Onze zoon van 7 maanden wil niet alleen spelen. Als ik hem even in de box leg om bijvoorbeeld even de aardappels te schillen, gaat het even goed, 1 a 2 minutjes, soms gaat het gelijk fout. Dan begint hij te huilen. Dat doen hij dus alleen als hij alleen moet spelen, ookal ziet of hoort hij je en weet dus dat je in de buurt bent. Als je bij hem gaat zitten bij de box, of bij hem op het speelkleed is het wel goed. Zullen we hem te weinig hebben laten wennen aan alleen spelen? Hoe kunnen we dit doorbreken?
Het is heel normaal dat een baby van 7 maanden niet alleen speelt. Sommige doen dit wel, maar heel veel baby's niet. Je hoeft helemaal niets te doorbreken, je hebt ook niets verkeerd gedaan, in dit geval is het echt een kwestie van je aanpassen aan de behoeften van je kind. Wat je kunt doen als je aardappels wilt schillen: - kind in de kinderstoel bij het aanrecht en laten spelen (naast jou) met knijpers, garde, lepels, etc. Zing er gezellig wat bij, ofzo - ik doe de voorbereiding voor het koken ook vaak aan tafel, zoon in de kinderstoel aan tafel met een rijstwafel, of een speeltje. We maken samen wat muziek met het bestek, en ondertussen snijd ik de groenten - Koop een draagdoek/draagzak en draag je kind op je rug tijdens het koken. De meeste kinderen vinden dat heerlijk EN gezellig!
Inderdaad, 7 maanden is hartstikke jong om alleen te spelen. Ik denk dat hij gewoon nog niet alleen kan spelen, en heel erg behoefte heeft aan jouw gezelschap. Door te zien wat mama of papa doet, leren ze natuurlijk ook veel. Ga niet proberen hem te laten wennen aan alleen spelen. Hij heeft er behoefte aan om bij jou te zijn, endat is een gezonde behoefte. Dat negeren werkt alleen maar onzekerheid van je kleintje in de hand. Ik kan me voorstellen dat aan weinig toekomt als je er steeds bij moet zitten, maar daar zijn oplossingen voor. Bloembloem heeft ze al genoemd. Ikzelf vond hoog op de rug (in mijn Boba-drager) dragen of in een ringsling ideaal. Hij kon dan lekker meekijken, was tevreden en ik kon koken, afwassen, stofzuigen en de was ophangen. Verder hielp het ook om speelgoed regelmatig om te wisselen, zodat dat interessant bleef. Als er altijd dezelfde speeltjes liggen, kan dat ook gaan vervelen.
Mijn zoontje van 7 maanden speelt wel alleen, maar mijn dochter deed dit helemaal niet. Toch hou ik hem altijd bij me, omdat ik dat gewoon gezellig vind. Als ik in de keuken bezig ben zet ik hem inderdaad in de kinderstoel. Kan hij lekker meekijken en spelen.
Bedankt voor jullie reactie's. Het speelgoed wisselen we idd elke paar dagen om.. Ook heb ik een baby bjorn, maar daarin heb ik hem voor hangen, dus dan is koken en aardappel schillen niet te doen. Hij pakt alles wat hij pakken kan, en je ziet amper wat je doet haha. Weet iemand of deze ook op je rug kan? Ik had namelijk gelezen (volgensmij zlefs in boekje van CB dat baby's van zijn leeftijd ook af en toe alleen moeten spelen om dat te leren, vandaar dan ik het ghier vroeg. Ik was bang dat als ik dat niet zou doen, hij er zo aan gewend zou raken altijd maar gezelschap te hebben dat het dan steeds moeilijker zou gaan worden, maar gelukkig is het dus heel normaal..
