hallo, ons zoontje heeft op dit moment methylfenidaat dat is eigenlijk ritalin. de kortwerkende versie. wij merken wel dat het helpt, maar is wel snel uitgewerkt, regelmatig een rebound. vandaag voor het eerst een woede aanval kort gelukkig, maar toch. nu zitten we te denken of concerta misschien beter voor hem is, dat schijnt iets minder bijwerkingen te hebben en minder rebounds wie van julie kinderen gebruikt deze medicijnen en wat is jullie ervaring? groetjes wendy
Ik heb zelf geen kinderen die de medicijnen gebruiken, maar heb er als juf wel regelmatig mee te maken. Met Concerta zie ik dat een kind 's ochtends rustiger is en het naarmate de dag vordert steeds meer moeite heeft met de concentratie en drukker wordt. Met Ritalin kan het korter werken, maar doordat je dan tussen de middag weer neemt is het eerste stuk van de middag ook weer meer rust voor het kind. Je moet echt kijken waar je kind het meeste baat bij heeft! Veel mensen kiezen voor Concerta omdat het vooral nodig is op school en het dan ;s avonds geen 'last' meer heeft van de medicijnen.
hoi wendy. hoe oud is je zoontje als ik vragen mag?? ik heb een zoontje van 6 jaar die het stempeltje AHDH heeft gekregen in april van dit jaar. na veel eigen onderzoek en ervaringen van andere moeders zijn wij bij Concerta uitgekomen. hij heeft dit tot half september geslikt. wij zijn ermee gestopt omdat we aan hem merkte dat hij niet echt meer van iets kon genieten... het spelen met lego of de auto's, het knutselen en zelfs het knuffelen/stoeien met mij of mijn man was er wel maar niet zo uitbundig als voor de tijd..... na het stoppen is dit gelukkig wel terug gekomen!!! de uitleg van onze kinderarts over Ritalin: het heeft een piek/dal werking... je kunt het vergelijken met het krijgen van een shot die dan weer minder wordt en weer omhoog komt (soort van /\ /\ /\ /\ ik hoop dat je het snapt) en bij Concerta is er een regelmatige uitgifte.. dus hij neemt het pilletje in en die werkt de hele tijd hetzelfde. een grote bijwerking van Concerta is verminderde eetlust en moeilijk in slaap kunnen komen... mijn zoontje at inderdaad na een week een heeeeel stuk minder gelukkig had hij geen problemen met het in slaap komen. Concerta werkt 10 tot 12 uur.. Er is nog een ander middel Medikinet... dit werkt 8 uur.... en zoals mamanama al zei: Je moet echt kijken waar je kind het meeste baat bij heeft! Veel mensen kiezen voor Concerta omdat het vooral nodig is op school en het dan ;s avonds geen 'last' meer heeft van de medicijnen. en ik zou gaan overleggen met de kinderarts welke het beste voor je zoontje is!!!
ons zoontje is 5 jaar, hij zit aan de minimale dosis 2x 5 mg per dag. wij zijn aan het twijfelen, omdat het nog zo onstabiel gaat met deze medicijnen inderdaad het piek en dal effect. we moeten 1 december weer terug komen bij de kinderarts om te praten over het effect. we zijn ook pas 1 week bezig, dus we zullen het nog even aan moeten zien., maar vanwege die rebounds zaten we te denken of het dan niet beter is als hij de langwerkende medicijnen krijgt. nu eet hij nog goed en slaapt goed, maar dat kan met die langwerkende veranderen, maar dan schrijven ze weer melatonine voor geloof ik voor het slaapprobleem. groetjes wendy
ik heb zelf 4 jaar geleden concerta gehad 4 dagen niet gegeten was toen 16 ze hebben het er snel weer afgehaalt.
Wij hebben in okt 2010 ADHD(Op 2 punten) en kenmerken ODD. Omdat mijn zoontje van toen 8jaar heel erg snel agressief werd van de stomste dingetjes was ik juist bang voor de rebounds, dat kortwerkende gaat bij hem niet werken dus meteen gekozen voor concerta en het werkt super bij hem is van citoscores D/E naar À/B gegaan. Medikinet expressie niet genomen omdat ik toen al om half 8 smorgens moest werken en dan zou medikinet al om 13uur uitgewerkt zijn. Nadeel is wel idd hij eet weinig! Al moet ik zeggen zijn eetlust begint nu weer terug te komen zoals het vroeger was! Inslapen is met melatonine 2,5mg of 5mg. Ik geef 2,5 en af en toe komt hij zelf weer beneden voor de andere halve als het inslapen niet lukt. Succes met het zoeken naar de juiste voor je kind
Medicanet kun je ook in lichtere dosering 2x daags innemen. Zo is de schooldag gedekt en met slapen gaan uitgewerkt. Het vlakt ook de emoties niet af. Ik hoorde laatst dat medcanet de verbeterde variant van concerta is. Het is officieel ontwikkeld voor naar school gaande kinderen maar mijn man gebruikt deze medicatie ook.