Onze zoon, 4mnd, krijgt sinds ruim 2,5wk dagelijks groentehapje. Hij spuugt nog steeds vrijwel alles uit, draait zijn hoofd weg, jammert, en doet zijn mond bijna niet open. We hebben al verschillende soorten geprobeerd, en ook vermengd met flesmelk. Ik wil niet dat hij negatieve associaties krijgt. Van veel anderen hoor ik dat hun kindjes na anderhalf tot 2wk echt al genoten van hapjes en ook al doorslikten. Ik weet dat het nog maar oefenhapjes zijn, maar doe ik iets fout? Verder een heel vrolijk, gezond mannetje. Geen allergie, reflux, verstopping oid. Hij krijgt daarnaast 5 flessen van 180+6. Laatste met rijstebloem. Die 5 heeft hij ook echt nodig, want hij komt regelmatig in de nacht weer met hongersignalen de laatste weken.
Gewoon nog even wachten hij heeft er duidelijk nog geen zin in. En dat is niet erg. Probeer het over een paar weken gewoon nog eens.
Lijkt me dat hij er nog niet aan toe is. Bij dochter met 4,5 maand begonnen en zij at gelijk hele potjes weg. Zoontje moest er met 4,5 maand niets van hebben, spuugde ook alles uit. Met 6 maanden weer geprobeerd en toen ging het wel goed. Niet elk kindje is er al met 4 maanden aan toe. Ik zou even wachten en het over een paar weken nog eens proberen.
Eens met bovenstaande reacties Mijn dochter deed dat ook toen ze die leeftijd had. Ze wilde niks hebben en weigerde alles. Geef het de tijd en probeer het over een tijd nog eens. Groentehap hebben ze ook nog niet nodig, op die leeftijd is het gewoon een paar theelepeltjes proberen. Dus ik zou nog even wachten!
Je bent vroeg zat met hapjes hoor. Laat t effe met rust en probeer t over een paar weken weer. Melk is voorlopig voldoende.
De hapjes zijn nu nog alleen om aan smaken te wennen. Ik zou het zelf wel af en toe (1 of 2x per week) blijven proberen, zodat hij wel kan wennen. Spuugt hij het uit is niet zo erg, hij krijgt genoeg binnen met de flesjes. En dan zomaar 1 of 2 lepels proberen is dan genoeg per keer (invriezen in ijsblokjes is heel handig).
Ik zou ook het met 6 maanden weer opnieuw proberen. En ook dan kan het zijn dat hij niet direct gaat eten. Mijn zoontje ging met 8 maanden echt wat eten. Als je toch iets zou willen proberen, zou je een stuk fruit of groente (bijv. appel of komkommer) kunnen geven waar hij lekker aan kan sabbelen. Dat vond zoontje hier wel direct lekker vanaf 6 maanden.
Dan is hij er nog niet aan toe.onze uk keek op die leeftijd het eten uit de mond.eerst at hij hoeveelheden van 1a2 ijsblokvormpjes ,nu 6 maanden en 60 Gr fruit en ongeveerd 80 Gr groentehap.
Hier moest hij er met vier maanden ook nog niet veel van hebben. Hokguit een hapje en dat was het dan. Je bent in principe vroeg genoeg, tijd zat nog. Veel mensen beginnen pas met zes maanden.
Ik zou het nog even laten en alleen even de flessen geven. En dan over een paar weken weer proberen. Hij geeft blijkbaar aan dat hij er nog geen behoefte aan heeft. En qua voedingsstoffen heeft hij het op deze leeftijd nog niet echt nodig.
Is dat gemengde niet gewoon heel smerig? Kijk, ik ben dol op dropjes, chocolademelk en boerenkool met worst, maar je moet het echt niet samen door de blender mikken en mij dat dan geven met een rietje! Verder sluit ik mij aan bij de rest: Hij wil nog niet, dus ik zou het even zo laten. Je bent vroeg zat! Als je het weer probeert, zou ik het heel ongedwongen houden. Doet hij zijn mond niet open of draait hij zijn hoofd weg: Prima, volgende keer beter. Spuugt hij het uit? Geen ramp, hij heeft dan alvast even geproefd. Ik las in dit topic een reactie waarin sabbelen op een stuk komkommer of appel wordt aangeraden. Even een veiligheidswaarschuwing: Doe dit alleen bij een kindje ouder dan 6 maanden en zorg dat het kindje goed rechtop zit als je dit geeft! Als een kindje achteroverleunt kan de kokhalsreflex niet goed haar werk doen. Ik weet dat de discussie op de cb's gaande is over bijvoeding met 4 of met 6 maanden. Wij zijn met 5½ maand gestart omdat Raketje interesse toonde en mijn glas water wilde overnemen. Voor ons was dat het perfecte moment. Wij zijn een Rapleygezin, en met Rapley moet je niet te vroeg starten.
Hier werkte het geven van groenten ook pas na drie maand dus geef het de tijd. Laat het twee weken rusten en probeer het weer. Wie weet gaat het dan beter. Een anders laat je het weer twee weken rusten
Ik zou het even een week of twee overslaan en dan opnieuw beginnen. Het is nog niet belangrijk hij geniet duidelijk nog van zijn flessen. Probeer het dus over een week of twee weer en gewoon een hapje wil die niet dag er na weer een hapje. Alleen even laten proeven en niet aan blijven bieden komt vast en zeker wel goed. Wie weet eet hij over een week of 2 3 in eens een hapje lekker weg. En ik zou dan eens lekker met banaan beginnen.