Herkenbaar topic dit Mijn dochter kan ook lezen. Rond d'r derde kreeg ze ineens het hakken plakken door, daarvoor las ze alleen door middel van beeldherkenning, dat doe ze nog vaak volgens mij. Waren jullie snelle lezers ook zo'n snelle praters? Mijn dochter begon met 11 maanden d'r eerste twee-woordzinnen te maken. Gewoon erg talig dus Daarnaast kan ze ook aardig rekenen, sudokupuzzelen (tm 9) is ze ook erg goed in. En inderdaad brede interesses en diepe vragen soms.
Hier ook een dame met interesse in letters en cijfers... Gister liet mij vriend mij iets op papier zien en zij zat erbij en riep "kijk papa s" wij hadden beiden zoiets van??????? (het was ook de s) Dus mijn vriend wijst de t aan en vraagt welke letter is dat? Dus ze zegt T Terwijl wij juist helemaal niet erg bezig zijn met letters.. Wel met tellen ze telt tot tien (met af en toe een klein foutje dat ze de 9 overslaat) maar om dat hoogbegaafd te noemen?? Nee denk het niet... Zal nu gewoon meer interesse zijn!
mja met 2 jaar herkende Anne de letter a op de tandpasta was mama heel trots op natuurlijk... maar het is daarna nog heel lang bij enkel de letter A gebleven die ze overigens wel in al zn vormen herkende.. dat vond ik wel apart. verder is een letter natuurlijk ook gewoon een plaatje zoals een stoel een plaatje is.. en ook de kleur groen. neemt niet weg.. dat hoop kinderen dat niet doen. de vraag is altijd of zo'n voorsprong blijvend is of niet en stiekem doet dat er ook niet toe.. wij hateren thuis "u vraagt, wij draaien" mbt wat ze wil weten. op alle vragen probeer ik antwoord te geven.. en inmiddels gebeurd het regelmatig dat we daarvoor youtube of wikipedia meoten raadplegen. maar dat geeft niet.. mama's weten wel veel maar ook niet alles
@Kleintje, Vaak leren ze het van speelgoed. Mijn dochter had met sinterklaas, 3 maanden voordat ze 2 werd een laptopje gekregen. Tegen de tijd dat ze twee was kon ze bijna het hele alfabet en de cijfers t/m 10 lezen. Met 2 en half toetste ze die ook in op de identefier wanneer ik de cijfers opnoemde. Vond ze geweldig om te helpen internetbankieren. @Saskia, Waarom denk je dat je dochter na de vakantie zal kunnen lezen en schrijven?
@tamio: nou ze kan het nu ook al... maar durft gewoon niet zo goed. net als lezen.. ze kan het wel maar kost nog erg veel moeite en daardoor is het niet leuk. en de afgelopen vakanties leefde ze helemaal op en maakte grote cognitieve sprongen dus ik vermoed dat 6 weken zomervakantie ook enkel maar positieve invloed kan hebben onze dochter heeft een onwijze hekel aan school.. continu buikpijn etc.. ze wil gewoon niet meer in de vakantie gaat het beter.. dan ontwaakt het leergierige meisje van weleer over het algemeen weer een beetje dus misschien heb ik geen gelijk hoor.. kan zomaar natuurlijk maar ik denk.. dat het na de vakantie prima gaat qua lezen/schrijven. (en anders maar niet, ook goed hoor.. het is niet dat ze dagelijks schrijfles krijgt ofzo)
Saskia, hier wordt na school ook altijd geklaagd over buikpijn. Ook vertoond ze ernstige gedragsproblemen op school. Ze zegt wel vaak dat ze niet naar school wil maar als ze er eenmaal is is het altijd wel weer goed. Ik kan gelukkig niet zeggen dat ze er een hekel aan heeft. Vervelend dat jouw dochter er een hekel aan heeft!
