Wat laat jij jouw kind zo al doen met zelfstandigheid? Heb t idee dat j. Toch al wel wat meer kan doen zodat ik mij kan focussen op de andere 2 drabbertjes. Hiermee bedoel ik oa; * maakt jouw kind zelf zijn ontbijt of lunch en drinken? * wast hij/zij zichzelf en poetst hij/zij zelf de tanden en doen ze zelf hun haar? * pakt jouw kind zelf zijn/haar kleding? En help je met aankleden? * als hij/zij heeft gepoept, help je dan nog?
Hier een bijna 5-jarige dus nog net ietsje jonger in feite. Maar ze moet zelf haar billen vegen (vind ze heel erg want poep is vies) Zelf aankleden en kleding uitzoeken Kan en wil zelf ontbijt/lunch smeren terwijl ik het mijne smeer. (mag niet altijd.. Maar dat is meer omdat het gewoon erg langzaam gaat dus in geval van haast mag het niet. In het weekend doet ze het zelf) Verder nu aan het oefenen met haren borstelen maar ze heeftnogal lang haar dus echt goed gaat dat nog niet. Ze kan wel zelfstandig wassen, douchen, tandenpoetsen.. Maar dat laatste schijnen ze motorisch pas te beheersen als ze 8 zijn. Dus ondanks dat ik weet dat ze lang genoeg poetst... Poets ik het 's avonds altijd zelf en 's ochtends sta ik erbij en vertel ik wat/waar ze moet poetsen. Grote nadeel van zelf kleding pakken is dat het een enorme ravage is in de kast Dingen waarvan ik vind dat ze het toch eens moet leren laat ik dr vaak zelf beginnen en dan maak ik het evt af. Maar ze wil graag erg zelfstandig zijn, dat scheelt natuurlijk een berg
Zoon bijna 4: * maakt jouw kind zelf zijn ontbijt of lunch en drinken? Hij kan het wel maar mag het nog niet... als hij naar school gaat mag hij het gaan proberen. Drinken mag hij trouwens wel zelf maken. * wast hij/zij zichzelf en poetst hij/zij zelf de tanden en doen ze zelf hun haar? Ja, al enige tijd. Ik poets natuurlijk nog flink na (en zal dat nog een jaar of 6 blijven doen ) * pakt jouw kind zelf zijn/haar kleding? En help je met aankleden? Ik leg de kleding klaar. Zoon kleedt zich volledig zelf aan (kan nog geen veters strikken. Zijn we aan het oefenen) * als hij/zij heeft gepoept, help je dan nog? Nee. @Saskia.. napoetsen wordt aangeraden tot 10 jaar!!!
nee al een half jaar niet meer. Hahhaha als ik dit zo terug lees ben ik nog niet zo bezig met het stimuleren van zelfstandigheid. Maar goed die van mij is dan ook nog geen 4,5. Ik hou van zorgen, maar ook van een beetje doorwerken en als je het ze allemaal zelf laat doen dan neemt dat toch meer tijd in beslag. En geduld is niet mijn beste kant
Wat laat jij jouw kind zo al doen met zelfstandigheid? Heb t idee dat j. Toch al wel wat meer kan doen zodat ik mij kan focussen op de andere 2 drabbertjes. Hiermee bedoel ik oa; Mijn dochter is 3j2mnd * maakt jouw kind zelf zijn ontbijt of lunch en drinken? Als ik haar haar gang laat gaan dan doet ze dat zelf. Vrijdagavond staan hier toastjes op tafel kan ze lekker op haar gemakje smeren. 's Morgens doe ik dat toch liever zelf Drinken zetten wij voor haar klaar. * wast hij/zij zichzelf en poetst hij/zij zelf de tanden en doen ze zelf hun haar? Yep ik was/poets/kam nog even na zodat ik weet dat alles goed geboend is. * pakt jouw kind zelf zijn/haar kleding? En help je met aankleden? Ze mag meestal uit 2 setjes kiezen en dan leg ik alles klaar en kleedt ze zichzelf aan. Veters knoopt ze ipv ze strikken dat kan ze nog niet tot grote teleurstelling van haarzelf haha * als hij/zij heeft gepoept, help je dan nog? Ze kan het zelf maar ook hier wil ik weten dat alles netjes geveegd is
* maakt jouw kind zelf zijn ontbijt of lunch en drinken? Ze kan het het wel maar alleen als ze niet naar school hoeft. * wast hij/zij zichzelf en poetst hij/zij zelf de tanden en doen ze zelf hun haar? Ze doet beide zelf maar ik poets altijd na * pakt jouw kind zelf zijn/haar kleding? En help je met aankleden? Ik kies standaard haar kleren. Ze kleedt zich wel al zelf aan. Maar dat doet ze al 2 jaren zelf. * als hij/zij heeft gepoept, help je dan nog? Nee doet ze zelf.
