Mijn zoontje is nu vier maanden oud en heeft al een paar bewogen maanden achter de rug. De eerste 12 weken deed hij niets anders dan krijsen, uren aan een stuk, de hele dag door. 's nachts sliep ie meestal wel en konden we gelukkig weer even op adem komen. Uiteindelijk werd er reflux vastgesteld en de combinatie medicatie + een aantal bezoekjes bij de osteopaat heeft van ons zoontje een rustiger kind gemaakt. Probleem is nu dat hij overdag zo moeilijk kan slapen. Ik zie dat hij moe wordt. Ik leg hem op tijd in zijn bedje, maar meestal schiet ie na een klein half uur (geen volledige slaapcyclus) opnieuw wakker en zo gaat het de hele dag door. In de voormiddag is hij nog redelijk vrolijk, maar hoe meer moe hij wordt, hoe lastiger hij wordt. Doordat hij de eerste drie maanden niets anders deed dan huilen, denk ik soms dat hij niet gewoon is om overdag te slapen en dat het hem daarom zo veel moeite kost om in slaap te vallen. Ik probeer rust en regelmaat in te bouwen: slapen, voeden, verschonen, samen spelen, eventjes apart spelen en opnieuw slapen tot de volgende voeding. Alleen loopt dit al heel snel mis en is hij al heel snel opnieuw wakker. Ik kan hem dan moeilijk direct opnieuw eten geven en daar gaat mijn rust en regelmaat. 's avonds en 's nachts slaapt ie gelukkig wel goed, wat uiteraard het belangrijkste is, maar toch zouden een aantal dutjes overdag zeer welkom zijn. Als er ook maar één dutje lukt (wat af en toe wel gebeurt), is hij veel vrolijker en lukt alles beter. Ik ben sinds een aantal dagen begonnen met groentepap. In de voormiddag is hij nog redelijk vrolijk, maar begint hij toch al wel wat moe te worden. Een fles drinken is nooit een probleem, want dat zuigen ontspant hem. Vaste voeding is veel moeilijker. Je ziet wel dat het nieuwe smaakje hem bevalt, maar omdat hij zo moe is, heeft hij weinig of geen geduld en wordt hij zeer snel boos. Hebben jullie eventueel wat tips? Ik heb al heel veel gelezen, vooral over rust en regelmaat, maar echt helpen doet het tot nu toe niet. Inbakeren hebben we ook een tijdje gedaan, omdat hij zo snel lijkt te schrikken, maar dat kunnen we ook niet blijven doen vind ik. Hij moet toch wat bewegingsruimte hebben. Bovendien kan ie 's nachts wel zonder inbakeren slapen. Ik ben nu nog een kleine zes weken thuis. Daarna gaat hij naar de kinderopvang. Ik ben een beetje bang dat hij daar ook niet gaat willen slapen en dan superlastig gaat worden. Die mensen weten uiteraard wel hoe ze met baby'tjes moeten omgaan, maar ze kunnen zich toch moeilijk de hele dag met hem bezighouden om hem te kalmeren en tot rust te brengen. Alvast bedankt voor jullie reacties. Groetjes!
Dit is heel herkenbaar. Ook onze zoon had overdag heel veel moeite met slapen. 's Nachts was het gelukkig ook geen probleem, maar overdag was het slopend! Eerst moeite met inslapen en na een half uur werd hij wakker. Ik zag dan aan hem dat hij nog zo ontzettend moe was, maar gewoon niet meer in slaap kon komen. Bij ons heeft inbakeren wel geholpen. Hij kon overdag beter inslapen en deze vasthouden. En als hij na een half uur wakker werd kon hij weer makkelijker in slaap vallen omdat hij geen last had van zijn wapperende armpjes. Omdat hij vanaf het begin af aan 's nachts altijd heel goed sliep, hebben we hem alleen overdag ingebakerd. 's Nacht legden we hem gewoon in een slaapzakje. Met 4 maanden zijn we begonnen met afbouwen (één arm uit de afbakerdoek) en met 4,5 maand twee armpjes eruit omdat hij toen al begon met op z'n zij rollen. Sinds ongeveer een maand slaapt hij overdag soms weer maar een half uurtje tot drie kwartier, maar het verschil nu is dat hij dan voldoende is uitgerust, hij wordt namelijk lachend wakker.