Herkenbaar topic. Hier een mama van een meisje van volgende week 3. er zijn heel veel dingen die onze kleine meid al kan. alle kleuren en vormen. ook tellen en optellen. (als er 5 dingen liggen kan ze die tellen) Met legpuzzels zitten we op 50-70 stukjes en die legt ze met weinig problemen. memory gaat heel goed en ze kan mn hele boodschappenlijstje onthouden. Ook weet ze waarv alles staat in de winkel. Ook practische dingen zoals aankleden, uitkleden, douchen afdrogen etc. lukt. ze wil alles alleen doen en wat ze doet kan ze ook nog. Ook weet en onthoudt ze veel enw eet ze nog een hoop van vorig jaar. en dan niet alleen dingen die echt indruk gemaakt hebben zoals de apenheul maar ook simpele dingen uit t dagelijkse leven. Van jongs af aan veel moeite met haar gehad omdat ze heel gefrusteerd was en is als ze iets niet kon. vermoeiende maanden gehad met veel ruzie en strijd. heel de dag door vraagt ze vanalles en nog wat. waarom, hoezo, hoe werkt dat, wat gaan we doen, waarom doen we dat etc.. we stimuleren t absoluut niet maar houden het ook niet tegen. er zijn periodes dat ze uren aan t puzzelen is maar het kan ook zijn dat ze heel de dag met de popjes speelt en niet naar haar puzzels omkijkt. wel heeft ze een hoop speelgoed voor oudere leeftijd (memory, domino, hamertje tik, electro) al met al moet ik zeggen dat ik t soms heel zwaar vindt dat dochterlief zo ondernemend is en veel kan/wil kunnen. hoe gaan andere mama's hier mee om?
@ryanne: mja wij gaven vooral zoveel mogelijk antwoord.. en keken inderdaad niet zo naar de leeftijden op de verpakking inmiddels vind ze school niet leuk meer.. en dat kost toch beduidend meer energie dan alle vragen.. voordeel si natuurlijk dat wij maar 1 kind hebben.. dus alle tijd die we hebben kunnen we steken in het beantwoorden van vragen. soms met filmpjes, soms met een tripje naar de kinderboerderij en soms moeten we het antwoord gewoon schuldig blijven. ik zeg dan wel.. nou ik weet het nu even niet, vraag het nog even als we weer thuis zijn want dan zoek ik het op. en soms.. mag ze gewoon zelf nadenken over het antwoord.. dat kan ook geen kwaad
en vooral genieten van het feit dat ze alles wil weten natuurlijk althans.. ik vind het zelf echt heel fijn dat ze zo graag alles wil weten en kan daar oprecht van genieten hoeveel problemen het in de praktijk dan ook met zich meebrengt op het moment
@saskia genieten doe ik zeker. ik geef overal antwoord op, laat haar lekker haar ding doen. wat ik heel vermoeind vind is dat ik vaak met een (bijna)3 jarige communiceer op een veel hoger niveau. maar wel een slimme meid met toch haar peuterpubergedrag ik merk aan mezelf dat ik heel erg moet opletten dat ik ook haar peutergedrag moet accepteren. as ze wel eens iets niet begrijpt ofzo moet ik hier ook beter bij stilstaan, ik ga er meteen van uit dat ze alles maar weet en kan. de balans voor mezelf zoeken vind ik lastig/
Ik vind het knap van hem hoor! Zoon kent het abc alleen als een liedje net als de dagen van de week Het lijkt wel alsof hij kan lezen met bepaalde boekjes maar dat is gewoon herkening. Woordjes herkennen...nee cjfers wel tot 15
Mijn zoontje is bijna vijfenhalf jaar en kan al een half jaar goed boeken lezen, inmiddels leest hij op het niveau van groep 4. Toch geloof ik niet dat hij direct hoogbegaafd is. Je hebt natuurlijk ook verschillende intelligenties, zo hoeft een kind dat 'lees-slim' is, niet direct ook slim te zijn op alle andere gebieden. (aldus Steven Pont)
@ryanne: dat is het ook.. Je hebt bepaalde verwachtingen zo... En dan ineens is ze toch gewoon weer een kleuter met kleuterstreken
