaat.
ik denk dat het een beeld herkenning is als het ware. Zo kun je ook briefjes (post-its) plakken op meubels e.d. Met dus bank-deur- raam etc. Op die manier kunnen ze dat vrij snel gaan herkennen. Zeker als je het een beetje oefent en ermee bezig bent, kan dat woordbeeld denk ik wel sneller gaan. Onze dochter is inmiddels bijna 4 maar herkend al lange tijd haar naam (hij is kort, dat scheelt ) en ook papa en mama en letters die in de namen van familieleden voorkomen- oftewel: Die wij weleens vaker opschrijven. Het kan dus zijn dat het normaal is en dat het straks op de basisschool na een tijdje allemaal weer gelijk loopt, maar het kan natuurlijk ook zo zijn, dat hij inderdaad hoogbegaafd is.
Kan maar het kan ook een bovenmatige interesse in dit onderwerp zijn. Lezen en herkennen zijn niet helemaal hetzelfde... dus wacht het nog even af en geniet er vooral van dat je kindje dit zo leuk vindt!
Athina, dat is een leuk idee! Hier ook een meisje met veel interesse voor letters en cijfers, lezen en schrijven. Haar naam herkent ze wel en ik moet op t moment vaak dingen (idd namen) opschrijven. Boekjes kan ze trouwens ook voorlezen, maar dat doet ze uit haar hoofd hoor haha
Lezen is van willekeurige lettercombinaties woorden kunnen maken. Letterherkenning en woordherkenning is wat anders. Wel iets wat niet alle bijna 3-jarige kunnen, maar niet heel uitzonderlijk. Mijn dochter kende ook voor haar 3e verjaardag alle letters en herkende een aantal woorden (haar eigen naam, papa, mama, opa, oma, kip) Ze is inmiddels 4 maanden 4 en gaat nu langzaam maar zeker echt lezen, dus letters aan elkaar plakken om woorden te maken. Er zijn 2 manieren om te leren lezen, de basisscholen leren over het algemeen spellend lezen aan (hakken en plakken) maar sommige kinderen leren lezen op woordbeeld, dus doordat ze de lettercombinaties onthouden en herkennen. Over hoogbegaafdheid kun je nog niets zeggen, dat is een veel uitgebreider plaatje dan alleen vroeg leren lezen en is tot een jaar of 7 een ontwikkelingsvoorsprong. Gewoon lekker in mee gaan en dan zie je wel waar het schip strand.
Mijn zoontje kan het alfabet opzeggen in NL en EN. En terug. Herkent de letters in hoofdletters en kleine letters en kan er woorden mee maken. En herkent woorden. Lezen? Mmm, we hebben een app en dan staat er een plaatje van een stoel en moet je ie, oe, aa etc. invullen en dat gaat nog niet.
Ik kon op mijn 4de volledig vloeiend lezen. Mijn ouders hebben een heel trots filmpje van een peuter die de politieke pagina uit de krant zit voor te lezen. Niet dat ik er iets van begreep . En ik ben gelukkig niet hoogbegaafd. Ik zie het ook als interesse, ik heb 3 kinderen van bijna 3. 1 kent alle kleuren en kleurt volledig binnen de lijnen (is er gek op), 1 kan staand fietsen op een fiets met zijwieletjes, en 1 is helemaal in de ban van cijfers en letters, kan ook veel letters herkennen en de voorletter van zn naam opschrijven. Het grappige is dat ze alle drie heel 'slecht' zijn in de dingen waar broer/zus juist 'goed' in zijn. Echt hele verschillende interesses, en op gegeven moment gaan die weer samenvallen.
