hey dames. ik heb een vraagje. woensdag ben ik naar HA geweest omdat mijn zoontje van 4 dus al ruim een half jaar hoest. meerdere keren proberen een afspraak te maken maar werd steeds naar huis gestuurd met de melding dat ik gewoon hoestdrank moet geven en t vanzelf over gaat. na 5x geweigerd te zijn bij de huisarts heb ik nu voet bij stuk gehouden en jawel, mocht eindelijk naar de dokter met hem. nu blijkt hij dus hevige bronchitis te hebben en een piep in zn ademhaling. nu dus ab-kuurtje én een pufje voor gemiddeld 3x per dag(wanneer het nodig is) Nou vroeg ik mij af, zou dit betekenen met dat pufje, dat mijn zoontje astma ana het ontwikkelen is? of is het puur omdat hij bronchitis heeft? woensdag opnieuw naar huisarts om te kijken of ab aan slaat en kan dan pas verder vragen over het pufje. maar zou graag jullie ervaringen willen horen.
Op deze leeftijd spreken ze nog niet zo snel over ASTMA. Mijn zoontje had het ook een tijdlang erg, hij moest op een gegeven moment in het ziekenhuis aan een zuurstofmachine (ik weet niet hoe zo'n ding heet, alleen dat het heel vervelend was). Nu is hij bijna zeven en heeft hij nergens meer last van. Ik weet wel van de instructeur van de cursus EHBO bij kinderen, dat er héél erg veel kinderen op de basisschool zijn die zo'n puffer hebben thuis... Toch best zorgelijk als je bedenkt dat dat vroeger echt niet het geval was...
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik had als kind ook bronchitis; af en toe echt zo'n blafhoest, benauwd, piepen... Maar ik ben er volledig overheen gegroeid! Dus was bij mij zeker geen voorteken van astma.
vorig jaar 2X 2 weekjes pufje gehad van HA. volgens de KA was zoontje niet astmatisch( zo leek het niet volgens haar). of hij astma heeft kan vanaf 10 jaar getest wordn. na 2 keer van 2 weekjes waren de longen weer schoon. sindsdien niet nodig geweest.
Hier heeft onze oudste toen hij 4 maanden was astma aanvallen gehad. Heeft in 2 jaar tijd vaak pufjes moeten krijgen en nu is het al bijna 3 jaar over! Ikzelf heb als kind bronchitis gehad en nergens meer last van en mij zusje zware astma en ook zij is eroverheen gegroeid. Tip: laat je kind na ieder pufje zijn mond met water spoelen. Het kan het gebit aantasten
Mijn zoontje ging voor het eerst piepen toen hij 3 jaar was, tijdens een luchtweginfectie (snotteren, flink hoesten en koorts, ik neem aan ook bronchitis?). Hij was flink aan het hijgen (kortademig) en we hebben toen ook een pufje gekregen voor zolang als nodig, zodat hij wat meer lucht kreeg en ook vooral om er voor te zorgen dat de vieze troep goed opgehoest kon worden en het dus geen longontsteking zou worden. We hebben het toen 2 dagen gebruikt, toen verdween zijn piepen en kortademigheid en is hij goed opgeknapt. Sindsdien hebben we het pufje een paar keer per jaar nodig. Bij een luchtweginfectie/verkoudheid reageert hij meteen met een heel typische droge hoest (ik hoor aan het geluid dat we moeten puffen, als ik dan mijn oor op zijn rug leg hoor ik ook het piepen) en gaat hij (flink) hijgen. We puffen dan 1-2 dagen, daarna is eigenlijk nooit meer nodig. Mijn huisarts noemt het bronchiale hyperreactiviteit, zijn longen reageren iets heftiger dan normaal op virussen/infectie. Astma is volgens mij door allergieen veroorzaakt en ik dacht dat je dan ook vaak/regelmatig gedurende langere periodes klachten moet hebben. Dus misschien blijkt je kind straks idd astma te hebben, maar ook grote kans van niet.
Hier ook een jongentje die gauw last heeft van zijn luchtwegen, maar astma is het nooit genoemd. Hij heeft al meerdere keren een beginnende longontsteking gehad, maar met een pufje was hij altijd zo weer van zijn benauwdheid af.
ja mond goed spoelen.want anders kunnen ze schimmel infectie krijgen in hun mond en keel zei onze HA.
Hmm het is niet bij alle pufjes dat je verhoogde kans hebt op schimmel. Moet je even de bijsluiter voor lezen. In feite zijn het ontstekingsremmers... Dus je ontwikkeld er geen astma door. Je beschermt infectie je longen tegen ontstekingen.. Dat is beter voor je longen dan steeds kleine ontstekingen hebben. (Want dat is astma... Veel kleine ontstekingen. Heb het zelf ook.. En net als hier boven puf ik enkel indien nodig. ) Vooral als het weer snel omslaat of als ik verkouden/grieperig ben eigenlijk. Rest van het jaar niet.
fijn om jullie ervaringen te lezen. was vanmiddag vergeten een pufje te geven aan hem en de juf zei vanmiddag meteen al dat hij weer als een gek aant hoesten was continu. dus merk wel als ik m dus niet geef(vergeet) dat hij weer als een zeehondje zit te blaffen
Mijn jongste hoest zijn hele leven al. Hij puft tijdens de maanden met de r minimaal 2x per dag en zonodig nog 6x per dag wat anders. Hij heeft al heel veel luchtweginfecties en 2x een longontsteking gehad. Ws heeft hij wel astma, maar dat mogen ze pas officieel vaststellen vanaf 6 geloof ik.