Wat het CB betreft: helaas kloppen de adviezen niet altijd, en daarbij... jij kent je kindje het beste. Ik zie niet in waarom hij zo jong al zou moeten leren alleen te spelen. Het ontwikkelt zich vanzelf. Ik denk dat als je nu tegemoetkomt aan zijn behoeften, hij zich later zelfverzekerd zal voelen om meer zelf te ontdekken (vanuit de basis dat hij zich veilig voelt bij een mama op wie hij kan rekenen). Echt, vertrouw op wat je kindje aangeeft. Wat de Baby Björn betreft: je hebt gelijk dat je dat beter niet kunt gebruiken tijdens het koken. Dat is eigenlijk gewoon gevaarlijk ook, met spattende olie / kokend water etc. Hoewel je er op izch kunt dragen, zou ik het nu sowieso daarmee niet meer doen. Ik hoor van veel moeders dat het pijn gaat doen aan de schouders (omdat al het gewicht daaraan hangt), maar vooral is het niet zo goed voor je zoontje om er lang in te zitten. Dit komt doordat de BB de benen niet goed ondersteunt, en ook het ruggetje hol komt te staan. Lees dit anders als je hier meer over wilt weten. Mijn advies: ga voor een ergonomische drager. Zeker goed zijn die van Boba en Manduca. Je doet jezelf en je kindje daar heel veel plezier mee. Bovendien behouden deze dragers hun waarde, dus je kunt ze altijd weer verkopen zonder al te veel verlies. Wij hebben de Boba gebruikt v.a. 6 maanden tot nu We gebruiken hem nog steeds! Bijv. als we gaan wandelen in het bos of als Y ziek is. Dit is een van onze beste aankopen geweest, geen minuut spijt gehad. Je kunt je kindje hier heel lang mee dragen, op zowel rug als buik, en comfortabel voor jezelf en je kindje. Je kunt deze ook tweedehands kopen. En als je handig bent met de naaimachine, dan kun je mei-tai zelf maken.
Bij onze zoon gaat het zelf spelen in fases. Hij was ook altijd erg gesteld op gezelschap, maar sinds een paar maanden gaat hij steeds meer zelf spelen. En soms heeft hij periodes dan spelen we bijna de hele dag samen. Ik merk dat hij nu echt anders gaat spelen, hij leert steeds weer wat nieuws en kan dit steeds beter zelf in de praktijk brengen. En nog komt hij regelmatig met een boekje aangelopen die we dan samen gaan 'lezen' en dan gaat hij weer een tijdje de keukenkastjes leeghalen Volgens mij komt het vanzelf. Ik heb me er nooit al te druk om gemaakt, samen spelen is ook leuk en leerzaam!
Ja, dat is lastig, vooral als het geen weer is om naar buiten te gaan. Hoe ouder ze worden, hoe meer er te spelen is, maar bij die kleintjes is dat soms lastig te verzinnen. Kan je kindje al kruipen? Als je kindje nog niet zo mobiel is: een leuke babygym/speelkleed?
nee hij kan nog niet kruipen en zitten, en daar is hij volgens mij ook wat gefrustreerd van. hij wil meer dan dat hij kan. we spelen vaak op een speelkleed op de grond ja, vind hij leuk maar om dat de hele dag te doen. het zal idd steeds makkelijker worden ja als hij straks meer kan. mijn man is zeevarend dus steeds 2 weken van huis, en die tijd vind ik erg moeilijk. dan pas merk je wat je normaal met zijn 2en doet. ik vind het moeilijk dat de dagen er dan allemaal erg leeg uit zien, en ik voel me dan vaak erg eenzaam, omdat je gewoon weinig mensen ziet en spreekt als je een baby hebt.
ik dacht rond de zeven maanden : we kunnen de box net zo goed opruimen. ze wil er toch niet in. nu is ze 10 maanden en ze zit heel graag in de box te spelen. het is even een fase denk ik.
Oei, als je het steeds twee weken in je eentje moet doen zal dat zeker pittig zijn. Ik was soms blij dat mijn vriend na een gewone werkdag thuiskwam, dan kon hij even 'aan de slag'. Toch moet ik zeggen dat het steeds makkelijker wordt. Daar heb je nu nog even niets aan, maar jullie wereld wordt steeds groter. Komend voorjaar als het wat beter weer is, kun je al weer zoveel meer ondernemen dan met een kleine baby. Dan hoef jij ook niet meer hele dagen op het speelkleed te zitten! Misschien kun je proberen om minstens 1x per week een uitstapje met je kindje te verzinnen? Zwemmen of naar een vriendin op bezoek gaan. Al is het maar een klein uitstapje, dan heb je toch iedere week iets om te ondernemen. Ik zat vorig jaar tijdens de winter thuis met zwangerschapsverlof en vond de dagen soms ook eenzaam. Succes en laten we hopen op een mooi voorjaar!