Onze dochter is erg actief en heeft daardoor moeite om in slaap te komen. Het maakt niet uit of je slaapjes overslaat of juist niet. Overdag maken we er geen drama van. Niet willen slapen betekent niet moe genoeg dus uit bed, maar 's avonds is het een ander verhaal. Het liefst stuitert ze nog een uur rond in haar bed. Ik moet er bij blijven want anders trekt ze alles haar bed in wat ze bij kan. Anders indelen kan overigens niet. Ze slaapt op onze slaapkamer (woning is 45m2). Wat is jullie slaapritueel? Waar worden jullie kinderen rustig van? Wij zetten bijvoorbeeld een sterrenhemel met muziek aan. Misschien kan ik inspiratie opdoen om onze dochter rustig in slaap te laten vallen ipv iedere avond het gevecht aan te gaan
Mn zoontje gaat rond kw voor 7 in bad. Dan slaapzak aan en een flesje, met klein lampje op zn kamer. Tussen 7 en half 8 naar bed. De knuffels in zn kamer dag zeggen, met alle bijbehorende dierengeluiden Hier de mazzel dat zoon dol is op zn knuffeldoekje, die ligt in zijn bed en dan wil hij erin. Nog nooit problemen gehad met inslapen. Maar praat me niet van de nachten... Sterkte met je meisje!
Mijn dochter is een heel stuk jonger maar wij hebben al vanaf 8 weken hetzelfde ritueel. Ze krijgt een (tegenwoordig) papfles. Daarna mag ze nog even bij ons zitten en wacht ik tot ze gaat gapen of in der ogen gaat wrijven, meestal is dit binnen een paar minuten. Dan gaat ze gelijk richting der kamer. Stop der in de slaapzak en geef der speentje. Kusje op der voorhoofd en zeg dan slaap lekker meissie. Dan loop ik weg. Over een maandje gaan we beginnen met een verhaaltje voorlezen.
Hier rond die leeftijd; Naar boven rond 18.30. Als ze in bad gaat probeer ik iets eerder naar boven te gaan, dat is zo'n 4x per week. Eenmaal boven dus of in bad of met een warme washand even schoonmaken. Pyjama aan, tandjes poetsen. Samen de gordijntjes dicht doen en welterusten zeggen tegen de wereld. Grote licht uit, in de slaapkamer met het nachtlampje aan de laatste fles. Daarna in bed, knuffels een kusje, kusje van mama. Projector aan met liedje en sterretjes en dan trek ik de deur achter mij dicht. Zonder badderen ben ik met 15 a 20 min klaar.
6 uur samen eten aan tafel. Tussen 615-630 nr kamer om gordijnen dicht te dien samen en alles klaar te leggen. Man gaat ondertussen douchen 630 breng ik hem naar papa en die gaat hem douchen Ik pak hem vervolgens weer en we gaan naar de kamer waar ik hem droog en aankleed inclusief slaapzak. 645 ik ga op bed zitten met hem en hij krijgt borstvoeding. 700/715 in MN armen kort wiegen terwijl ik een zelfverzonnen liedje zing elke keer zelfde als hij gaat slapen. Kusjes op hoofdje Leg hem op bed op zn zij en leg zn knuffel tegen zn buik aan en armpje om knuffel heen. Ik aai hem en zeg dat ik van hem hou en zeg ga lekker slapen Ik ga de kamer uit. Soms hoor ik hem nog wat babbelen via de de babyfoon maar meestal is ie binnen paar minuten in slaap.