* maakt jouw kind zelf zijn ontbijt of lunch en drinken? Hij kan het maar in de meeste gevallen doe ik het * wast hij/zij zichzelf en poetst hij/zij zelf de tanden en doen ze zelf hun haar? Ja maar ik controleer wel nog de tanden. * pakt jouw kind zelf zijn/haar kleding? En help je met aankleden? Ja. Nee. * als hij/zij heeft gepoept, help je dan nog? Nee.
@cygnet: ik dacht tot 8 dat de tandarts vorige keer zei @joyce: wij stimuleren het vooral in het weekend hoor doordeweeks duurt het ook vaak te lang. alleen aankleden doet ze doordeweeks ook zelf.. terwijl papa onder de douche staat zegmaar. zijn ze gelijk klaar.
* maakt jouw kind zelf zijn ontbijt of lunch en drinken? Alleen als we aan tafel zitten (en ze zin heeft), anders doen wij het voor haar. Drinken tussendoor maakt ze soms wel zelf. * wast hij/zij zichzelf en poetst hij/zij zelf de tanden en doen ze zelf hun haar? Onder de douche wast ze zichzelf vaak, haar borstelen doet ze wel vaak, staartjes ed maken is wat lastiger natuurlijk. 20 knipjes indoen kan ze wel goed Tanden poetsen doet ze 's ochtends zelf en 's avonds doen wij het. * pakt jouw kind zelf zijn/haar kleding? En help je met aankleden? De meeste dagen wel, soms pak ik het (als ik het belangrijk vind wát ze aandoet die dag) Ze kan zelf aankleden. * als hij/zij heeft gepoept, help je dan nog? Meestal niet. Soms kijk ik nog even na. Verder zijn we nu nog wat meer zelfstandigheid aan het kweken zoals bekers en borden na gebruik op het aanrecht zetten, alles wat valt direct oprapen en opruimen, zelf voor haar geschikte tv/dvd/radio aan te zetten etc. Zodat ze zoveel mogelijk zelf kan als de tweeling straks geboren is. Niet dat we haar dan aan haar lot overlaten natuurlijk, maar ze zal dan wel iets minder in het centrum van de belangstelling staan.
Ontbijt maak ik klaar, luch smeren de kinderen 5,5 en 4 jaar zelf, soms met wat hulp bij pasta etc... Kids wassen zelf met soms wat hulp, aankleden doet de oudste zelf, jongste grotendeels zelf. Tanden poetsen doen ze zelf, ik poets na. Meestal leg ik kleding klaar voor de kinderen zodat ze zelf aan kunnen kleen, maar als ze een ander shirt willen, trekken ze dat zelf uit de kast :- Bij poepen help ik beiden nog met afvegen. De oudste heeft ruim een jaar bij de poeppoli rondgelopen en heeft hierin nog wat ondersteuning nodig al doet hij het steeds meer zelf. De jongste is zo onhandig enimpulsief dat als hij het zelf doet alles onder zits.. Onder begeleiding mag hij het dus doen, maar help hem wel... Onze kinderen zetten wel bv na het eten hun bord en beker zelf op de aanrecht en met tafeldekken tussen de middag laat ik hen ook altijd borden en bestek en bv vleeswaar, boter etc mee naar de tafel brengen.
