Mijn zoon is nu 3 maand. Hij heeft een heel vast ritme en doet het hier super goed op. Hij raakt wat van slag als dit anders loopt (moet zeggen dat ik al een paar weken niet heb geprobeerd wat er gebeurd als het anders loopt.. maar ok). Ik merk wel dat hij steeds langer wakker is. Ritme nu: 06:00u wakker, flesje, tot 08:00u wakker (spelen, box, schoot ed) 08:00-10:00 slapen 10:00 flesje, tot 12:00 wakker 12:00-14:00 slapen 14:00 flesje, tot 16:00 wakker 16:00-18:00 slapen 18:00 flesje, tot 19:30 wakker daarna slapen tot de volgende ochtend 06:00 (met om 21:30u nog een flesje) De ochtend voor de opvang is niet zo'n probleem. Breng hem meteen om 07:30. De middag is wel lastig! Tussen 13:00-13:30 moet ik hem brengen. Hoe ga ik dit doen? Hij is nu ook zo gewend dat hij na het slapen meteen flesje krijgt (slapen-drinken-spelen-slapen-drinken-spelen etc.). Hoe hebben ervaren ouders dit gedaan? Misschien is het gewoon een kwestie van uitproberen hoor. Moet ik hem bijvoorbeeld eerder wakker maken en dan maar eten uitstellen door middel van een speentje om vervolgens flesje te krijgen op kdv om 14:00u? 5 januari heeft hij zijn eerste wenmiddag (om 13:30u er zijn, het is 5 min. met de auto, 10 minuutjes lopen). Pas op 16 januari start de opvang echt en misschien heeft hij tegen die tijd alweer een ander ritme. Ik ben benieuwd of jullie tips hebben!
wist je niet van te voren wat de brengtijden van het kdv waren, want ik had het ritme daar van te voren al op aangepast als ik jou was. Wij kregen ook wel eens ouders die niet blij waren met onze haal en brengtijden, tja die weet je zodra je je inschrijft en had je daar wel rekening mee kunnen houden vind ik. In jouw geval zou ik hem in de kinderwagen te slapen leggen en naar het kdv wandelen. Hij kan daar gewoon verder slapen en voorlopig in zn ritme blijven. Wanneer hij weer wat groter is dan zal zn ritme vanzelf veranderen en kun je daar weer je weg in vinden.
Tulip: hoho, rustig, dit is absoluut geen aanval op de haal-breng tijden van een KDV. Als dit zo over komt was dat niet de bedoeling (het lijkt of je je wat aangevallen voelt). Natuurlijk wist ik wat de tijden waren. En de reden dat ik dit topic heb geopend is juist om tips te krijgen hoe ik hier het best op in kan spelen, snap je Ritme aanpassen is echt lastig. Ik kan niet tegen mijn baby zeggen; 'heb je honger? Jammer dan, het is handiger voor de kdv om een uurtje uit te stellen'. of 'ben je wakker? pech gehad, ga nog maar even slapen'. Helaas werkt dat niet, dus het is makkelijker gezegd dan gedaan om het ritme van je baby aan te passen! IK heb zijn ritme niet geregeld, dat heeft hij namelijk zelf gedaan! En er moet nu eenmaal 4 uur tijd tussen zijn flesjes zitten. Hij zit ook al op max. qua voeding, dus als hij zelf om 06:00u wakker wordt heb ik weinig speling als ik goed wil uitkomen. Ik denk dat ik alleen zijn ritme kan veranderen door zijn voeding aan te passen. Misschien meer voeding en 4 flesjes op een dag. De vraag is of hij het accepteerd en dan tot bijv. 08:00u slaapt. nogmaals; tips zijn welkom!!!!! En misschien ben ik te panisch hoor, met vasthouden aan ritme en regelmaat... maar hij is zo'n tevreden mannetje nu, die het er goed op doet. nog iets; mijn mannetje is een moeilijke slaper. Als ik hem uit zijn bedje haal wordt hij sowieso wakker... als dit een half uurtje voor zijn voeding is dan wil hij echt eten!
zoals tulip ook zei zou ik heb in de kinderwagen te slapen leggen als het maar 10 min lopen is. Ik heb mijn dochter ook wel eens met wandelwagen en al op het KDV de slaapkamer in gereden, geen probleem.
Als jij de tijd hebt ivm werk om je kindje later te brengen, dus aan zijn tijd aan te passen, dan zou ik dat doen. Wel in overleg met het kdv. Anders heb je simpelweg geen keuze en moet je hem toch echt wakker maken.. Ik vind het sochtends ook erg vervelend als ik op tijd moet werken, terwijl mijn zoontje uitslapen soms ook goed kan. Het is niet anders..
ik voelde mij niet aangevallen hoor, het was meer een opmerking die ik herkende. Met te slapen leggen bedoel ik dus ook om 12.00 uur meteen in de kinderwagen, een jasje alvast aan en open laten. Als je weggaat zn jasje dichtdoen en een dekentje erover. Zo kan hij naar bed wanneer hij moe is en kan jij weg wanneer het je uitkomt.
Ik zou gewoon op het kdv overleggen wat handig is. Inderdaad in de kinderwagen brengen lijkt mij dan de beste oplossing. Verder is het denk ik een kwestie van proberen, en dat blijft het de eerste tijd ook, omdat het schema van zon klein kindje ook zo vaak veranderd...maar mijn ervaring is dat kinderen snel wennen.
als je daar om 13.30u moet zijn dan kan je hem toch lekker laten slapen tot 13.15u? en dan kunnen ze hem daar misschien ietsje eerder zijn flesje geven? daarna weer volgens zijn vertrouwde schema. Een keer 3 of 3,5 uur tussen de voedingen maakt niet uit hoor er wordt juist geadviseerd om niet te gaan rekken als je kindje eerder wakker is. Mits er minimaal 2 uur tussen zit. Ik weet niet of jij je kindje eerst verschoond voor hij de fles krijgt? Dan ben je ook alweer een paar minuten verder en zit je al aardig richting 14u. Ik werk zelf onregelmatig en was ook van te voren erg bezorgd. Wij laten ons meisje nu na de fles thuis gewoon slapen en halen haar vlak voordat we gaan uit bed. Dan valt ze soms in de auto al in slaap (voor ons 20 minuten rijden; flexibele opvang; scheelt een hoop geld en is op de route naar het werk) Als we daar zijn is het meestal nog lang geen tijd voor de fles en dus hebben we afgesproken dat we haar meteen in bed leggen. Mijn vriend en ik doen dat lekker zelf, kusje en gaan. We hebben ook ongeveer 10 minuten de tijd voor we weer door moeten. Ik was heel bang dat ze niet meer zou slapen maar tot nu toe tukt ze rustig door. En geef daar goed aan wat zijn ritme is want meestal proberen ze zich daar dan aan te houden.