Wat een mooie schema's! We zijn beiden pas na 18uur thuis (soms zelfs 18.30u) dus het is hier altijd na het eten naar bed. Niet ideaal, maar het kan niet anders. Ik heb soms de indruk dat ze bij de oppas te lang slaapt waardoor ze 's avonds niet moe is. Oppas maakt haar wel wakker als ze heel lang slaapt hoor. Badje is nu vaak 's morgens (op donderdag als ik vrij ben, om de dinsdag als mijn vriend vrij is, anders 's avonds en in het weekend), dus misschien moet ik dat naar de avond verplaatsen. Schema wordt dan wel heel krap. Na het eten blijft ze in de kinderstoel om de tanden te poetsen en de dag af te bouwen. Dan gaan we naar de slaapkamer, zeggen papa welterusten (als hij sporten is, roepen we heel hard zodat hij 'weet' dat ze gaat slapen) en gaan we een schone luier pakken, pyama aan, sterretjes op de muur vangen (hand erop leggen) en het bed in. Dan is het al tussen 19.30 en 20.00uur! Dan staat ze nog minstens 4x op ipv te blijven liggen. Zelfs als ze heel moe is. Al een paar maanden leg ik haar weer neer zonder er verder aandacht aan te geven, maar het is zo frustrerend dat zo consequent zijn niet eens werkt! Dan is het toch echt bedtijd, want uiterlijk 7uur moet ze opstaan (1x per 2 weken op dinsdag zelfs 6.15u omdat ik dan om 8uur op mijn werk moet zijn en mijn vriend dan niet vrij is)
zo herkenbaar! sinds mijn dochter zelf staat en langs meubels loopt nu al ruim 2maand woelde ze elke avond nog zeker 30min-1uur. Had ze gewoon nodig om tot rust te komen. Teveel energie in dr lijf ofzo. Merkte als we flink wild doen voor het naar bed gaan, dus als ze met papa kruipspelletjes doet door de woonkamer, of op t grote bed rollebollen met een druk muziekje, dat ze alles er even uit kan gooien voor 5minuten. Daarna borstvoeding om tot rust te komen en dan doet ze er maar 15-20min over. Dus het helpt met haar even flink druk doen, liefst dat ze zoveel mogelijk inspanning lichamelijk moet doen en zoveel mogelijk schaterlacht. maar in 1 keer in slaap vallen? nee dat ken ik hier sinds kort ook niet Ze is gewoon heel druk in dr hoofd en lichaam. Ik denk omdat ze bijna gaat lopen.
Op dat punt zitten wij nu ook. Aan de hand lopen gaat goed en los staan ook. Alleen vindt ze kruipen en op haar knieen vooruit 'hupsen' ook nog voldoende. Maar lamg zal het lopen niet meer duren
na het eten (18.00) nog even half uurtje spelen of meteen naar boven om te douchen. rond 7 uur, schone luier/aankleden... slaapzak aan. even gek doen op papa en mama's bed. Pufjes en een flesje in de kussen en lekker even samen sikken, soms valt ze zo al in slaap en pak ik haar over. Anders gaat ze hierna in der eigen bedje en lees ik een kort verhaaltje. Dat opstaan en woelen is hier ook heel erg... zelfs midden in de nacht half slapend doet ze het steeds.. en hier overdag haal ik haar er na een half uur proberen ook maar weer uit en gaat ze een uurtje later maar weer even in bed (als het dan wel lukt) edit : ze word ook het liefst in slaap gewiegd. (Dit doet mijn schoonmoeder altijd op haar oppas dag) maar eigenlijk wil ik dit liever niet... soms als ik echt wanhopig word of ze ziek is geef ik wel toe
Ons meisje is zes en halve maand en ook wij hebben eigenlijk al vanaf 6 weken een zelfde ritueel, tijden en flesjes qua hoeveelheden zijn wel veranderd ondertussen natuurlijk maar het ritueel blijft hetzelfde. Wij eten rond half zes/ zes uur, zij zit dan bij ons aan tafel en heeft daarvoor rond kwart voor vijf haar fles gehad. Als wij eten eet zij ook mee, gezellig met elkaar. Na het eten poets ik haar tanden in de kinderstoel. Om de avond gaan we saampjes na het eten in bad. Mijn man kleed haar uit terwijl ik al in bad ga, brengt haar, zitten we samen lekker in bad, hij pakt haar weer aan waarna ik haar meeneem naar haar kamertje om haar pyjama aan te trekken en lekker in te smeren met bodylotion e.d., we tutten altijd even saampjes. Vooraf heb ik dan haar gordijntje daar al dichtgedaan en staat er een klein lampje aan. Hierna gaat ze mee naar de huiskamer waar ze lekker op schoot wat zit te spelen, kletsen en knuffelen. Rond acht uur krijgt ze dan haar papfles en zodra deze leeg is gaat ze direct naar bed. Mijn man pakt dan haar slaapzakje die we vooraf opwarmen in ons bed op de elektrische deken. Ik loop met haar naar haar kamertje waar alleen een klein lampje brand, sta naast haar bedje en knuffel nog wat, dan gaat ze haar bedje in, slaapzakje aan, ik geef een kusje en zeg ik hou van jou, slaap lekker. Lampje uit en ik loop weg. Negen van de tien keer slaapt ze direct en soms ligt ze even te kletsen. Ze slaapt vervolgens de hele nacht door tot de volgende ochtend negen uur. Ik wijk ook niet af van dit ritueel, de dagen dat ze niet in bad gaat krijgt ze overigens na het eten haar pyjamaatje aan. Ook als we ergens anders zijn dan doen we het op dezelfde manier. Verder zorg ik er vooral voor dat het lekker rustig is in de avond, als het heel druk is geweest, visite ofzo dan merk je dat meteen aan haar.
