Ik lees hier veel vragen over koekjes, danoontjes etc. bij baby's van 6 maanden, of soms iets jonger....Eva is nu net 6 maanden en krijgt alleen nog maar een groentehapje. ze eet er nog niet veel van (ongeveer 70 gr), want ik ben er net een weekje mee begonnen. Verder krijgt ze 4 flessen, waarvan 2 met rijstebloem. Krijgt zij nou zo weinig, of die anderen zo veel? Ik wil niemand veroordelen hoor, met mijn vraag! Ik begin alleen mezelf af te vragen of ik dat dan ook al "moet" gaan doen. Zijn er meer moeders die echt pas met 6 maanden begonnen zijn met bijvoeding, die ongeveer op dezelfde hoeveelheid zitten? Ik word er namelijk een beetje onzeker van... Alvast bedankt. Groetjes, Lucienne
Ik ben zelf van mening dat andere kindjes veel krijgen. Hier ook met 6 maanden begonnen met bijvoeden, en we gaven hele stukken dus denk dat ze in het begin nog minder binnen kreeg dan jouw Eva nu Ik vind dat je het prima doet zo, laat haar lijfje maar lekker rustig wennen aan de BIJvoeding het wordt vanzelf meer!
Ik denk ook niet dat je er meteen vanuit moet gaan dat moeders die er wel naar vragen het dagelijks en allemaal geven. Ik heb ook wel vragen gesteld die nog helemaal niet van toepassing zijn op mijn dochter, omdat ze nog geen 6 maand is, maar ik wil er wel vast over nadenken en weten hoe het zit. Dan weet ik straks waar ik mee bezig ben!
Hier ook hoor.... de eerste 6 mnd is er echt niks anders in gekomen dan bv en na die tijd zijn we heel langzaam gaan beginnen met groente en fruit... dat zijn we steeds verder gaan uitbreiden en nogsteeds geef ik vaak als tussendoortje een stukje komkommer of cherrytomaatjes ofzo... als ze al een koekje eten dan komt dat bijna altijd van oma (en dat mag van me, ze weten dat ze dat thuis niet krijgen dus thuis nooit gedoe daarover) er komt echt wel een tijd dat ze alles eet maar dat mag nog best een half jaar duren (op zn minst)
Maak je geen zorgen. Ik verbaas me er ook over dat erg jonge kindjes al toetjes, koekjes, diksap, hele potten fruit etc. krijgen. Toen mijn zoontje 6 maanden was kreeg hij 4 flessen van 200 ml ('s morgens en 's avonds een beetje Nutrix erbij) en was ik net begonnen met groente, hetzelfde als jij dus.
Ik verbaas me ook regelmatig over wat sommige kindjes allemaal al krijgen en op wat voor (jonge) leeftijd. Wij zijn een dikke week voor dat ons zoontje 6 maand begonnen met bijvoeden. Dat wil zeggen groente en later fruit en brood aanbieden ala Rapley. Maar voordat hij écht at, dus echt wat binnenkreeg waren we al snel weken verder. Geen zorgen dus
je geeft nog 4 flesjes en dat met rijstebloem dus denk dat het wel netjes is alicia kreeg met 6 maanden al 1 potje groente en 1 potje fruit. ook oefende ik met brood toen al en met 7 maanden at ze 1 boterham. verder 3 flesjes melk van 200cc maar geen pap ofzo er door heen. nu krijgt ze soms ook een keoje en vanaf 4 maanden ook wel is een danoontje met opvolg melk. zolang je kindje tevrden is met wat hij krijgt en geen honger lijdt lekker zo laten
Ik sta er ook regelmatig van te kijken, dus ik deel je verbazing. Iedereen doet het nou eenmaal op een andere manier. Hier zijn we met 6 maand+ begonnen met bijvoeding ( a la Rapley). Voordat mijn zoontje goed at, waren we 3 maanden verder. Maar ik had wel steeds in mijn achterhoofd dat het BIJvoeding was en geen HOOFDvoeding ( mamamelk). Gewoon je eigen route volgen en goed naar je kind kijken. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is ( en je natuurlijk niet op laten jutten door anderen )
nou ik ben degene die het topic opende over de koekjes, ik vind niet dat ik mijn dochter teveel geef. ik vind ook niet dat jij te weinig geeft hoor. ze krijgt een half potje fruit of wat vers fruit, dat ze niet helemaal opeet. een koekje dan in de middag waar ze misschien 1/7 van binnenkrijgt en ik ben zaterdag begonnen met avondeten en daar neemt ze 3 hapjes van. + als ik geluk heb 3 flessen melk, maar de fles weigert ze steeds vaker. volgens mij valt dat best mee toch? en gewoon doen waar je kindje zich goed bij voelt hoor, rustig opbouwen.