Ik houd het er liever op dat je kind een grote interesse heeft voor letters en taal. Als je hem wilt leren leer dan de letters zoals je ze zegt dus BAL is 'bu-a-l' en niet 'be aa el'. En met schrijven de leesletters A is een rondje met streepje eraan en niet een dakje met horizontaal streepje. Ik zou het niet te erg stimuleren, laat je kind nog even lekker kind zijn. Zoalng hij er lol in heeft en er zelf mee komt zou ik wel wat aanbieden, dus eigenlijk wat je al doet. Wat de kleuren betreft kan hij natuurlijk ook kleurenblind zijn! Wel heel knap dat hij het al kan
Denk dat het om herkenning van letters/woorden gaat en niet perse echt lezen is. Onze oudste kon met 2,5 ook woorden herkennen (papa, mama, oma, opa en haar eigen naam). Ook de letters p, m, o, s en a herkende ze (plus hun uitspraak), maar het echte lezen merk ik nu 'pas'. Ze leest nu echt ieder woord door het vormen van de klanken van de betreffende letters. Hier betekende het overigens wel dat ze mede op dit gebied aldoor voorliep op leeftijdsgenootjes, maar zegt niets over hoogbegaafdheid.
Mijn dochter heeft hetzelfde en je noemt het inderdaad een ontwikkelingsvoorsprong. Op hoe meer gebieden je kindje een voorsprong heeft, hoe meer (theoretische) kans dat de voorsprong blijft en je kind uiteindelijk hoog-/meerbegaafd blijkt te zijn. Julia is bijvoorbeeld snel met letters/schrijven/lezen (beetje het zelfde als jouw zoontje, en zij schrijft ook een paar letters), maar kent ook alle kleuren incl licht/donker en niet-primaire kleuren (roze, paars, bruin), kan goed tellen (asynchroon tot 20 en synchroon tot 8), kan goed verbanden leggen, en kan heel erg goed verstaanbaar praten/zinnen maken/uitleggen. Ook is ze fysiek altijd vlot geweest (kruipen met 7 mnd, lopen met 10 mnd, driewielen met 2 jaar), dat lijkt er misschien zo snel niets mee te maken te hebben, maar het is wel weer een ontwikkelingsgebied waar ze dan wat in voor loopt. We hebben al van meerdere kanten gehoord (PSZ, CB) dat ze flink snel gaat en dat we hiermee rekening moeten houden bij het zoeken van een basisschool. Spannend dus! We gaan de komende weken bij een paar scholen kijken, maar gelukkig heeft geen enkele school hier een wachtlijst, dus we kunnen nog rustig kijken hoe het zich de komende maanden ontwikkeld. Maar, zoals bij alles, het kunnen gerust ook fases zijn. Misschien leest hij nu papa en mama, en volgend jaar kan hij dat nog steeds en niets er bij. Dat geeft niks. Je kunt niet te veel aanbieden, als het maar ontspannen en in spel-vorm blijft. Pushen is niet goed, maar aanbieden is nooit verkeerd, je merkt vanzelf wel dat je zoontje bij een plafond komt waar hij het niet meer snapt of hij het niet meer boeiend vindt. Ook geen probleem, duplo is net zo leuk en interessant. Maar in ieder geval leuk dat hij het zo boeiend vindt! Het is ontzettend bijzonder om te zien dat je kind iets leuk vindt om te doen, wat het ook is, waar ze ook in ontwikkelen. Laat je niet vertellen dat je een opschepper bent of je kind zelf loopt te pushen!!
amen gentle en inderdaad... laat je niks aanpraten wij bieden overigens niks actief aan.. maar gaan er wel mee aan de slag als ze zelf aangeeft iets te willen. bij voorkeur op een manier die aansluit bij wat ze op school moet leren. bijv. de juiste schrijf- en spreekletters leren.. en de juiste manier van sommen uitspreken.. (1 erbij 1 is 2... het klinkt megastom.. maar blijkbaar doen ze dat bij ons op school zo) en eh.. tja veel dingen die ze niet op school gaat leren voorlopig ze weet bijv. heel goed hoe het menselijk lichaam in elkaar zit want ze moet groep 3 ook nog overleven. (ben alleen bang dat ze na de zomervakantie prima kan lezen/schrijven en dan moet ze nog een jaar VOORdat ze uberhaupt naar groep 3 mag.. )
mijn dochter kon ook al heel snel lezen, maar het schrijven blijkt toch iets moeilijker in groep 3 had ze al avi plus voor het lezen en een goed voor *taal*, maar een jaar later werd het al moeilijker, en ging ze terug naar een voldoende, Inmiddels zit ze in groep 5 en is ze weer terug bij goed. Dus ze is wel goed met taal, maar ondanks het feit dat ze al heel snel kon lezen blinkt ze niet uit in *taal*
tis voor mij ook vrij normaal eigenlijk, ons zoontje is ook 3 en kan ook al lang het hele alfabet en alle letters benoemen en onze namen en mama papa opa en oma herkennen. enz. en ook al eenvoudige optelsommen. maar zo is hij met meer dingen heel erg snel, zindelijk dag en nacht ruim voor zijn 3e verjaardag, fietsen zonder zijwielen toen ie 2 was.zitten 6mnd, lopen 12 mnd enz. hij is op veel gebieden gewoon vlot. maar bv kleuren kennen was ie niet zo snel, dat doet ie nu eigenlijk pas.maar wel meteen ook de kleuren roze, paars, donkerblauwe en grijs enzo. haha ik heb zelfs nog even gedacht dat ie kleurenblind was..haha! ik zie het eigenlijk meer zo , de een heeft interesse in het 1 en de ander in het ander. van het cb moesten wij het aan de basisschool ook door geven dat ie snel is, maar dat ben ik eigenlijk helemaal niet van plan. straks verwachten ze veel te veel van hem, en dat doen mensen al zo snel, omdat ie ook nog eens vrij groot is. we kijken wel hoe het zich ontwikkeld. ik verwacht er niks bijzonders van.