Als ze moe begint te worden gaan we naar boven (Is tegenwoordig rond 18.30). Voor we naar boven gaan zeggen we tegen haar dat ze moe is en mag gaan slapen. Eventueel in bad ofwel met washandje wat opfrissen, pyjama & slaapzak aan. Voor we haar kamer opgaan, kusje aan degene die naar onder gaat (Die dus niet de fles geeft). Naar haar kamer waar het nachtlampje brandt. In de schommelstoel flesje geven, boertje laten, terwijl geef ik wat kusjes en zeg ik dat ze mag gaan slapen. Of zing ik 'T. gaat slapen, T. gaat slapen, T. gaat naar dromenland'. Ik leg haar in bed, wrijf over haar hoofdje, laat haar knuffelkoe haar een kusje geven, nachtlampje uit, muziekje v/d babyfoon op en naar onder.. Meestal slaapt ze binnen het kwartier. Heb ook zo 'n sterrenhemel maar gebruik 'm (nog) niet.
Ik zie dat jou kleine na het werk dus niet meer speelt thuis? Die van mij heeft dat dus echt nodig. Na opa en oma of kdv nog even lekker met zijn eigen speelgoed spelen even thuia ontladen. Op een normale kd. dag of thuis dag' Ong 17.15 eten Tot 18.50 nog spelen dan omkleden op de bank. Rustig met zijn flesje nog een auto filmpje kijken Tandenpoetsen Naar de slaapkamer sterrenhemel aan met muziek,kletsen we over de dag wijzen de sterren aan. Kroelen en kussen nog Meneer in bed geef hem zijn knuffel.en nog een speen(slaapt met twee spenen in bed) nog een kus en welterusten en loop dan weg. Tijd kan wel half uurtje verschil in zitten als ik later thuis ben of hij niet enorm moe nog is. Douchen/badderen doen meestal voor het slapen gaan kan ook wel eens in de middag zijn als dat iets beter uitkomt.
We moeten ook koken natuurlijk en omdat mijn vriend (met onze dochter) en ik ongeveer tegelijk thuis komen, kookt de een en houdt de ander onze dochter in de gaten tijdens het spelen (of zet de duplo in elkaar zodat onze dochter het weer kan slopen ). Speeltijd is er altijd wel. Slapen is nu helemaal drama, maar gezien haar rode wang aan 1 kant, verwacht ik weer een kies die doorkomt. Dan kom je ook niet lekker slaap natuurlijk. Dat is altijd een paar dagen afzien, maar dat kent iedere ouder.
Nou hier wil mijn zoontje nog steeds niet in zijn bed liggen overdag. Het sloopt me wel, heb alles al geprobeerd. Maar hij gaat gewoon zitten babbelen. Dat heeft dus ook totaal geen zin. Hij slaapt overdag dus maar kleine hazenslaapjes in zijn kar.. hooguit een half uur als ik geluk heb. De avonden/nachten zijn gelukkig geen probleem, en idd ook een slaap ritueel. Hij lijkt heel erg bewust van dat het overdag licht is. Dus ik heb zitten denken om zijn gordijnen donkerder te maken, of iets voor zijn raam te plakken. Om zo de nacht een beetje te "faken", alleen zal het dan niet zijn ritme in de war brengen? Tips zijn echt welkom, ik bedoel het gaat zoals het gaat, maar soms zou ik echt willen dat ik hem gewoon ook weg kon leggen af en toe overdag.
Robynn, ik herken het. Donderdag was het ook zover. Uiteindelijk is ze in de auto, in de maxicosi weggezakt na het boodschappen doen. Gelukkig heb ik de baby maxicosi nog in gebruik, dus ik heb haar naar binnen getild (10kilo+gewicht maxicosi!) en haar even laten slapen. Een half uur later was ze wakker. Gisteravond werd ze maar niet moe, dus is ze pas om 21uur naar bed gegaan. Zal bij de oppas wel weer veel hebben geslapen. Het blijft een 'gevecht'. Het consequent zijn begint mij ook een beetje op te breken. Gek genoeg, als we haar 's morgens na de fles tussen ons in leggen, slaapt ze wel tot een uur of 10 a 11. Alles duidt erop dat ze een avondmens is en liever laat naar bed gaat en eventueel einde van de middag even wil slapen. Vervolgens wil ze 's morgens 'uitslapen' Maar dat gaat gewoon niet met ons werkritme (sowieso is dat een niet geaccepteerd ritme natuurlijk. Ook niet later met psz en school)