Hier wil ik ook wel op reageren... Je mag je kindje (als je geen bv geeft) al gaan bijvoeden met 4 maanden, als het kindje er aan toe is ! Dus ik denk dat veel mensen al 2 maanden bezig zijn met groentehapjes en fruithapjes ! En met 6 maanden is het kindje dan toe aan iets nieuws.. Een rijstewafeltje of een koekje (waar ze hooguit wat kruimels van binnen krijgen, want het is om te 'oefenen')! En kijk uit wat je zegt, want er is hier een ANTI-4MND-BIJVOEDEN-BENDE hahaha -X-
Nou we zijn hier ongeveer met 5,5 maanden begonnen met de bijvoeding, maar na een week of 2/3 at hij al met gemak een heel potje weg. Ieder kindje heeft zijn eigen tempo en doen en laten. Jesper at toevallig heel snel veel weg, terwijl wij dus helemaal niet extreem vroeg zijn begonnen met de bijvoeding. 2 weekjes te 'vroeg'.
dat is ook zo dat elk kindje zn eigen tempo heeft. IK ben met fruithapjes begonnen sinds een paar weken en ze eet maar een halve op. dus zo'n 50cc nou prima toch. Volgende week beginnen we met sochtends fruit en eind vd middag groente, ben benieuwd hoe ze dat gaat vinden.
Damani eet ook per dag een half potje fruit en een half potje groenten en 2 of 3 lepeltjes Yogolino (ofzo)... Meer hoeft hij niet, hij is hartstikke tevreden ! -x-
Deze Eva krijgt sinds 4 dagen bijvoeding en vanaf gisteren begint ze echt van de lepel te happen en vandaag ging ze ook echt eten (wel nog een gek bekkie erbij trekken hoor ). Vandaag heeft ze een paar hapjes banaan op vanochtend, vanavond wat hapjes wortel en bloemkool en ze krijg een antilek-beker met water (waar ze eigenlijk niets uit drinkt, al pakt ze 'm wel goed vast, maar ze laat het meeste uit haar mond lopen) en ze krijgt af en toe een broodkorstje om aan te sabbelen. We gaan nu eerst de groente en fruit opbouwen en over een maandje kijken of ze een boterham wil.
Thijmen is ook zo'n veelvraat, hij eet echt met gemak een hele banaan op of een potje fruit en ook een groentehap gaat er met smaak in. Was eigenlijk al heel snel dat ie het heel makkelijk eet. Gelukkig begint ie nu wel zelf een fles af te bouwen Maar ik zou gewoon lekker of jouw en zijn tempo doorgaan en dan gaat het vanzelf. Dat was ook het advies dat ik kreeg van mijn CB
hier sinds vorige week begonnen. Er gaan een paar hapjes groente in en de broodkorst is interessant, maar veel krijgt hij nog niet binnen. Ze moeten ook wennen aan die nieuwe voeding. Het zal ongetwijfeld anders op de maag vallen als (mama)melk.
Wij zijn met 5,5 maand begonnen met wat Nutrix door de fles, met 6 maanden begonnen met groenten en toen ze 4 groenten goed at (rond 7/7,5 maanden), zijn we met fruit begonnen. Iedereen doet het op haar eigen manier maar wij hebben bewust gekozen om pas met bijvoeding te beginnen vanaf +/- 6 maanden.
Dag dames, Bedankt voor julie reacties! Het is niet mijn bedoeling om een discussie uit te lokken hoor, zeker niet met de anti-4mnd-bijvoedings-bende Ik ben het er mee eens dat iedere moeder gewoon doet wat zij goed vindt voor haar kindje. Ik denk dat Eva gewoon niet zo'n hongerlapje is hihi. Ik ben met 4,5 maanden begonnen met af en toe eens wat worteltjes te proberen. Ze was er toen echt nog niet aan toe. Ik kan me voorstellen dat, wanneer je kindje dan al wel hapjes lekker vindt, het met 6 maanden al meer eet, en ook andere dingen. Toen ik dus las over koekjes en danoontjes, dacht ik, hoe moet ik dat in hemelsnaam allemaal bij Eva naar binnen krijgen Het is niet mijn bedoeling om de dames die dat schreven aan te vallen, ik werd er alleen zelf een beetje onzeker van...Ik ga maar gewoon rustig zo verder. Wie weet wil ze binnenkort wel wat meer! Groetjes, Lucienne
Dat had ik in het begin ook, dat ik dacht hoe moet ik dat in hemelsnaam allemaal inpassen. Maar het gaat echt vanzelf Over een paar maanden weet je niet beter dan dat ze verschillende dingen eet
Ja ik hoorde ook van toetjes enzo ! Maar Damani vond het eerst niet lekker... Maar nu kijkt hij bij de eerste 2 hapjes vies, en daarna vind hij het helemaal leuk ! En dat geld voor alles, ook fruit en groentehapjes ! En dat komt allemaal vanzelf hoor ! Nu kijkt hij het eten en drinken uit mijn mond, dus nu is hij er echt aan toe, maar ik geloof met een maand of 4 eigenlijk nog niet... -X-