Mijn peuter (bijna 4) vind het niet meer leuk op de PSZ

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Minyaweth, 9 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hallo meiden,

Ik heb daarstraks met veel moeite Vigo achtergelaten op de PSZ, en ik begin nu een beetje te twijfelen of ik hier wel juist aan heb gedaan. De PSZ waar vigo opzit, heeft orginasitorisch nog veel te leren. In de kleine 1,5 jaar dat Vigo hier naartoe gaat is hij al ontelbare keren van groep en juf gewisseld. Dit zorgde bij Vigo voor veel verwardheid. Echter, was dit steeds wel te 'handelen' en waren er niet veel problemen. Sinds januari gaat hij weer voor 4 keer per week naar de PSZ en 2 keer naar de observatiegroep van Intergrale Vroeghulp. Hij is dus van maandag t/m vrijdag onder de pannen.
    Al vrij snel hadden we door dat dit te veel voor Vigo is, dus op sommige dagen hebben wij hem (i.o.m. de PSZ) thuisgelaten.
    Vorige week toen mijn vriend hem naar de PSZ bracht, vertelde hij al dat Vigo erg verdrietig was bij hem afscheid nemen. Gisteren wou Vigo niet naar de PSZ want hij vind het daar niet leuk. En zo net... My God! Zo'n drama heb ik zelfs de eerste paar keren dat we hem brachten nog niet gehad! Gillen, huilen, boos en intens verdrietig dat hij naar de PSZ moest. Hij moest en zou naar huis en met mij mee terug. Hij vind het op de observatiegroep en op de andere groep van de PSZ veel leuker zegt hij. Maar ja, die observatiegroep duurt hooguit nog 2 weken dus het lijkt me niet al te verstandig om compleet aan zijn wensen toe te geven. Denk dat we dan veel verder van huis zijn. Eigenlijk is het verstandig dat Vigo 4 keer naar de PSZ blijft gaan omdat hij dit verstandelijk gezien nodig heeft. Maar gevoelsmatig houd ik hem veel liever thuis. Het moet natuurlijk wel leuk blijven voor hem en ik wil niet dat hij 'school' een negatieve asociatie geeft. Hij word in april 4 jaar, en dan gaat hij naar de reguliere basisschool MITS de intergrale vroeghulp anders beslist. Pfff.. ik verwacht elk moment een belletje van één van de juffen met de mededeling dat ik hem maar beter weer op kan gaan halen...

Man, wat voel ik me rot zeg! Wou het even van me afschrijven, want je mannetje zo achterlaten is absoluut niet fijn.

2. tulip

tulip Niet meer actief

jeetje, das echt vervelend. Mag ik vragen waarom die observatiegroep straks afgelopen is???? Is dat altijd tijdelijk of zijn de "problemen" dan opgelost???

Ik denk dat het goed is af te wegen of het belangrijker is dat hij naar de psz blijft gaan verstandelijk gezien of dat het dan toch beter is om hem eraf te halen. Want je wil echt niet dat hij straks een aversie tegen school krijgt, hij moet nog zo lang. Kun je geen advies vragen bij integrale vroeghulp, ik neem aan dat je daar ook een soort contact persoon hebt??

En hoelang duurt het voor vigo 4 wordt, op sommige scholen mogen kinderen nl eerder gaan oefenen, misschien is dat iets voor hem?

3. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    ik zou zeggen... waarom niet toegeven aan wat hij wil voor die laatste 2 maanden? op school pakken ze het wel weer verder op. maar dat is mijn idee. (dan dus de leuke groep 2 delen en de intergrale vroeghulp voor 2 weken dan na 2 weken dus alleen nog 2 dagen de leuke groep voor 1,5 mnd)

4. Mamaleonie

Mamaleonie Bekend lid

6 sep 2009
    964
    0
    0
    Heel herkenbaar.
    Vandaag kreeg ik van de leidster ook te horen dat RUben er wel een beetje klaar mee is. Hij is druk, luistert niet goed en wil met dingen niet meer meedoen. Er is geen uitdaging meer voor hem en de rest van de kindjes zijn toch 1,5 jaar jonger.
    Ik vroeg hem vandaag wat hij ervan vond en hij vond de peuterspeel nog maar ietsiepietsie leuk en wou graag naar de grote school.

Ik denk dat het aardig logisch is als je kindje al geruime tijd naar de psz gaat, ze gaan zich vervelen.

5. Mamaleonie

Mamaleonie Bekend lid

6 sep 2009
    964
    0
    0
    Oh ja, en als hij er echt zoveel moeite mee heeft zou ik hem thuishouden precies om de reden wat jij zegt.
    Ruben gaat morgen weer en ik ben ook elke keer weer benieuwd hoe het gaat.

6. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik had vorige week ook wat problemen met naar school brengen. Huilen toen ik weg ging (wat hij dus echt nog nooit had gedaan, t was altijd dag mam), gelukkig belde de juf later dat hij weer oke was en de keer erop ging prima.

Nu ik erover nadenk klopt het misschien wel, en is hij echt toe aan iets nieuws.

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik merk ook dat Vigo toe is aan iets nieuws. Hij heeft het vaak over de basisschool, dat hij bijna 4 is en dat hij er heel veel zin in heeft. Lijkt me ook wel een vrij logische reactie, maar dat is het niet alleen. Vigo zit op de observatiegroep van de Intergrale Vroeghulp ivm concentratieproblemen, te druk zijn en te weinig interesse. Vóórdat hij naar deze observatiegroep ging, was naar de PSZ gaan nog geen enkel probleem. Maar nu geeft hij duidelijk aan dat hij het niet meer leuk vind, dat er teveel lawaai en dat hij het daar te druk vind. Op de observatiegroep van de intergrale vroeghulp zitten nog 2 andere jongetjes en hij krijgt daar heel veel 1 op 1 begeleiding. Dit doet hem zó goed...!!! Hij is ook een compleet ander kind zinds hij naar deze observatiegroep gaat. Op 3 maart hebben wij het eind- en adviesgesprek over Vigo, maar het is eigenlijk al zo goed als zeker dat hij naar het speciale onderwijs gaat.

Ik kijk het morgen ook nog eventjes aan (hij mag morgen weer naar de PSZ) maar als hij weer zo reageert als vorige week, denk ik inderdaad dat we hem die ruime 1,5 maand nog maar lekker thuis laten ;)

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Is het niet een veel voorkomend probleem rond die leeftijd? Ik zie het ook bij de kinderen op het KDV van mijn zoontje. Niet dat ze er zo'n drama van maken, maar wel dat ze zich wat beginnen te vervelen en enorm uitkijken naar het moment waarop ze naar de basisschool gaan. Het KDV biedt dan gewoon geen uitdaging meer voor ze. Bovendien is iedereen jonger.

Waarom is het zo belangrijk dat hij deze 2 maanden vol maakt? Wordt hij onhandelbaar als hij te veel thuis zit? Of is het iets anders? Ik zou namelijk denk ik er toch voor kiezen hem niet naar de groep te laten gaan die hij niet leuk vindt. Het is maar voor 2 maandjes... Maar ik weet natuurlijk niet hoe de situatie precies is.

9. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    :( Het is zeker erg vervelend voor jou.

Ik ben mee eens met Tulip en Yukl, is het zo belangrijk dat hij de laatste 2 maanden vol maakt? Hij klinkt zo verdrietig, ik kan het bijna voelen.

10. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Dat is dus ook precies de strubbling die wij voelen/voeren... Nee, hij hoeft van mij niet persé die 2 maanden vol te maken, máár als hij 'niks om handen heeft' verveelt hij zich, raakt hij gefrustreerd en word onhandelbaar omdat hij met zichzelf nergens naar toe kan om het maar even zo te zeggen.
    Vigo is een jongetje met onuitputbare energie die maar niet te temmen valt. Het vermoeden ADHD en een lichte vorm van Autisme zijn al een paar keer besproken. Hier word hij ook op getest voor zover dat nu al kan. Vigo is geen gemiddeld kind waardoor we niet zomaar maar even kunnen zeggen van we beginnen met dit of we stoppen met dat... Daarom maakt het het voor ons (en voor Vigo) ook zo moeilijk.

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Pas wel goed op voor je hem thuis gaat houden. Daardoor kan hij ook júist een negatieve associatie krijgen met school op zich.

Hij vindt de peuterspeelzaal niet leuk, dus mama houdt hem thuis. Daarmee krijgt hij de bevestiging dat de PSZ niet leuk is en kan hij dat beeld ook doortrekken naar de kleuterschool.

Zo ging mijn moeder ook met mij om als ik ergens bang voor was of het niet leuk vond, met als gevolg dat ik een heel angstig kind werd dat niets meer durfde.

12. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel

Met dat dilemma zitten wij dus ook... Ik weet even écht niet meer wat ik het beste kan doen. Hem met heeeeeel veel tegenzin naar de PSZ doen zodat hij op die manier een negatieve asociatie kán krijgen, of zijn gevoel 'bevestigen' .... :(

Deel Deze Pagina