Dochter 4 bang dat papa en mama niet meer terugkomen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaZE, 27 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Hoi meiden,

Zit hier even met een knoop in m'n maag...
    Onze dochter is de laatste week af en toe een nachtje uit logeren geweest. Ik ben begonnen met een training van 2 weken bij mijn nieuwe baan. Ik moet hiervoor samen met mijn vriend om 0700 de deur uit. Te vroeg voor onze dochter, de slaapkop:p
    Vandaag is de laatste nacht dat ze blijft logeren. Maar jeetje, wat een verdriet dat ze had!! Een aantal dingen die ze huilend in het bed van oma tegen me zei:

Mama, komen jullie me morgen wel halen?
    Kom je me ook halen als je moe bent? (Ben veel moe door zwangerschap)
    Maar wat als jullie me vergeten? Moet ik dan hier blijven?
    Mama, krijg ik echt geen andere mama?
    Mama, wat als je nou een ander kindje leuker vindt dan mij? Wil je dat kindje dan?

Pfff, m'n hart brak! Ze maakte zich echt zorgen..en was heel erg overstuur.
    Er is hier absoluut geen directe aanleiding voor van ons naar haar toe. Wel is ze erg bezig met het feit dat de ouders van haar neefjes (zwager en ex) uit elkaar zijn. Haar neefje van 5 heeft vorige week tegen m'n dochter gezegd dat zijn papa en mama allebei in een ander huis wonen omdat ze steeds maar ruzie maakten. Dit heeft blijkbaar best indruk gemaakt, als ik al een discussie heb met mijn vriend dan is ze al bang dat het dezelfde kant opgaat en vraagt ze of papa nog wel in ons huis thuis komt, of naar zijn 'eigen' huis gaat. En dan heeft ze ook over de papa en mama van haar neefjes. Ik heb haar uitgelegd dat het helemaal niet erg is om af en toe eens ruzie te maken, en dat elke papa en mama dat wel eens doen. Maar dat die papa en mama elkaar ook niet lief meer vinden.
    Ja maar wat als jullie mij straks niet meer lief vinden, neem je dan een ander kindje?

Vorige week bleef ze samen met haar neefjes bij opa en oma slapen, en toen werden haar neefjes allebei middenin de nacht overstuur wakker, de een vragend naar papa, de ander naar mama..m'n dochter is toen ook huilend wakker geworden en had geen idee wat er nou allemaal aan was.
    Mijn zwager heeft nu ook een nieuwe vriendin, dus dat zou wellicht de link zijn met een 'nieuwe mama'.

En hoewel ze helemaal weg is van het feit dat ze broertje krijgt, heb ik nu het idee dat ze bang is om 'ingeruild' te worden voor een ander kindje.

Hoe pak ik dit het beste aan?? Ik neem dit heel serieus, want ze maakt zich echt zorgen.
    Dus zeggen dat ze 'zich niet moet aanstellen', voel ik niks voor;)
    En voor alle duidelijkheid, mijn vriend en ik zijn meer dan gek op onze dochter, en dat laten we haar heel duidelijk weten ook.

2. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier zijn beide kinderen ook geen logeerders. Dat doen we dus gewoon niet. Dan zijn ze van slag en bang. Dan slaap je dus gewoon lekker thuis bij ons.

3. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Misschien een kleine kalender maken waarop ze kan zien wanneer ze gaat logeren en wanneer ze thuis is. Neemt hier thuis en hoop onduidelijkheid weg.
    Daarnaast blijven bevestigen dat julie er voor haar zijn!
    Sterkte, niet leuk om je meisje zo te zien!

4. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Uitleggen, uitleggen, uitleggen! En al haar vragen gewoon beantwoorden. Wellicht ook goed om er op een ander moment zelf over te beginnen en er een gesprekje over aan te gaan. Dat jullie heel veel van haar houden en haar nooit alleen zouden laten of willen inruilen of wat dan ook. Bij wijze van spreken zou je nog kunnen zeggen dat het kindje in je buik nooit zó lief zou kunnen zijn als zij. ;)
    En uitleggen waarom ze gaat logeren bij Oma, zodat zij lekker kan uitslapen 's ochtends bijvoorbeeld omdat jullie allebei heel vroeg op moeten staan.

5. adi

adi Niet meer actief

Los van het logeren zitten mijn kinderen nu ook in deze fase. Eigenlijk de welbekende verlatingsangst, maar een kleuter kan zijn/haar angsten goed verwoorden.

