Onze dochter is 5 maanden en heeft nu het volgende schema (op advies van CB zijn we bij 4,5 maand al gestart met groente/fruit) 7:00uur: 180cc met 1 eetlepel rijstebloem 7:20 -10:00uur: slapen 10:00uur: fruithapje 11:30 180cc 12:00 - 14:00 slapen 15:00uur: 180cc 15:30/16:00 - 17:15: slapen 17:30uur: groentehapje 19:00uur: 210cc met 1,5 eetlepel rijstebloem 20:00uur: slapen Nu vindt mevrouw de groentehap zo lekker dat ze vaak na 1 bakje (=3 eetlepels) nog meer wil óf ze al heel snel daarna huilt van de honger en de fles wil (waardoor ze de fles van 19uur vaak al om 18:30/18:45uur krijgt...die ze vervolgens NIET leegdrinkt) Nu zat ik zelf te denken om bij de groentehap om 17:30uur een klein beetje melk te geven (60cc ofzo) en dan de laatse fles iets later (rond 19:30/19:45uur) te geven.... Teveel rijstebloem werkt voor haar niet; ze heeft moeite met haar ontlasting en voorheen verdikte we de voeding ivm reflux; ze lijkt nog een beetje een "trauma" te hebben van de verdikte voeding Ze drinkt sowieso haar flessen vrijwel nooit leeg, dat heeft ze nooit gedaan...dus misschien is ze ook wel langzaam gewoon klaar met de melk? Lauw water drinkt ze een beetje,maar niet van harte...dus dat werkt ook niet, en diksap erin daar wil ik eigenlijk zo lang mogelijk mee wachten.. Mijn dochter is overigens 2 wkn te laat geboren,8 pond bij geboorte,nu 7,5 kilo en 68 cm lang (groot maar niet dik dus ze ligt keurig op het lijntje van de "lange kindjes"...ze is zeker niet te dik! Ze slaapt overdag nog redelijk veel (althans, dat denk ik...weet niet hoe jullie dat zien?) Vanaf dat ze 4wkn is slaapt ze 's nachts door, helaas nu de laatste 2 wkn vaak wakker 's nachts, maar haar tandjes komen ook door... Haar overdag wakker houden zodat ze 's nachts weer doorslaapt is geen oplossing denk ik, ze is overdag écht moe... Ik ben heel benieuwd naar jullie tips,adviezen en aanpak als het gaat om het eten/drinken/slapen van jullie kindjes!
Waarom niet gewoon meer groente hap? Als ze een fles van 180 aan kan kan ze ook wel meer dan drie eetlepels groenten aan... tenminste zo denk ik er over. Hier (met 6 mnd) begonnen en gelijk 100 tot 150 gram gegeven. Dus misschien gewoon iets meer groenten geven zodat ze daarmee tevreden is en dan de fles gewoon om 19.00/19.30? De komende periode, als ze naar vaster voedsel gaan, is naar mijn idee steeds aanpassen, kijken naar je kind, weer aanpassen, wat er bij, wat er af, wat nieuws toevoegen... Nu met 8 mnd heb ik het idee dat er weer ritme in zit. En over rijstebloem. De meningen zijn er erg over verdeelt of het wel of niet goed is/werkt voor het doorslapen. Maar wat ik hier nog wel eens deed was gewoon 30 cc water+ 1 schep voeding+1 schep rijstebloem. Je krijgt dat pap met een lepeltje, dat wou hij liever dan uit de fles. Dus misschien een keertje proberen? Dan deed ik daarna/ervoor een fles van gewoon met 30 cc minder (in jou geval 150 cc geven) Ik hoop dat je er wat aan heb
Hier is ukje 5 maanden en bijna 7 weken te vroeg. Omdat hij flessen ging weigeren (al weken) met 3,5 maand begonnen met bijvoeding. Hier is het nu zo (hij weigert dus alle flessen, dus nu volledig gestopt) 07.00 bordje pap van 200 ml 09.00 100 gram fruit met 1 hele liga erdoorheen (ivm erge reflux) 09.00-11.30 slapen 12.00 bordje pap van 135 ml 14.00-16.00 slapen 16.00 1 geprakte liga met wat water verdund 17.15 potje groente tussen de 150 en 200 gram 18.00 toetje En dan de nacht in.. Eerst gaven we nog een avondfles, maar dat gaat hier echt niet meer..
Mijn zoontje drinkt ook nooit zijn flessen leeg, nooit gedaan ook. Is volgens mij het gevolg van dat ik hem de eerste 5 maanden met BV op verzoek heb gevoed Maar inderdaad gewoon kijken naar wat ze lust. Ze mag denk ik best wat meer groente hebben hoor als ze dat lekker vindt. Mijn zoontje at met 6 maanden bij het avondeten 200 gram, en dan gaf ik er een beetje melk bij. De rest gaf ik gewoon als een late fles. Je kunt het er ook moeilijk in slaan nietwaar
mijn meiden zijn 4.5 maand: - 7.00 fles 210+7 - 9.00 fruithapje (max. 125gram samen) - 12.00 fles 210+7 - 16.30 fles 210+7 - 18.00 groente (max. 125gram samen) - 22.00 wakker maken voor laatste fles 210+7+3schepjes rijstebloem
Ik zou geen extra eetmoment inlassen. Met 6 eetmomenten zit je mooi. Je kunt wel iets meer groente geven. Wij zijn bij de oudste begonnen met 5,5 maand. Maar hij kreeg (en wilde) gelijk porties van 100-125 gram (vers). rijstebloem hoeft ook niet. Redt ze het niet op pure flessen? Misschien doet ze het er juist beter op in de nachten? Misschien dat ze dan ook iets meer drinkt. Het advies is wel minimaal 800cc tot 6 maand. Dus ik zo het gewoon zo blijven aanbieden. Anders drinken zou ik dan ook niet doen. Hoogstens wat water naast het fruit of groente, maar niet ter vervanging van de melk. Dat kan ze nog wel eventjes gebruiken.. (het schema van de oudste weet ik zo niet, en de jongste weigerde bijvoeding tot 7 maand, dus zo geen voorbeeld)
Ik zou niet te moeilijk doen en je kind gewoon groente naar verzoek geven. Er is niet snel te veel groente. Daarnaast hebben veel kindjes rond 5-6mnd een fase dat ze minder interesse hebben in melk. Dat is heel normaal, maar zeker geen reden om melk actief te gaan afbouwen. Melk blijft nog maanden de hoofdvoeding van je kind, daar groeit ie op. En gaat tot zeker 9mnd altijd voor bijvoeding!
idd gewoon meer groente enne... rijstebloem lost wat op in vocht waarom niet wat rijstebloem erdoor (naturelsmaak, smaakt toch nergens naar )