Zoontje van 2 jaar en 3 maanden drinkt nog uit een flesje......

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door reckless, 24 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    Naar aanleiding van een ander topic mijn "probleem".

Onze zoon is 2 jaar en 3 maanden en drinkt overdag nog uit een flesje. Geen melk hoor, maar gewoon water of sterk verdund diksap. Sinds ik met verlof ben heb ik een aantal keren geprobeerd om hem er vanaf te krijgen, maar het werkt gewoon niet. Hij is compleet overstuur als hij z'n flesje niet heeft. Af en toe vraagt hij wel zelf om een andere beker en hij kan ook prima met een rietje drinken. Ook gewoon uit een beker drinken gaat goed als er een kleine hoeveelheid in zit, maar hij wil toch steeds z'n flesje.

Ik vind het heel lastig om hem hier vanaf te krijgen. Natuurlijk kan ik gewoon tegen hem zeggen "een flesje is voor baby's, jij bent nu groot, dus we gooien hem weg" zoals ik hier wel eens lees van sommigen, maar dat is mij toch echt een stap te ver en hem kennende gaat dat niet werken. En ja, ik weet dat het slecht is voor z'n tanden en mondmotoriek.

Heeft iemand nog goede tips of trucs zodat ik hem van z'n flesje af kan krijgen?

2. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Misschien de sterk verdunde diksap iets minder sterk verdunnen en hem het idee geven dat drinken uit een beker veel lekkerder is? Later kun je het drinken dan misschien weer wat meer terug verdunnen?

3. susy26

susy26 Niet meer actief

Hier ook nog hoor. Jongste kan goed praten , ligt niet aan de fles. Oudste heeft logopedie. Maar dat komt niet van de fles. Jongste heeft t ook niet.

Is moeilijk , ik weet het. Nu hebben we afgesproken als mama en papa vakantie hebben de flessen de deur uit gaan. En hij zegt nu zo van: Ja want wij zijn grote jongens dan" zal heus wel de nodige tranen komen en van , mag ik me fles terug.
    Maar dat doen we niet, t kan wel met 5 jaar. En zal effe moeilijk zijn, maar dat is hopelijk maar even.

Nu drinken ze ook veel te veel wat niet nodig is. Een aangewend denk ik.

Succes!

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Misschien kun je een moment met hem afspreken dat jullie de flesjes weggooien, dan is hij voorbereid en kan hij zich er op instellen. Visueel maken met een kalender ofzo, elke dag een kruisje en kaart vol is fles weg en een klein kadootje uitzoeken ofzo.

Je zegt wel hem kennende gaat het niet werken maar tuurlijk gaat het werken. Als de fles weg is kun je die niet meer gebruiken en zal hij wel ergens anders uit moeten drinken. Dat zal dan wellicht gepaard gaan met wat drama, maar even reeel gezien, hoe erg is het. Je onthoudt hem niet iets ergs, hij krijgt nog steeds drinken maar dan uit een normale beker voor zijn leeftijd.
    Anders even samen naar de action, superstoere plastic bekers hebben ze daar, kost bijna niks.

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Gewoon fles weggooien en bijv nuby rietjesbeker geven of gewoon glas/beker. Wat niet is er niet is hij kan vragen, zoeken maar laat het hem dan doen. Na dag is zo over.

Persoonlijk zou ik gewoon weggoien zonder hem want dan is weg weg en als hij dat ziet/zelf doet blijft hij vragen "waar is die" etc lijkt mij.
    Maar echt de simpelerste hardste aanpak is het beste. Hij gaat niet ziek worden of dood als flesje er niet is hooguit zeuren dagje

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Ik zou het weggooien juist wel samen doen, dan ziet hij toch juist wat er met het flesje gebeurt?
    Als je alleen maar zegt 'die is weg' dan vraagt hij zich juist af waar die dan gebleven is lijkt mij.
    En een dag zelf maar wat laten zoeken naar de fles vind ik zielig. Wees dan gewoon eerlijk, samen weggooien dan weet hij hoe het zit.

7. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Samen met hem naar de winkel gaan, en hem een leuke beker laten uitkiezen (cars ofzo ;)).
    Inderdaad ook vertellen dat een flesje dient om babietjes melk te laten drinken, dat water in een beker hoort.
    Dochter drinkt heel vaak uit mijn glas, dat vind ze echt super leuk. (zoals de grote mensen...)
    Wilt hij dat nooit proberen?

Je kan hem nog wel savonds voor slapengaan een flesje melk blijven geven (daar is volgens mij niets mis mee).

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Misschien afbouwen in letterlijke zin? Alleen nog water erin, lekkere dingen uit een bekertje geven. En dan steeds iets minder water, dat het snel op. En als hij meer wil dan alleen uit bekertje?

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Er zijn ook veel topics over hoe je van een speentje af komt. Misschien staan daar handige dingen bij? Ik las eens een keer iets van aan een ballon hangen en samen op laten gaan.