Onze kinderen zijn echt al tijden niet meer wezen logeren, maar zijn stellen toch vragen die nu in hun hoofd spelen:
    - mama kom je mij dadelijk wel ophalen van school?
    - jullie waren gisteravond weg toen wij lagen te slapen (was dus echt niet waar, maar mijn dochter was er van overtuigd);
    - mama wanneer gaan jij en papa dood?
    enz

Inderdaad veel praten en uitleggen, en veel geborgenheid geven.

6. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Ja, het is ook niet zo dat ze vaak uit logeren gaat. Integendeel zelfs. Maar nu was het echt even nodig omdat ik heel vroeg aanwezig moet zijn. Straks na de training pas ik mijn schema aan op haar schooltijden.
    Ook is het normaal gesproken één groot feest als ze een keertje mag logeren. Vorige week was er niks aan de hand. Alleen gister ineens wel. Het komt echt door de link die ze legt met dat de papa en mama van haar neefjes uit elkaar zijn. Nu is ze bang dat het bij ons ook gebeurt. Vorige week had haar neefje bij het logeren het erover met mn dochter...waarschijnlijk legt ze nu dan ook een link met logeren en wel of niet ophalen door papa en mama

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Prentenboek Allemaal de liefste is misschien leuk om samen te lezen.

En verder idd uitleggen en bespreken. Dit zijn sowieso spannende tijden voor je dochter: broertje op komst, op eens veel uit logeren en een gekke situatie bij neefjes ... dus misschien ook kijken in bieb naar boekje over echtscheiding en ook dat goed uitleggen. Ook zeggen dat je soms ruzie kan hebben maar dat dst niet betekent dat je liefde weg is of dat je gaat scheiden...
    En als je een discussie hebt met je lief waar je dochter bij is het ook goed maken waar je dochter bij is - afsluiten met een zoen ed. Zo ziet ze dat het oneens zijn geen ramp is maar onderdeel van het samenleven. ..

8. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Dank je wel voor de boekentip Salapio, ik ga van de week meteen even kijken!

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Doet me denken aan verhaal van een collega...
    Zijn vrouw was zwanger van de tweede....
    En zoonlief was al paar weken niet te harden.

Wat bleek... Op een zekere dag was er iets stuk gegaan...
    En tja, als iets stuk is koop je een nieuwe en het oude gaat dan weg.
    Arme ventje dacht dus dat als z'n broertje danwel zusje geboren zou worden... HIJ weg moest.

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Soms helpt het om iets van jezelf mee te geven, bijvoorbeeld een ring die ze aan een ketting om haar nek mag dragen (of iets in haar broekzak). Het klinkt heel gek maar kinderen geloven vaak dat je iets tastbaars niet vergeet. Bij een kennisje van mij was dit DE oplossing.

11. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Dat vind ik ook een leuke tip mamavanmeisje! Daar ga ik wat mee doen.

@Saskia78, ja sneu hè..kleintjes kunnen het nog helemaal niet relativeren, en het blijkt inderdaad maar weer dat iets wat er niets mee te maken heeft, toch zo een indruk kan maken.

De training is inmiddels klaar, gelukkig! Nadat ik goed met haar gesproken heb van de week, over ons (papa en mama) en de komst van haar broertje, heb ik haar er ook niet meer over gehoord en lijkt ze weer gerustgesteld.
    Schoonmoeder vroeg eerder deze week nog of ze anders weer bleef logeren, omdat het makkelijker is in de ochtend. Dit wilde ik zelf liever niet meer, ivm met school (de week daarvoor was het vakantie)
    Dit wilde ze ook niet, en we hebben haar beloofd dat afgelopen zondag de laatste keer was geweest, dat ze bleef logeren en beloofd is beloofd!;)
    Deze week was dan de tweede week van de training, en oma was zo lief om elke ochtend op de stoep de staan om haar naar school te brengen. Vind dit zo lief van haar! :)

Ik heb ook uitgelegd dat mama nu extra centjes moet verdienen voor een mooi dora kleed in haar nieuwe kamer straks. Ik had 10 centjes nodig, en elke dag (van de training) was 1 centje.

Dat heeft heel erg geholpen! Nu heeft mama genoeg centjes, en gaan we deze week voor een mooi kleed kijken!

12. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Wauw, dat vind ik echt een mooi en aannemelijk verhaal van dat Dora kleed. Goed bedacht!

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Slim bedacht van dat geld :)
    Veel plezier met winkelen!

En blij dat je dichter weer een beetje gerustgesteld is :)

Deel Deze Pagina