altijd maar vragen om eten.....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door duveltje, 18 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Pffff, ik word er de laatste tijd een beetje moedeloos van....

Thije vraagt eigenlijk de gehele dag door om eten, en dan met name om fruit of een koekje. Het is niet dat hij niets krijgt: naast ontbijt, lunch en diner krijgt hij nog 2 tot 3 stuks fruit per dag, en 1 a 2 kleine koekjes of wat anders (stukje komkommer, tomaatjes, olijfjes, krentenbolletje, blokje kaas).
    Hij eet voldoende dus honger kan het niet zijn, maar hij vindt fruit en koekjes gewoon erg lekker, wat natuurlijk ook zo is!!

Waar ik nu vooral tegenaan loop, is dat ik hem eigenlijk nooit meer spontaan iets kan geven: hij heeft er altijd al om gevraagd.....Als ik hem 's middags uit bed haal is letterlijk het eerste wat hij vraagt of hij een koekje mag, en die vraag blijft hij om de zeker 5 minuten herhalen en soms wel vaker.

Ik wil niet steeds nee zeggen, want op zich mag hij op sommige momenten echt wel iets hebben, zeker fruit. Maar als ik alleen maar de kans heb om op zijn vraag te reageren, en dus niet zelf spontaan een moment kan uitkiezen, is het net alsof hij steeds maar zijn zin krijgt....Wat zeker niet zo is overigens, maar hij krijgt wellicht wel een verkeerd signaal zo.

Hoe kan ik mijn lekkerbekkie laten stoppen met vragen, zodat deze mama weer eens haar zoon kan verrassen met iets lekkers?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier mag ze best om dingen vragen. Ze krijgt meestal 1x per dag een koekje (vaak een gezond alternatief), soms komt het een keer zo uit dat het er 2 zijn.
    Als ze daarna meer wil, mag ze fruit of een cracker. Fruit eet ze meestal 3 stuks per dag. Vaak is t dan wel even klaar.
    Als ze fruit krijgt en ze wil na haar fruit nog meer, krijgt ze vaak nog. Ik zeg er wel gelijk bij dat het fruit dan 'op' is. 'op' betekend hier gewoon dat ze niet meer krijgt. En als ze meer wil, mag ze een volkoren cracker.
    Rauwkorst lust ze hier niet maar anders zou ik dat zeker aanbieden.
    In de la waar ze bij kan ligt brood en crackers, die mag ze pakken. De rest moet ze vragen.

3. Skye

Skye Niet meer actief

Hier ook een echte vrager, maar als ze het dan krijgt, dan eet ze het niet op hahaha!! En hier gelukkig wel dat als ik zeg dat ze niks krijgt, dan stopt ze ook met vragen!

Kan je niet afleiden door iets te gaan doen ofzo? Of blijft hij dan nog vragen!

4. Bri

Bri Niet meer actief

Dochter kan ook de hele dag om eten vragen.
    Hier is het heel simpel: we hebben een paar eetmomenten (ontbijt, fruit, lunch, tussendoor, avondeten) en dan krijgt ze iets te eten. Op andere momenten niet.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Hier gewoon tijden ingelast waardoor het allemaal wat duidelijker werd.

Dus om 10 uur, 14.30 uur en voor het naar bed gaan is het tijd voor wat lekkers.
    Ik zette soms zelfs de kookwekker met de mededeling dat ik ze niet weer wilde horen zeuren en dat ze wat lekkers kregen als de wekker af ging.

6. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Da's grappig! Ik kom net thuis met een kookwekker (oude was stuk)!! Die ingeving had ik ook ineens!
    Vaste tijden voor ontbijt, lunch en diner heb ik nu al, maar het fruit en lekkers laveert daar een beetje tussendoor. Misschien inderdaad een goed idee om dat ook vast te zetten.

Zeggen dat iets op is, of wat anders gaan doen, helpt niet: Thije blijft gewoon doorvragen, desnoods naar iets anders.

7. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ik ben jaloers,vroeg mijn zoontje maar eens om fruit,ik zou het dus gewoon geven,mits hij `s avonds ook gewoon zijn avondeten opeet.

8. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Dat is inderdaad ook niet fijn, helemaal geen fruit!

Maarja, als het aan Thije ligt koop ik me helemaal arm aan fruit; hij is werkelijk onverzadigbaar....'s Avonds eet hij prima, dat is gelukkig het probleem niet, maar ik denk wel dat dat mede komt omdat wij hele duidelijke grenzen stellen aan de tussendoortjes. Hij krijgt er maar een paar op een dag, maar blijft er om vragen.

En in dat vragen zit me nu juist het probleem, niet in de hoeveelheid of soort tussendoortjes. Omdat Thije blijft vragen, is het net alsof ik uiteindelijk toegeef aan zijn gezeur op de momenten dat hij nu iets krijgt. Ik ben bang dat hij hiervan leert dat als hij maar lang genoeg blijft vragen, hij toch wel zijn zin krijgt. En nu is het nog fruit en een koekje....Hoewel we verder toch behoorlijk consequent zijn; nee is hier ook echt nee.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Doet Kinley ook die blijft maar door en door en door en door vragen. Wordt er gewoon weg simpel van.

10. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Precies!! Zucht.....

Maar helpen bij jou die vaste tijden en kookwekker dan niet?

11. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Koop een glazen pot waar jullie samen 's ochtends tussendoortjes in doen. Denk bijvoorbeeld aan fruit, rijstwafel, ontbijtkoekje, en snoepje/koekje etc. Laat Thije zelf uit de pot pakken maar op=op! Zo ziet hij wat hij mag opeten en hij wordt er (met wat sturing) vast wel van bewust dat je ook wat kunt bewaren voor 's middags.

Verder raad ik je vaste tijden aan voor brood en avondeten. hier stelt je lichaam zich op in. Stel ook de regel in dat er 30 minuten voor het eten niet uit de pot gepakt mag worden. Succes!

12. silvermist

silvermist Niet meer actief

dit vind ik echt een goede tip en ga ik zeker gebruiken, hier word er steed meer gevraagd net als de rest word er gezond gevraagd maar als ik haar haar gang laat gaan eet ze gerust 4 bananen achter elkaar ;)

13. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Leuk om te horen, dank je wel :)
    De glazen pot is zodat ze er doorheen kunnen kijken, zet de pot gerust op een zichtbare plaats neer. Maak er vooral iets leuks van om samen de pot te vullen.

Als je meerdere kinderen hebt kun je er een mooi lintje omheen doen of ze zelf de pot laten versieren. In de hobbywinkel heb je voor 3,00 euro een potje glasverf op waterbasis. Je hebt ook niet-dekkende kleuren. Kun je ze meteen een bord of beker mee laten beschilderen (kan ook in de vaatwasser).

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Voor de oudste wel maar Kinley leeft nog steeds in de veronderstelling dat ze constant door moet gaan. Maar het gaat steeds beter want er zijn dagen tussen dat ze ophoud naar een nee.

Die glazenpot vind ik ook een goed idee

15. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Die glazen pot is inderdaad een erg goed idee! Ik ga er vandaag nog mee aan de slag!
    Dan moet ik de vaste tijden voor de tussendoortjes maar even loslaten.....

De vaste tijden voor de 3 hoofdmaaltijden hebben we altijd gehanteerd, daar hebben we ook echt geen problemen mee verder.

16. silvermist

silvermist Niet meer actief

ja vind het echt een goede tip, maar zit me nu een dag later af te vragen of het wel werkt en dan meer in de zin van ons meisje is 21 mnd en behoorlijk slim en uitgekiend maar is ze ook slim genoeg om te snappen dat als de pot leeg is ze niets meer krijgt? ze weet dat het in de kast ligt om maar zo te zeggen, en als we het in de pot doen denkt ze heee lekker mama en dan ziet ze de soepstengels haar verslaving en blijft dan echt zeuren :) komt gelijk een andere vraag boven, hoeveel soepstengels per dag? is eigenlijk het enige tussendoortje wat ze lekker vind, koekjes doen haar helemaal niets en eet ze ook niet op ;)

17. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou ook niet al te veel fruit geven: blijven suikerbommen + zuuraanval op kindergebit. Mijn man kreeg bij een gezondheidscheck zelfs een 'waarschuwing' omdat hij te veel fruit zou eten (3-4 stuks per dag) ... dat kan dus ook ;)

Verder is het ook iets dat hoort bij een bepaalde leeftijd: vragen en kijken of 100x vragen uiteindelijk wel een ja oplevert ... consequent zijn dus, wat je ook beslist (glazen pot, vaste tijden). Hier zou beiden niet werken, dus kijk vooral ook goed naar jezelf en naar je kinderen en stem daar je methode op af :)

Succes!

18. mamavanmeisje

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ruil dan eens de inhoud van een kastje om. Doe in een hoge kast het lekkers en in een lagere kast bv het kinderservies. Vul de pot zelf (vaste prik als je kind op bed ligt) en stop deze in het oude snoepkastje.

Het is handig als ze zelf bij het kinderservies kan. Je kunt alvast leren om zelfstandig een bord of beker te pakken. Het scheelt jou weer iets werk ;)

Hoeveel soepstengels? Mmm, soepstengels stoppen wel erg. Het hangt er dus een beetje vanaf of ze wel makkelijk kan poepen. Ik denk dat dit de hoofdreden bij mij zou zijn. Persoonlijk zou ik 3 toch wel een maximum vinden. Rijg er voor de grap eens een paar nibbit chips omheen. :) Misschien vind ze niet alleen de smaak maar ook de vorm lekker. je kunt eens een appel in reepjes snijden, kijken wat ze doet, hihi.

19. Oreomama

Oreomama Actief lid

19 nov 2011
    146
    0
    0
    management assistent
    Almere
    Mijn dochter had dat met rijstwafels: ze kon er oneindig veel van eten. Ik heb toen een maximum van 3 rijstwafels per dag ingesteld. Als ze nog meer vraagt, dan krijgt ze eerst een grote beker water of melk met de mededeling dat ze eerst daarvan moet drinken. Meestal voelt ze daarna wel dat ze voldoende heeft gegeten en gedronken en vraagt ze ook niet om nog meer eten.

Die tip over de glazen fles vind ik trouwens een hele goede!

20. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hahhahaaa nou beter dat hij de hele dag om fruit vraagt dan om snoep, mijn zoontje had dat een tijdje dat hij om 09.00 sochtends al om een snoepje kwam vragen die gekkerd. ik zei dan elke keer nee daar is het nog veeeeeeels te vroeg voor. als hij geluk had kreeg hij later op de dag wel een snoepje maar echt niet elke dag.
    nu vraag hij steeds om een maderijntje of een appel hahahaa

Deel Deze Pagina