Adi, wat grappig van jouw drieling, elk hun eigen kwaliteit en talent Mijn kinderen zijn ook allemaal anders Om even op hoogbegaafdheid terug te komen: zelf ben ik hoogbegaafd, dit kwam overigens pas op mijn 18e uit onderzoek. Ik was een hele middelmatige leerling, leerde lezen en schrijven gewoon in groep 3 bijv. Qua motorische ontwikkeling deed ik alles op een normaal tempo, behalve het lopen, ik liep pas toen ik bijna 2 was... Denk dat vroeg woorden kunnen herkennen niks zegt over al dan niet hoogbegaafd zijn. Mijn oudste herkende ook al snel woorden maar heel lang kon hij er verder niks mee. Later bleek dat ie dyslectisch is maar ook een hoog iq heeft. Hij is slim, gaat volgend jaar ondanks zijn dyslexie, add en dcd naar het atheneum. Hij kletst trouwens de oren van je kop... Zijn ontwikkeling was wel snel te noemen, maar zijn motorische ontwikkeling is gestoord (dcd) hij ging zelf zitten met 5 maanden, vandaaruit staan en lopen. hij heeft nooit getijgerd of gekropen. Mijn 2e kon al heel vroeg alle kleuren, lezen enz, zij is gewoon een normale leerling, ze ging heel laat praten trouwens, een kwestie van het eerst willen kunnen, dan pas doen. tot haar 2e zei ze eigenlijk niet meer dan papa, mama, de naam van haar broer en die (En dan ging broerlief het wel halen) op een gegeven moment deden we gewoon of we haar niet begrepen als ze alleen maar die! zei. En toen ineens zei ze: Eva in de tuin spele! hahaha. ze hield ons gewoon voor de gek Maar goed, motorisch is zij heel netjes, heeft aan selectieturnen gedaan (zo'n kind dat alle sporten die ze doet ook goed kan...) maar ze liep ook pas heel laat omdat ze een konthipper was. Mijn 3e ontwikkelt zich normaal denk ik, qua vermogens. ze is getest en haar iq is gemiddeld (omdat we haar ook van add verdenken) Ze begint nu, ze is bijna 4, letters te herkennen maar nog heel basaal: mama kijk de MMMMM van patat! ze herkent haar eigen naam maar verder is ze daar niet echt mee bezig. Is ook een kletstante. Zij kan liedjes trouwens zo nazingen. Mijn 4e is ook een snelle, ze is net 2 en weet alle kleuren, herkent haar naam, praat al veel en goed in duidelijke normale zinnen (haar uitspraak is minder, maar daarom zijn haar amandelen verwijderd vorige week) legt puzzels zo neer en begint nu met de gewone legpuzzels. Je hoeft haar maar 1 of 2 keer iets uit te leggen en ze blijft het onthouden hoe je iets moet doen. De jongste is een slome heel erg observerend. Ze is nu ruim 8 maanden maar veel doet ze niet nog . Rolt niet, kruipt niet, kan nu wel een poosje zelf zitten als je haar neerzet, wil niet op haar benen staan enz. Op zich wel fijn, dan is mijn jongste tenminste ook niet zo snel baby af als haar oudere zussen . Denk wel dat ze een soort van oude ziel in zich heeft ofzo, ze kijkt iig erg wijs . Maar goed, om een lang verhaal kort te maken : Elk kind is anders en op jonge leeftijd is het moeilijk om te kijken of ze al dan niet hoogbegaafd zijn op basis van woordherkenning. Het is vooral interesse. Ik ben er wel voor het te stimuleren, maar in haar eigen tempo naar eigen interesse. Dus niet elke dag een uur gaan zitten oefenen maar speelsgewijs. als je bijvoorbeeld buiten loopt kom je ontzettend veel letters tegen, dan daar iets mee doen. Dit laatste zeg ik ook vanuit mijn werk in het onderwijs. Ik ben mentor geweest van een aantal hoogbegaafde leerlingen, een deel daarvan is afgeremd in de ontwikkeling. Maar wanneer je dat doet gaat een deel van de hersenen in slaap voor die ontwikkeling en wanneer je dat later weer wil stimuleren is het moeilijk ontwaken. Dus zolang het de interesse heeft ermee bezig blijven.