Rapley-methode icm flesvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Minerva, 23 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dag dames,

Ik ben mij alvast wat aan het inlezen over het geven van (bij)voeding aan baby's. Mij spreekt de Rapley-methode erg aan. Via het betere googlewerk kwam ik op deze website terecht Leren eten met de Rapley methode - Ecomama met veel handige informatie. Er wordt verwezen naar het boek van Stefan Kleintjes. Op zich interessant, maarrrrr..... Hij gaat er vanuit dat je de eerste 6 maanden borstvoeding hebt gegeven (en nog steeds geeft) en daar heb ik dus niets aan, want onze mini krijgt flesvoeding. Zijn boek is helemaal gericht op de combinatie van borstvoeding + bijvoeding.

Jammer, want ik krijg de indruk dat je het met flesvoeding iets anders moet aanpakken. Bij borstvoeding geeft de baby immers zelf aan hoeveel hij naast het "vaste voedsel" drinkt. Met flesvoeding ik dat lastiger (hoeveel vocht zit er in het eten? Geef je hem dan niet meer dan 1 lt.?).

Zijn er hier dames die ervaring hebben met deze manier van voedselintroductie icm flesvoeding? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Kunnen jullie mij literatuur aanraden?

Het is mijn bedoeling om tussen de 5 en 6 maanden te beginnen met bijvoeden. Ik wil kijken naar mijn beeb om te zien wanneer hij aangeeft er klaar voor te zijn :)

Alvast bedankt! :)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Net als borstvoeding kun je kunstvoeding ook op verzoek geven, en daar gaat Kleintjes ook van uit. Rapley past even goed bij kunstvoeding als bij borstvoeding hoor!

3. Minerva

Minerva Niet meer actief

Voeding op verzoek heb ik een aantal maanden geprobeerd, maar dat ging echt voor geen meter. Zowel de baby als ik konden daar echt niet mee omgaan. Om heel eerlijk te zijn durf ik zijn/mijn/ons schema niet meer "zomaar" los te laten, omdat ik dan bang ben dat we weer in de hel van 1,5 maand geleden terecht komen. Het gaat nu zo goed dat ik merk dat mijn baby ook behoefte heeft aan regelmaat en voorspelbaarheid.

Zijn schema is nu als volgt: 7.15u, 11.00u, 15.00u, 19.00u en 23.30 uur. Hij krijgt dan een flesje met 180+6 Friso Comfort. Die flesjes drinkt hij iedere keer nagenoeg leeg. Hij weegt nu 5500 gram. Het schema is dermate flexibel dat ongeveer een half uurtje afwijken nog enigszins kan ('s avonds makkelijker dan overdag), maar meer niet.

In ieder geval bedankt voor je reactie Dirksmama :)

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Een vriendin van ons heeft met haar kindje ook gewoon rapley gedaan. Ook haar kindje kreeg fv. Uiteindelijk is de truc toch vooral het zelf laten eten, je mag daarin best je eigen schema aanhouden. Wij geven ons kindje ook eten op de momenten dat wij zelf eten, het is wat dat betreft niet zo dat hij het schema bepaalt. Alleen hij bepaalt wel hoeveel hij eet. Qua bijvoeding hoeven ze ook nog niets binnen te krijgen, dat mag dus lekker in zijn tempo. De flessen geef je gewoon zoals gewend, als het goed is zal zijn trek daarin wel minder worden.

5. Minerva

Minerva Niet meer actief

Bedankt femkes! Ik hoopte al dat het ongeveer zou gaan zoals je beschrijft :)

Zijn er mensen die nog goede tips hebben mbt literatuur hierover? En dan bij voorkeur boeken met tips, schema's, voorbeeld recepten, etc. Ik ben zelf namelijk niet zo creatief met eten :)

Ik kan overigens bijna niet wachten totdat ik kan beginnen :) het lijkt me zó leuk om samen met de kleine (te smeren met het) eten :D

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    In het begin hoef je helemaal niet creatief te zijn. Je kookt groente en geeft het aan je kindje. Ik heb in de diepvries nu een paar bakjes wortel en als we iets eten wat hij niet mag krijgt hij dat. Verder eet hij wat de pot schaft, wij koken namelijk zonder toegevoegd zout. Wij koken zijn groente gewoon mee met de pasta, aardappelen of rijst, of als we zelf gekookte groente eten, krijgt hij uit onze pan.
    Ik denk dat het voedselintroductieschema van kleintjes (borstvoeding.com) voldoende leidraad geeft voor wat wel en niet "mag". Volg hierbij ook gewoon je kindje, onze oudste reageerde sterk op vis dus dat deden we erg langzaam, verder waren we redelijk makkelijk. Sommige mensen zijn veel strenger.

Qua verdere recepten is elk kookboek wat voor baby's kookt prima, alleen laat jij de staafmixer achterwege.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Gewoon groente in stukken aanbieden, gekookt of gestoomd of waar mogelijk rauw (bijv komkommer). Je hoeft geen kook wonder te zijn of creatief. Voor babys zijn pure smaken heel belangerijk!

Stefan Kleintjes heeft het over bv omdat hij daar op gericht is. Het wil niet zeggen dat het niet kan met fv.
    Ook als je vaste eettijden hebt kun je rapley doen. Rapley gaat meer om het zelf doen en zelf ontwikkelen.

8. Ti87

Ti87 Bekend lid

12 apr 2012
    613
    0
    0
    Ik heb geen tips wat betreft literatuur. Ons zoontje heeft altijd kv gekregen. Met 4,5 maand begonnen met gepureerde hapjes. Vanaf 6 maanden stukken aangeboden. Heb ook weleens gehoord dat de combinatie gepureerd/van lepeltje niet samen gaan met stukken omdat ze dan niet weten wanneer ze wel
    moeten kauwen en wanneer niet maar dat gaat hier ook prima. Yoghurt bijvoorbeeld krijgt hij van een lepeltje. Als we rijst eten geven we hem rijst van een lepeltje (hij kahn nog niet zelf met lepel eten) en eet hij ondertussen tussendoor zelf zijn groente.

We eten hier ook vaak op dezelfde tijden dus dan kan je ook gewoon Rapley aanhouden hoor.

Deel Deze Pagina