Heel herkenbaar. Onze dochter heeft overdag nog steeds moeite met slapen... Ze is nu 8 maanden en eindelijk krijgen we er een beetje regelmaat in en krijgen we haar overdag in bed. Eerder ging dit echt niet. Ze deed hazenslaapjes tussendoor. S nachts sliep ze wel goed en overdag was ze vrolijk. Ze heeft dus blijkbaar weinig slaap nodig. Gewoon het ritme van je kindje volgen en af en toe proberen. Komt vanzelf goed. ieder kind is anders.
Je doet het hardstikke goed naar mijn mening en hij gaat in ieder geval wel slapen. Rond 4 maanden sliepen mijn beide kinderen steeds maar 3 kwartier en waren vrij snel weer moe. Je kan niet veel anders dan je kind volgen en hem in bed leggen zodra hij moe is. Waarschijnlijk wordt het vanzelf beter. Zoals je al zei, hij moet het nog leren. Kan ook best zijn dat ie op het kinderdagverblijf wel goed slaapt. En dat is pas over 6 weken, misschien is het dan wel heel anders.
Inderdaad gewoon je kindje volgen. Die van ons wil overdag ook absoluut niet in zijn wieg slapen, hoe moe hij ook is. Nou dan niet. Dan maak ik een lekker bedje voor 'm op de bank (veilig ) en dan slaapt ie daar, ook best. En dan slaapt ie ook maar kort, maar hij is dan wel gewoon uitgerust en blij (meestal haha) dus ik vind het helemaal prima zo, ga er geen strijd van maken, tis al vermoeiend genoeg allemaal toch
Ik zou hem overdag dan wel in gaan bakeren. Om oververmoeidheid te voorkomen. Zijn ze daar in beland, dan gaan de nachten vaak ook slechter op den duur en ben je nog verder van huis. Voldoende slaap is zo belangrijk! En als je dat kunt bereiken met overdag inbakeren, dan zou ik daar zeker voor kiezen.
Onze dochter heeft tot 7maanden alleen hazenslaapjes gedaan van 30-45min. Ze lag dan vaak na een uur weer in bed voor weer het volgende hazsnslaapje. Na 7maanden ging het beter. Ze kon iets langer wakker blijven tussen eerste en tweede slaapje en daardoor sliep ze hst tweede slaapje ineens waf langer. Hierdoor ging de laatste dut er ook af. En op de *bank* laten slapen? Kunnen ze ook niet zichzelf in de weg zitten mst maaiende armpjes. ik bedoel natuurlijk *buik*
Nee, totaal geen buikslaper. Op zijn buik liggen vindt hij helemaal niet fijn zelfs. Misschien legde ik hem steeds te vroeg in zijn bedje. Anderhalf uur na zijn eerste voeding begint ie vaak wat zeurdiger te huilen. Hij is dan wel nog alert, maar ik dacht altijd dat hij moe begon te worden. Zodra ik hem dan in zijn bedje leg, lijkt hij weer klaarwakker en heeft hij absoluut geen zin om te slapen. Deze morgen heb ik hem wat langer laten opblijven, maar daarna moesten we even de baan op en is hij in zijn maxi cosi in slaap gevallen, wat de meeste kindjes doen. Dus hieruit kan ik niet meteen iets besluiten. Na zijn tweede voeding van vandaag heb ik hem opnieuw wat langer laten opblijven, bijna 2u30. Zijn oogjes vielen echt dicht op het einde. Hij ligt nu een kwartiertje in zijn bedje en heeft niet al te veel geprotesteerd deze keer. Benieuwd of het nu wel gaat lukken. Groetjes en bedankt voor al jullie reacties.