oh mja.. hier laatst ook een klacht "waarom moet IK altijd het bestek naar de kamer brengen? dat kan jij toch ook weleens doen?" ja dat kan.. maar ik ben dan nog aan het koken. dus uitgelegt dat we allemaal een beetje meehelpen.. en dat zij dus de tafel mag dekken. (in praktijk meestal alleen haar eigen speelgoed van de tafel opruimen en het bestek en evt. iets van saus/uitjes naar de kamer brengen.. want ik schep in de keuken alvast op en de volle borden draag ik toch graag zelf )
Hier een meisje van bijna vier dusnog wel jonger. * brood smeren mag ze in het weekend aan tafel zelf. Doordeweeks doen wij het * douchen, afdrogen en aankleden doet ze zelf. Ik zoek de kleding uit * tanden poetsen doet ze zelf en wij poetsen na * met tafeldekken legt ze altijd de placemats en bestek klaar. Na het eten brengt ze haar eigen bord naar de keuken. * naar het toilet gaanndoet ze alleen
Ze douched zelfstandig sinds kort. Pakt der eigen drinken. Dek zelf de tafel maar smeert eigen brood. Kan zich zelf aankleden maar leg wel kleding klaar.ik verg haar billen niet af dat kan ze zelf. Dochter is erg zelfstandig. Zoontje is pas 3 maar moet nog aangekleed worden etc.
dat zelfstandig douchen hoe moet ik dat voor me zien. Je stuurt haar naar boven en zij komt gedoucht en aangekleed weer beneden. Of sta je er nog wel bij om haar te begeleiden en om te checken of haar haren wel echt shampoo vrij zijn?
ik zet de douche aan om te checken of hij niet te heet is en geef haar de juiste dosis shampoo, anders gaat de hele fles erin. Ze doet haar dingven op een bepaald moment roep ik dat ze eruit moet en komt ze eruit en droogt zich af. Ik begeleid haar niet tijdens douchen maar ga bv in de slaapkamer de was opvouwen zodat ik eel in de buurt blijf
Soms maakt ze haar ontbijt en lunch zelf. Het is maar net hoeveel tijd we hebben. Tandenpoetsen mag ze zelf in de ochtend maar in de avond doe ik het ( of papa) Wassen zelf, haarwassen doe ik. Ze heeft heel lang haar dus dat is makkelijker. Ze pakt zelf haar kleding en kleed zichzelf aan. Op de wc hoef ik niet meer te helpen. Eigenlijk kan ze gewoon alles zelf.
( Daar ben ik heel jong mee begonnen van af 3 jr. Gelijk na het zindelijk worden geleerd. Kon die met zes dus prima.)
Zelf naar boven, uitkleden, douche aanzetten, douchen en wassen, afdrogen en aangekleed weer naar beneden . Ze gaf aan alleen te willen douchen en dat gaat prima. Om de dag was ik wel even haar haren want haren uitspoelen is nog een beetje drama . Hoofd schuimt nog als ze beneden komt anders. Dochter is zowiezo snel met alles. Zo leest en schrijft ze al, kan kleine sommetjes rekenen, fietst al zelfstandig langs mijn als we weg gaan op de fiets, kan al skeeleren etc. Hoef er niks aan te dringen en komt altijd zelf met Van die Iedeen als mag ik zelf douchen. Ik moedig het alleen aan en ze heeft ook genoeg zelfvertrouwen dat als het niet lukt ze gewoon door gaat. Ze is nu 4. Zoontje is 3 en loopt achter. Hier zijn we nu mee bezig door middel van Fysio etc. Hij kan nog weinig zelfstandig maar begint wel steeds meer te proberen. Helaas heeft hij weinig zelfvertrouwen en is echt een opgever als iets niet lukt.
hier is zelfstandig douchen.. zelf uitkleden ik zet de douche aan.. (ivm heet water) ze gaat zelf douchen, wassen.. en ik zeg wanneer ze er weer uit moet anders staat ze er 3 uur later nog haren kan ze zelf.. inclusief uitspoelen maar dat laatste doet ze niet zo graag ivm zeep in haar ogen. dus soms doet ze dat zelf.. soms roept ze dat ik dr haar moet uitspoelen. en soms zeg ik "je hoeft vandaag je haren niet te wassen en dan zijn ruiken ze toch heerlijk naar shampoo als ze uit de douche komt) kraan uitzetten doe ik weer.. wikkel dr in een handdoek en ze kan zelf afdrogen en aankleden maar in het weekend komt ze vaak in dr handdoek in bed liggen tot ik klaar ben en ik dr nog even kan afdrogen. (is ze allang droog natuurlijk.. maar ze vindt het gewoon fijn en voor mij is het een kleine moeite om dr nog even "af te drogen") en dan zelf kleren pakken en aantrekken dus. inmiddels oefent ze ook hard met zelf dr haar kammen en staartjes maken trouwens. en ja, ze heeft best lang haar