Hoi, Ik wil even mijn verhaal kwijt. Mijn dochtertje is in stuitligging geboren (natuurlijke bevalling). Zij heeft een aantal maanden heel raar gelegen met haar benen, met haar voetjes zeg maar bij haar hoofd. Maar goed natuurlijk hebben ze haar de eerste maanden goed in de gaten gehouden en heeft ook een heupecho/foto gehad. Dat was toen ze 12 weken was, hierop was niks bijzonders te zien. Toen ze begon te lopen viel ons al op dat haar voetjes heel scheef stonden hier zijn wij mee naar de ha geweest en volgens hem was dit geen probleem. Ook volgens het cb zou dit goed komen. Tips kregen we goede schoenen en zoveel mogelijk op blote voetjes te laten lopen op zand, gras ect.... En inderdaad dat ging de goede kant op. Als ze vijf jaar zou worden moesten we wel even terugkomen voor controle. Nu zijn we een jaar verder voetjes zijn nog niet helemaal naar me zin maar wat ons verteld was dat het goed zou komen maakte ik me geen zorgen. Echter het laatste half jaar zeurt zij echt om moeie in haar benen ... In het begin dacht ik dat ze niet wilde lopen en dat ze dan zou worden opgetild. Beetje aanstellen dacht ik . Nu zijn we net terug van vakantie en ik vind het niet normaal meer. Vooral als ze moet trappenlopen dan wilt ze niet wat dat doet zeer, struikeld altijd en zodra we een stukje gaan lopen heeft ze na een min. of 10 al moeie benen. Ze is bijna drie en ik neem aan dat een kind van drie toch wel al wat langer kan lopen. Nee die van ons is blij als ze mag zitten in de buggy. Gisteren was ze weer voor het eerst naar de psz en ik woon er nog geen 500 m vandaan en gelijk zei ze van mama ik kan niet meer lopen. Dat is toch niet gezond. Ik ben wel zo dat ik niet toegeef en laat haar lopen. maar vind het voor haar best wel zielig. Zelf denk ik niet dat het groeipijn is, heeft ze wel eens eerder gehad dan begint ze te schoppen en te gillen van de pijn enz. Ik heb aankomende maandag een afspraak met de huisarts en wil me laten doorsturen. Heeft iemand ervaring hiermee of zo iets. Maak me ondertussen wel onwijs zorgen.
Mijn zoontje had het met vlagen. Dan klaagde hij een week of 2 dat zijn benen moe waren en dat hij niet kon lopen. Het waren altijd groeipijnen, ben er zelfs mee bij de HA geweest. Maar zag idd ook daarna dat hij weer een stukje gegroeid was. Hij is nu 3,5 en loopt een 15 tot 20 minuten. Hij is geen loper. Hij zit liever op zijn loopfiets
Hoi Danoek, Bedankt voor je reactie! Ben toch wel al wat gerust gesteld. Ik hoop gewoon idd dat ze geen loper is. Loopfiets vind ze zelf al helemaal niet leuk. Misschien gewoon lui. Wij houden ook vaak haar lengte bij maar de groei valt de laatste tijd wel mee. Ik hoop het hoor dat het dan maar groeipijnen zijn en niet iets ernstiger.
Mijn neefje van 3 had dat ook. Soms wel zo erg dat hij niet eens naar de supermarkt wou/kon lopen omdat hij pijn had aan zijn benen. Er is bloed geprikt en daar kwam uit dat hij ijzer te kort had... Misschien is dat bij jou meid ook zo? Ook was het groeipijn waar hij last van heeft. Nu is hij 4.5 en speelt het liefst de hele dag buiten. Hij rent, fiets en klaagt nooit meer over pijn!
Ik ben vorige week naar een schoenenzaak geweest en daar heeft een podotherapeut ook naar voetjes gekeken omdat ze erg veel naar binnen zakt met één voetje. Ze viel ook veel, liep niet graag lange stukken. Hij adviseerde om een inlegzooltje met een kleine correctie in de schoenen te leggen. Sindsdien loopt ze stukken beter!