@meid: beter wel doen... gewoon aangeven wat hij wel kan en wat hij niet kan.. maar als hij kan tellen en letters kan lezen.. dan vervelen alle verplichte werkjes al snel kan juf daarna zelf wel bepalen of hij echt snel is of dat het wel meevalt.
Ik denk zeker niet dat alle kinderen het kunnen als ze er moeite voor doen, maar wel als ze het zélf heel graag willen. Quincy herkend haar eigen naam ook al en ook de aparte letters, vooral de Q, dan zegt ze, mijn letter que. Maar ze vind letters dan ook super leuk. Buiten met stoepkrijten ook, ziet ze een mier, zegt ze, mama mier schrijven. Bepaalde letters probeert ze ook na te doen. Dus zeker leuk als hij het kan, zou het ook wel stimuleren als hij het leuk vind, als hij met andere dingen ook snel is zou het een ontwikkelingsvoorsprong kunnen zijn, maar hoogbegaafd kunnen ze geloof ik pas vanaf 6 jaar ofzo testen. Dat is als ik het goed begrepen heb omdat de verschillen nu nog heel groot kunnen zijn en later worden die wat minder.
Mijn zoontje herkent sinds hij 1.5 jaar is het hele alfabet. Zelfs verschillende lettertypes maken niet uit, de getallen 1 t/m 10 herkent hij ook. Zn hobby is dan ook kentekens oplezen, best vermoeiend als je ergens heen wilt lopen. Ook begint hij nu met letters aan elkaar plakken tot woorden. De laatst in een winkel zag hij het woord Heren staan, zegt hij: H-E-R-E-N ehm haaeren. Als hij aan het tekenen is en per ongeluk een letter heeft gemaakt is hij helemaal trots. Ik ga er niet vanuit dat hij hoogdbegaafd is, het zal wel een fase zijn. Daarnaast was hij weer laat met lopen 16 maanden, maar hij heeft ook een half jaar in een spreidbroekje gezeten. Dan kunnen ze zich motorisch niet goed ontwikkelen en gaan kindjes andere dingen ontwikkelen aldus de artsen. Volgende week naar het cb, ga dan wel vragen of zij nog tips hebben om er mee om te gaan.
Mijn zoontje was een hele tijd erg gefascineerd door letters en cijfers. Soms zaten we wel een uur per dag letters en cijfers te oefenen. Hij kent het Latijnse en Cyrillische alfabet en de beginselen van het schaken bijvoorbeeld. En nu is hij weer in een periode dat hij daar helemaal geen zin in heeft en liever buiten speelt. Mijn oudste is een late prater omdat hij in 3 talen wordt opgevoed. Ik denk dat het vele spelen nu een compensatie is voor het feit dat hij nu in alle 3 de talen vloeiend begint te praten. Hij heeft op dit moment even geen behoefte aan letters en cijfers. Ik denk dat je zoontje lekker vlot is en dat het hem interesseert. Maar het kan dus ook over een aantal maanden weer totaal anders zijn.