Flesspenen moeten toch om de zoveel tijd vervangen worden? Gaan ze wel eens stuk bij jullie? Je kunt de volgende keer dat een speen stuk gaat ook de speen samen weggooien. Als het goed is weet je kind nu wel dat als iets stuk is, het weg moet... En ja, het zal even moeilijk zijn, maar daar is toch niks mis mee?

Ik vond het idee van de kalender met kruisjes ook wel een goed idee.

10. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Hier drinkt m'n meisje van 3,10 nog uit n fles af en toe.. ze kan prima uit een beker maar drinkt veel meer door de dag heen als ik flessen neer zet .. Ze ( ook m'n zoon van 2,5) praten hartstikke goed dus ligt echt niet aan die fles

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Gaat ook om het gebit en aanleren dat je niet continu eet en drinkt, maar op bepaalde momenten.

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn dochter drinkt prima uit een beker of glas, maar als ik haar alleen bij maaltijden en of tussendoortjes te drinken zou geven drinkt ze veelste weinig. In overleg met de KA krijgt ze dus ook drinken uit een rietjesbeker dat lijkt mij dan weer beter dan een echte fles met speen, zeker als je er water of thee indoet.

13. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    #13 Sic, 24 jul 2015
    Laatst bewerkt: 24 jul 2015
    Die van mij hebben beiden altijd een bidon water in de buurt staan. Heel de dag door sap etc lijkt mij inderdaad niet goed, maar regelmatig water dan weer wel (toch?).

TS, wij zijn van het ene of het andere moment bij de jongste van bijna 2 jaar helemaal gestopt met de (melk)fles. Juist omdat het ons verwarrend leek om af te bouwen of op minder momenten nog wel de fles te geven, leek ons dit het duidelijkst en het effectiefst. Afgelopen zaterdag op zondagnacht begonnen en het gaat nu al echt super goed. En zelfs voor het eerst in maanden helemaal doorgeslapen afgelopen nacht, terwijl hij daarvoor nog zo 2 keer kwam voor de fles :)

Met speen van de oudste hebben we een paar dagen met hem gesproken over de speen en dag zeggen, want de speen moest worden doorgegeven aan andere baby's. Aangegeven wanneer dit zou gebeuren en vaak herhaald en de dagen afgeteld. Hij was toen denk ik 2 jaar en 9 maanden ofzo. We hebben een mooi filmpje waarop hij zijn speen buiten in de tuin gaat leggen voor de 'spenenfee'. En het was ook echt klaar. Maar wel een week goed voorbereid.

Ik zou je zoontje een nieuwe drinkbeker laten uitzoeken. En dan gooien jullie samen eerst de fles weg. Zoiets.

14. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze jongste is ook verzot op haar fles. Ze mag er van mij alleen maar water in. Dat vindt ze niet zo lekker en voor de tandjes is water geen probleem. Overigens is ze er pas echt om gaan vragen toen ze geen speen meer kreeg. Toch een soort van zuigbehoefte.
    Ze drinkt alleen 's ochtends af en toe uit een flesje trouwens.

15. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    Nou zeg een beetje minder kan ook wel. Misschien werkt deze harde opvoeding voor jouw kind maar voor die van mij niet.

16. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    Heb een aantal leuke en handige tips gelezen, bedankt! Ik zal eens gaan kijken wat er werkt en wat niet. Idd alleen water in de fles en z'n "gewone" drinken uit een beker geven. Zo simpel eigenlijk maar helemaal niet aan gedacht. Dus daar gaan we morgen maar eens mee beginnen.

17. susy26

susy26 Niet meer actief

Komt best goed hoor, ze "moeten" al zo snel groot zijn . Had al eerder gereageerd, me oudste is 5 , wij gaan er over2 weken mee bbeginnen, dan hebben we vakantie. Zal wel effe moeilijk zijn, maar t komt uiteindelijk goed☺

18. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    Oh vast wel! Ze moeten idd al zoveel, soms is "klein" zijn nog best wel ff fijn :)

19. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Zl krijgt hier de hele dag een rietjesbeker met water en op de drinkmomenten krijgt hij een gewone beker met bijv melk, thee, roosvicee etc. Misschien kun je dat straks als tussenstap proberen? Na alleen water uit de fles, mocht het moeilijk zijn om in 1 keer over te stappen.
    Hier voornamelijk de rietjesbeker erbij omdat zl anders gewoon te weinig drinkt. En de hele dag water drinken kan geen kwaad voor zijn tanden.

Succes!

20. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn zoon is ong van dezelfde leeftijd en drinkt alleen water uit t flesje en dan alleen met t naar bed gaan.
    Weet niet of jouw kindje ook op bed drinkt, maar hier laten we de fles achter bij het bed.
    Fles mag alleen op bed en alleen met water.
    Ook niet ideaal, maar hier erg veel problemen met slapen en dergelijke (en soms nog)
    Ik heb geleerd dat veel dingen vanzelf 'over' gaan....
    En ik vind zelf dat kleine kindjes ook al zo snel 'groot' moeten zijn....
    De speen stopte hij maanden terug ook zelf mee,dus dat flesje zal ook wel overgaan....

Deel Deze Pagina