Geen ervaring mee, maar dacht ook meteen aan groeipijnen... Maar kan geen kwaad haar even na te laten kijken natuurlijk!
Mijn oudste dochter heeft het ook gehad rond die leeftijd. Zij heeft tot 16 maanden beugels gedragen ivm met een heupdysplasie. Ik maakte mij toen ook zorgen omdat, ze vaak struikelde en geen lange stukken kon lopen. Jij geeft zelf al aan dat je dochter ook een geschiedenis heeft wat dat betreft. Ik ben zelf drie keer bij een kinderfysiotherapeut geweest met haar. Hierdoor veel praktische tips gekregen en dat heeft wel iets geholpen. Haar motoriek qua lopen zal echter nooit erg mooi worden. Ze heeft zwabberbenen tijdens het rennen. Misschien kan je ook contact opnemen met een fysio voor kinderen? Succes ermee.
Hartelijk dank voor jullie reacties! Ga het zeker meenemen maandag bij de HA. En idd misschien is kinderfysio wat voor haar. Ze rent ook een beetje raar! En de zooltjes vond ik ook een goeie tip! Bedankt.
Mijn zoontje heeft het ook, en die is hypermobiel. Kindjes die hypermobiel zijn moeten continu hun spieren spannen en dat kan erg vermoeiend zijn! Hij heeft zijn voetjes ook naar binnen staan al is dit nu al een heel stuk minder door goede smalle schoenen. Ik zou je adviseren naar een kinderfysio te gaan, daar kan je zonder verwijzing heen!
Hier ook een hypermobiel meisje, kan niet lang lopen en trappen lopen is erg vermoeiend. Rennen doet ze met "zwieberbenen" en dat ziet er inderdaad wat raar uit.
@theepot, ja bij die van mij ziet het ook heel raar uit als ze rent echt met die benen naar buiten toe zeg maar!
Als je verhaal zo lees lijkt het inderdaad op hypermobiliteit. Ik heb 2 kinderen die het allebei hebben. Ze vinden lang/ver lopen ook helemaal niet leuk en roepen al snel tillen. Hier rent 1 van de twee met "zwieberbenen". De andere heeft de voeten naar binnen staan en is minder sterk in haar benen. Naar de kinderfysio gaan is heel goed. Hier gaan ze ook naar de fysio en naar de peutergym.
Zijn de schoenen echt niet te klein of te smal? Dat gaat nu hard hoor met die voeten! Mijn zoontje kreeg in mei nieuwe schoenen maat 26 en zit nu in 28. Laat ze gewoon eens vrijblijvend opmeten in een goede kinderschoenenspeciaalzaak.
@zo gelukkig, nee haar schoenen worden ook opgemeten en ik ga regelmatig naar die winkel om haar voeten op te meten lengte en breedte. Ik heb wel eens gehad hoor maar toen dat ze iets te klein waren toen wilde ze de schoenen ook niet aan. Ze schijnt ook aan de kleine kant te zijn met voetjes ze is bijna drie heeft maat 23. Ik ga toch wel contact opnemen voor kinderfysio! En heb gewoon nog de afspraak voor maandag bij de HA.
Dan kan je dat tenminste uitsluiten! Mijn zoontje heeft ook een tijdje zere benen gehad en wou niet lopen etc. hij heeft dan ook echt een groeispurt meegemaakt! Ik geloof wel in groeipijnen, hij kwam gewoon stijf en huilend zijn bedje uit al klagend over zere benen.
Ja dat kan ik wel uitsluiten. Ik geloof ook zeker in groeipijnen dat heeft ze wel eerder meegemaakt inderdaad stijf en huilend uit bed, soms ook helemaal in paniek. Maar nu doet het niet zeer zegt ze maar echt moe. Gisteren naar bed toe bij de de eerste tree kijkt ze aan en zeg mama ik heb zulke moeie benen. Ze doen niet zeer, ben erg benieuwd naar maandag! Nogmaals bedankt voor jullie reacties.