Kent jouw peuter ook zijn voorleesboeken uit het hoofd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nora1983, 11 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Onze dochter van 2 lees ik van dreumes af aan al voor. Sowieso elke avond voor het slapen gaan. Ze heeft een hele dikke stapel prentenboeken. Ik vraag altijd aan haar welk boek ze wil lezen, ze weet precies welke boeken ze heeft en kent alle boeken uit haar hoofd. Soms hebben we het ergens over aan tafel tijdens het eten, en dan haakt ze er spontaan op in met een stukje uit 1 vd boeken! Hebben we het bv over dat ze een kleine ondeugd is, begint ze over het boek "Tip de muis is ondeugend". Komt ze opeens met "huis toe, wortelsoep eten, mama luisteren". Die muis wil namelijk niet luisteren naar mama muis en dan zegt ze:"kom we gaan naar huis, we gaan lekkere wortelsoep eten". Ongelofelijk gewoon wat die kleine meid van ons allemaal onthoud!!
    Ook heeft ze hele verhalen in bed over die boeken. Hoor je allemaal stukjes tekst voorbij komen.

Hebben jullie ook zo'n peuter???:(:D

2. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ja hier ook :) Prachtig he.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja hoor hier lezen is iets van baby nog nog en we lezen tweetalig (ik heb 2 talen in elk boek origineel teksten). We hebben hele bib hier hihi. Lezen helr dag door.
    Ze kiest in avond 2 boeken die ze wil, staat kieskeurig te kijken en als niet bij kan dan roept "boven boven!"
    Indd ook boeken die ze vaker leest uit hoofd kent ze.
    Ik heb zelf ook erg goede geheugen dus kan zo gedichten boek bijv julia donaldson uit hoofd kennen, ze ook dus kent alles.

Is erg goed dat ze ook dat kan want straks gaat ze zelf voorlezen zeg maar: je begint ze eindigdt strook zo lijkt alsof kind dan echt kan lezen. Is toch top!?

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Van voor naar achter en van achter naar voor :D

5. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Haha ja en zelf voorlezen aan zichzelf met de echte tekst haha

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik werd constant gecorrigeerd als ik afweek van de originele tekst ;)

Volgens mijn moeder deed ik dat vroeger ook bij haar hihi

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee eigenlijk. Maar dat is onze schuld: wij lezen nooit een boek zoals het neergeschreven staat. We vertellen altijd extra dingetjes erbij, of korten het in, of vertellen iets totaal anders bij de plaatjes. Vind ik zelf ook leuker zo :)

8. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Dit maar dat maakt het leuk om hem te vragen wat er gebeurd op die bladzijde hele fantasie gaat los
    Maar wel met kinderliedjes hoor je ineens "laat je mama toch niet los anders raak je de weg nog kwijt en da krijg je reuze spijt"
    Of rijstebrij ow wat heerlijk smullen wij" zo schattig

9. Babypink

Babypink Lid

14 jun 2015
    93
    1
    8
    NULL
    NULL
    Jep! Zomaar een stukje overslaan lukt dus ook niet meer.... :D

10. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.267
    416
    83
    L kiest ook elke avond een boek. Tijd terug wilde ze elke avond Assepoester en die kende ze idd ook uit haar hoofd. Nu is een reis rond de wereld van Richard Scarry populair maar daar hebben we nog niet veel van gelezen. Tip de Muis vertelt ze ook uit zichzelf. Wij lezen ook al heel lang consequent dagelijks voor.

11. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja. Mijn jongste dochter. Die onthoudt alles woordelijk. En dat is nu lastig, nu ze moet leren lezen. Ze onthoudt gewoon de hele tekst die bij de plaatjes hoort.

"Ohhh wat kun je goed lezen" denk ik dan. Totdat ze iets NET anders formuleert dan er staat (bijvoorbeeld: "ik houd van aardappels", i.p.v. "ik vind aardappels lekker" ofzo.) De kleine oplichtster. :D

(Is overigens geen peuter meer, maar achteraf gezien deed ze dit toen ook al!)

12. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ja, en waag het dan maar niet om een stukje over te slaan want dat weet ze meteen haha

13. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Ja mijn dochter kent ook de tekst. Ik laat haar ook vaak mijn zinnen afmaken, denk dat het best een goede training is!

14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja, maar zodra DL het 'kent' gaat ze je steeds onderbreken/zelf voorlezen/hele verhalen ophangen. (We zijn aan nieuwe voorleesboeken toe denk ik.)

15. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Zoon van 3 kent diverse prentenboeken uit zn hoofd. Hij "leest" ze vaak voor aan mij (incl. stemmetjes). Zo schattig :)

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sterker nog: ik weet van een aantal boeken van vroeger nog steeds de tekst. Sommigen waren dan wel deels op rijm geef ik toe.

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.252
    10.926
    113
    Ja! Elke 3 weken zijn er wel 1 of 2 favorieten van de bieb die ze binnen die tijd uit haar hoor leert. En inderdaad, waag het niet iets te veranderen! Omheen kletsen met losse opmerkingen doen wij ook trouwens. En zelf laten afmaken.

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Ja die van mij ook.

Soms lees ik expres iets verkeerd voor en dan krijg ik het altijd te horen: neeheee mama, is niet zo, is.....

En op sommige stukjes doe ik altijd iets geks en dan merk ik dat hij al 2 bladzijden vantevoren zit te wiebelen uit spanning voor wat er komen gaat. Bijv. bij het krokodilletje dat een kindje wilde eten, als hij aankomt sluipen doe ik altijd heel hard: Wraaahhhhh als hij het kindje wil pakken en dan grijp ik mijn peuter beet en daar zit hij echt op te wachten als dat eraan komt.

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    hahaha :) Ik gromde altijd heel hard, maar dat wil dl tegenwoordig zelf doen...

20. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    :D Herkenbaar, mijn dochter weet ook precies wanneer wat gebeurt. Zo is er een verhaal, in rijm-vorm, waarin vader-mol heel erg boos word, ze zit dan ook van te voren al met een grijns, zo van: straks doet mama een gek stemmetje. Echt grappig!:D

Deel Deze Pagina