Even een vraagje Mijn dochter is nu 9 maand en ik maak haar fruit en groente nu al een tijdje wat minder geprakt/gepureerd. Er komen al wat meer stukjes in. Maar wat ik mij afvraag is wanneer het echt in stukken moet? Ik probeer haar wel eens plakjes banaan te geven, maar dan moet ik dat wel voor haar vasthouden, want anders komt het niet in d'r mondje (veel te glibberig!!). Hoe doen jullie dat? En hoe doen jullie dat met aardappels en groente? Ook al in stukjes? En dan met een vorkje geven ofzo of laat je ze lekker met de handjes eten? En pakken jullie kindjes dat al zelf? Als ik mijn dochter het bordje voorschotel, pakt ze het bordje en gaat ze daar aan sabbelen ipv het eten op het bordje te pakken . En het warme eten, laten jullie dat dan eerst helemaal afkoelen zodat ze het zelf kunnen pakken? Graag jullie verhalen!
Finn eet sinds deze week, dus met 10 maanden, echt stukjes. Ik geef nu stukjes banaan en kiwi, en stukjes vlees, groente en aardappelen. Hij vind dit nu heerlijk, maar moet zeggen dat hij hier 2 weken geleden nog geen interesse in had..dus kwam ineens...Ik geef de stukjes aan Finn en hij stopt het dan zelf in z'n mond of hij eet het van een vorkje
Wat je met de banaan zou kunnen proberen is gewoon een groot stuk te geven wat ze zelf vast kan houden. Ze kan er dan zelf een stukje afbijten en dat is er geen probleem met plakjes die wegglibberen. Ik heb Kyra vanaf het begin gewoon vuistgrote stukken aangeboden waar ze zelf hapjes van nam, maar als je de overstap te groot vindt kun je het ook op een vorkje aanbieden. In het begin heb ik ook alles op het blad van haar kinderstoel gelegd (ik heb een stoeltje van plastic dus makkelijk schoon te houden) omdat het bord inderdaad heel interessant was. Niet alleen om te proberen op te eten maar ook om mee te frisbeeën. In het begin heb ik het eten lauwwarm geserveerd, maar nu (dat is natuurlijk al een stuk ouder dan jouw kindje) geef ik het steeds wat warmer.
Haha frisbeeën met het bord, laat ik mijn dochter dat maar niet lezen, dan komt ze nog op ideeën . Bedankt voor jullie reacties. Misschien ga ik haar dan inderdaad maar eens een groter stuk banaan o.i.d. aanbieden. Ze is nu alleen een beetje verkouden, dus eten en kauwen is nu sowieso even geen succes.
Wat ik met banaan in het begin deed (6-7 maand): doormidden snijden met schil, dan van die stukken de helft aan schil verwijderen, zodat de uiteinden nog schil hebben. Dat kunnen ze heel makkelijk vasthouden, en dan aan de andere kant lekker knabbelen. met zo'n 10 maand ben ik hem bij glad fruit kleine stukjes aan een vork gaan geven. Ging ook prima. Met 12 maanden prikte hij ze zelf..
fruit met een vorkje in stukjes deed ik vanaf 7 maanden en aardappels en groenten toen ook, soms heel grof geprakt, ligt eraan wat het is.