Mijn zoontje is na 2x psz weer heel erg verkouden (vorig jaar verkouden geweest om de twee weken van sept. tot juni). Het begon zondag met niezen en wat snot en vandaag blaft hij als een zeehond en heeft hij ook koorts. Hij wil niet eten en hoest zichzelf steeds wakker. Mijn kno-arts had al eens iets gezegd dat als hij dit verkoudheidsseizoen weer zo verkouden zou zijn, de amandelen er maar uit moesten. Maar welke waren het nou? Hij heeft vaak snot, maar ik vind dat hoesten van hem erger. Hij moet bij iedere verkoudheid erg hoesten.
Ik vermoed dat je arts het over neusamandelen heeft gehad. Aaron is afgelopen maandag geopereerd en heeft buisjes gekregen en zijn neusamandel is verwijderd. Hier doordat hij maanden verkouden was, snot bleef maar komen, hoesten. Ging het weer 3 dagen beter en kwam de volgende verkoudheid weer er over heen. Keelamandel doen ze i.v.m. steeds terugkerende keelontstekingen en doen ze liever niet bij heel jonge kinderen van wat ik begrepen heb van onze KNO-arts.
Oke, bedankt voor je antwoord! Ik had zelf bedacht dat neusamandelen te maken hadden met snot en keelamandelen met hoesten, maar dat is dus niet zo. Last van oorontsteking heeft hij -gelukkig- nog nooit gehad.
In feite is de neusamandel (net als keelamandelen) bedoelt om ziektes buiten te houden, maar op een gegeven moment als ze dus teveel verkoudheden krijgen, raakt de amandel ontstoken. En dan is het raadzaam inderdaad om de neusamandel te laten knippen. Doordat hij ontstoken raakt, wordt hij namelijk groter en gaat slijm zich ophopen waardoor het dus ook in de oren vast blijft zitten (buis van Eustachius zit er aan vast) en waardoor je dus oorontstekingen krijgt. Volgens mij leg ik het niet helemaal goed uit, maar dat is een beetje de hoofdlijn. Neusamandel kan overigens ook weer terug groeien omdat die niet volledig verwijderd kan worden.