Ik wil deze vraag er even ingooien omdat ik benieuwd ben naar hoe dit bij jullie gaat. Mijn zoontje Ruben is nu drie maanden en het is een heerlijk jochie! Overdag heeft hij een redelijk vast ritme: slapen, drinken, spelen met mama, spelen alleen en dan weer slapen etc. Maar 's avonds is een ander verhaal. Hij is vanaf 19.00 tot 22.00 of zelfs 23.00 uur klaarwakker en heeft dan veel moeite met in slaap vallen. Ik doe hem in bad en masseer hem en dan krijgt hij een flesje. Maar zelfs daarna wil ie er vaak nog een tijdje bij zijn Als hij dan uiteindelijk slaapt, vaak dus pas tussen 22.00 en 23.30 uur dan slaapt hij wel door tot 7 a 8 uur! Ik hoor vaak van baby's die rond 20.00 uur slapen en rond 23.00 uur wakker gemaakt worden voor de laatste voeding en dan vervolgens weer verder slapen. Dan denk ik; hoe doen jullie dat? En is het ook de bedoeling dat een baby dat ritme zo krijgt of zijn er meer die 's avonds veel wakker zijn?
ja lijkt me lastig. Ik weet niet of je hem overdag wat meer wakker kunt houden maar ja dat hoef ik bij Danisha ook niet te proberen want dan is ze echt vervelend haha Danisha ligt altijd om 19.30 op bed en gaat dan op gegeven moment zelfs slapen en snachts komt ze rond 4/5 en daarna tot ongeveer 8 uur maar dit heeft ze zelf gedaan en heb er niks voor hoeven doen ofzo.
Erik is savonds ook altijd wakker. Het is dan ook onrustiger in huis. Richard komt dan net thuis en de honden zijn dan druk. Dan eten, en dan maken we meestal een wandeling. Als we terug komen is Erik klaarwakker. Pas rond een uur of 10 krijg ik hem weer in slaap. Heb me er gewoon bij neergelegd. Lukt ons echt niet om hem savonds te laten slapen. En ach, zo erg is het niet. Als Richard niet met Erik bezig zou zijn dan zou ie achter de pc zitten de hele avond en dan zie ikhem ook niet. Dusss
Ik denk dat Kiowa gelijk heeft. Ieder kindje heeft zijn/haar eigen ritme. Als je daar vrede mee kunt hebben en jouw eigen ritme/dagindeling daarop aan kunt passen dan schep je voor jezelf al een heleboel rust en regelmaat. Als hij ouder wordt verandert het toch wel weer. Komt vanzelf goed.
Thomas had dat ook met drie maanden. Nu, twee maanden verder, slaapt ie ook om half negen en moet ik hem om half elf wekken voor zijn laatste fles. Ritme is inderdaad persoonlijk. Kijk naar je eigen kindje. Is ie verder helder, gezellig, drinkt goed etc etc, waar zou je je dan druk om maken? Heb ik ook niet gedaan en nu heeft hij dit ritme alsnog zelf aangenomen
Jullie hebben helemaal gelijk......... Ik heb er zelf ook geen moeite mee. Hij is hartstikke gezellig en zit lekker in zijn wippertje op de bank bij ons, of bij een van ons op schoot en babbelt er lekker op los! Maar ja, je gaat je toch afvragen of het wel klopt. Wel fijn te horen dat meer kindjes dit dus hebben
Esmee deed het ook! We probeerden het wel elke avond en opeens kreeg ze het door, volgens mij toen ze 2 maand oud was....