Goedenavond.. Heel graag wil ik jullie advies.. Onze zoon is 10 weken en weegt 6 kilo, groeit goed dus. Dit is zijn voedingsschema.. 08.30 180/6 11.00 90/3 12.30 90/3 15.30 180/6 18.30/19.00 150/5 23.00 bv ong. 3.00 of ong 5 uur 150/5 Nu gaf ik eerst ook de eerste ochtendvoeding bv maar omdat hij daar niet genoeg meer aan heeft ben ik een flesje gaan geven en dit gaat goed. Nu heb ik dus het idee dat mijn bv erg terug loopt en ben bang dat ik niet meer genoeg voedzame melk heb... Maar omdat hij al aan zijn tax zit van flesvoeding (930 ml) zie ik geen mogelijkheid om een flesje ervoor in de plaats te geven om 23.00 uur. Ergens een flesje weglaten is geen mogelijkheid omdat hij echt om elke fles vraagt, behalve de voeding van 23.00. Daar maken we m voor wakker... als we m niet wakker maken komt ie tegen 2 uur ( de x dat we t hebben geprobeerd). Hoe kunnen we dit dus het beste aanpakken als ik zo echt geen bv meer kan geven en hij dus alleen fv gaat krijgen.. Hopelijk begrijpt u dit lange verhaal... thnx alvast
Je bent nu dus de borstvoeding helemaal aan het afbouwen? Dan is het normaal dat de hoeveelheid borstvoeding sterk afneemt. De voedzaamheid niet. De hoeveelheid kunstvoeding die je kind nu al krijgt is al heel groot. Je mag niet meer dan 30 schepjes per 24 uur geven, terwijl je nu al op 28 schepjes zit. Dat kun je echt niet hoger maken hoor! Als je graag borstvoeding wilt blijven geven, leg dan gewoon vaker aan, eerste borst goed laten uitdrinken, boeren, andere borst aanbieden. Wil je zoon dan meer, leg dan weer aan de eerste borst aan, en daarna de tweede opnieuw. Door flessen kunstvoeding te geven, vooral van die mega-flessen van 180/6 (200cc!!!) help je je borstvoeding om zeep hoor! Het is heel normaal dat een kind aan de borst af en toe dagen heeft dat ie onverzadigbaar lijkt, en de hele dag aan de borst wil. Dat hoort zo, dat zijn 'regeldagen', je kind helpt je borsten dan de productie naar behoeftepeil te brengen. Ik denk dat je beter je kind wat vaker op een dag kunt aanleggen. Dan heb je geen last van maximumhoeveelheden.
Als je de keuze voor FV hebt gemaakt, en dus de tips van dirksmama niet wilt/kunt opvolgen, dan zou je nog kunnen proberen kleinere flessen te geven, of juist voeding voor hongerige baby's. Dat kun je wellicht vragen aan de Friso-deskundige hier op het forum. Ik denk overigens dat het niet opgaat dat BV onbeperkt mag worden gegeven, als dit gebeurt naast het (bijna)maximum aan flesvoeding. Alles bij elkaar krijgt een baby dan toch wel erg veel binnen. Maar check dat even bij het CB of een voedingsdeskundige.
Ik zou wat kleinere flessen gaan geven als je de laatste voeding ook fles gaat doen. Anders zit je al zo'n beetje op de max. Mag ik vragen waarom je zoveel verschillende hoeveelheden geeft? Ik zou denken dat al hij honger heeft, een half flesje ineens niet genoeg is. Helemaal als hij de nacht ook nog komt. Ik weet niet wat hij weegt, maar ik zou eens allemaal flessen van 120 of 150 gaan geven. (denk ik)
Ik zou alle flessen 150 aanbieden en dan kijken hoe het gaat inderdaad. Met 6 kg mag hij tussen de 900 en 1000 ml voeding hebben per 24 uur. (extra water zou wel mogen). Misschien kan je idd zelfs beter 120 per fles doen zodat hij 's nachts ook nog kan drinken, wat echt niet raar is voor een kindje van 10 weken. Of 's nachts bv, dan krijgt hij toch nog bv binnen en hoef je 's nachts ook niet naar beneden voor een fles. Als je wel bv wilt blijven geven stel deze vraag dan even aan de lactatiekundige.
Zou het kunnen dat de flessen van 90/3 hem niet vullen en dat hij daarom om de 3 uur komt? Mijn zoontje is 9 wkn en krijgt 4x 150/5. Ik geef op verzoek, dus af en toe is het 5x 150/5. Wat betreft de bv vraag, daar heb ik geen ervaring mee dus kan je daar niet mee helpen.
Ik vind het ook vreemd dat je flessen aanbied in verschillende grootes. 180/6 is echt zoooo veel meer dan 90/3! Ik zou beginnen met gewoon allemaal flessen aanbieden van 150/5 en te kijken wat hij daar van opdrinkt. Later kan je dan over of 5 flessen van 180/6,