Thanks Mamma van Finn (Onze zoontjes schelen maar een paar dagen, das ook toevallig. Blijkbaar willen ze vanaf een bepaald moment inderdaad eten 'zelluf doen'!)
hier wordt het ook een enorme bende, maar soms lukt het me nog om een vorkje/lepeltje tussendoor naar binnen te krijgen. Alleen uit een potje mag ik nog wel geven... maar zodra de pot op tafel staat, wil ze het dus echt zelf doen, geef haar nu wel een lepeltje in de hand, en ze probeert hier een beetje mee te eten, lukt natuurlijk niet, maar zo kan ze wel oefenen. De rest met de handen, alleen het toetje geef ik zelf, maar vaak wil ze dit ook echt alleen zelf doen, dan heeft ze haar lpepeltje en doen we net als of, en mamas lepeltje daar zit dan het toetje op, zo lukt het wel
ach hij eet tenminste, zo denk ik iig. wat maakt het uit, hoe het binnen komt. zo eet sophie vaak beter als ze ondertussen lekker rond rent en speelt en dan hapjes eten komt halen. tja ik heb liever dat ze lekker eet, dan niet aan tafel.
Ach joh, lekker laten eten dan! Het is nog goed voor de fijne motoriek ook Hier hebben we hetzelfde gehad in die periode, nu is meneer zo ver dat hij het interessanter vindt om met bestek te eten dan met de vingers. Komt vanzelf hoor!
Misschien ben ik raar, maar hoe eten kinderen van je vriendinnen met 16mnd? Al netjes met mes en vork? Of worden ze nog gevoerd? Een kind van 1,5 dat nog steeds zijn armen langs zn lichaam laat hangen en gaapt naar een lepel vind ik juist afkeurend.
Mijn zoontje heeft altijd met zijn handen gegeten. (We hebben deels de Rapley methode toegepast) Net wat jij zegt, eten moet aan alle kanten onderzocht worden en dat wil niet als papa of mama met een lepeltje of vorkje helpt. Mijn zoontje (16,5 maand) kan inmiddels redelijk netjes met vork eten en zelfs toetje met een lepeltje gaat prima. Ze worden vanzelf nieuwsgierig naar het bestek dat op ze ligt te wachten. Volgens mij is het gewoon een kwestie van monkey see monkey do. Jij eet met een vork, dus willen zij dat ook proberen, ooit. Gewoon lekker aan laten modderen. Ik vond (en vind het nog steeds) altijd een genot om mijn kereltje te zien 'stoeien' met zijn eten.
Kyra wilde op een gegeven moment ook niet meer gevoerd worden. Die wilde een lepeltje vasthouden en dan ging ze in haar eten zitten roeren. Doordat ze druk bezig was, was ze genoeg afgeleid zodat ik er tussendoor een paar happen in kon scheppen Na een tijdje begon ze het lepeltje naar haar mond te bewegen. Tuurlijk belandde het ook wel ernaast en in haar haar....maar ze deed wel moeite het zelf te leren. Ik heb toen bij de drogist van Nuby een setje bestek gekocht. Dat is zo'n eerste setje, met zo'n verbogen lepel en vorkje (geen metaal!). Ideaal!! Ze eet nu zo goed als zelf met haar eigen lepel/vorkje. Door de buiging in het lepeltje, kan ze hem makkelijker naar haar mondje brengen. Soms is ze "lui" en gebruikt ze haar handjes, maar ach...zolang het erin gaat. En als ze zelf met het lepeltje eet en gaat roeren in haar eten, dan schep ik af en toe nog een hap naar binnen. Maar het grootste deel doet ze zelf. Misschien is zo'n setje voor jouw kindje ook wat TS?
Eentje voert kindlief alles met vorkje, ook brood. Terwijl het mij juist goed lijklt als mijn zoontje het zelf leert doen, ook voor zijn motoriek. Hij geniet ervan om het zelf te mogen doen. Een andere vriendin heeft net lepel geintroduceerd (dus dacht ik "moet ik dat nu ook gaan doen?? Haar kind is maand jonger!) EN collega vond het ranzig dat mijn zoontje met zijn handjes mocht eten. Maar ik lees hier genoeg om te weten dat ik niet meer aan mezelf (en mijn vriend, want die vindt het ook goed zo) hoef te twijfelen. Thanks dames!!
Zo'n Nuby setje klinkt inderdaad heel handig Cathie! Al hoeft het dus niet acuut gebruikt te worden. Zal het wel in gedachten houden.
ahahahahaha, heeft hij/zij zelf ook kinderen? Ik vind soms wel iets ietwat smerig als het om Lucas gaat, maar dan heeft het meer te maken met zijn luierinhoud dan met de manier waarop hij eet Doekje erover en klaar, toch? Als ik me daar al druk over moet maken... pffff
Mijn zoontje had dat ongeveer een maand of 2 geleden ineens wilde hij zelf eten....Maar hij eet eigenlijk wel altijd met een lepel. Soms ook wel met zn handen, maar ach ik laat hem gewoon. Mijn ouders vinden het maar niks, maar ja ach zo heb je altijd wel wat, wat een ander niet oke vindt
Hier wil madame het ook zelf doen en zo gebeurt het dus ook. Lekker met d'r handjes en soms probeert ze iets aan haar vorkje te prikken, zo schattig, zo trots als het lukt. En ja.. het wordt een bende, nou en, denk ik dan.. het is goed voor haar ontwikkeling (we werden er zelfs om geprezen op het CB) en ze vindt het leuk. Dat vind ik nog het belangrijkste, eten moet leuk zijn!
Ik had er ook nooit moeite mee, maar inmiddels is mijn zoontje ruim 25 maanden en vind ik het toch wat ongepast worden... Maar ja, hij weet niet beter dan dat hij met zijn handen mag eten. Dat wordt dus heropvoeden om er wat tafelmanieren in te krijgen.