Mijn ivf dochter is slim en gezond. Mijn natuurlijk verwekte zoon is minder snel tot nu toe een vooral veel vaker ziek. Ik heb begrepen dat ivf kinderen met name iets vaker infectieziekten hebben, verder geen verschillen die niet verklaard kunnen worden door iets anders zoals de gemiddeld hogere leeftijd van de moeder bij ivf.
Els Stel dat je op de normale manier zwanger was geworden, dan was je zoontje misschien wel net zo geweest als nu. Daar kun je niks van zeggen. Waarom is het ene kind kerngezond en het andere kind niet? Ook bij ouders die alle kinderen op de normale manier gekregen hebben, komt dat voor. En waarom is een kind dan zo? Daar zul je nooit achter komen. Dat is zo'n ingewikkeld proces van genetische factoren, chromosomen, omgevingsfactoren. Ziekten, bacteriën of virussen die jij ooit binnen gekregen hebt, kunnen invloed hebben. Zo zijn er duizenden dingen die meespelen. Zwanger worden en het ontstaan van een klein mensje blijft een wonder, de wetenschap zal dat nooit helemaal kunnen uitpluizen. Je kunt dus ook nooit één factor de schuld geven als er iets aan de hand is (tenzij je veelvuldig drugs of alcohol hebt gebruikt tijdens de zwangerschap, waardoor je kindje verslaafd ter wereld komt, enz). Ik hoop dat je zoontje baat zal hebben bij de logopedie & geniet van je mooie mannen!
Wil je mij hier de onderzoeken voor geven? Want ik heb heel erg veel gelezen en ik ben NOG NOOIT tegengekomen dat IVF-kindjes achter zouden lopen. Als jij dit beweert, dan neem ik ook aan dat je het kunt staven?
Ik ben benieuwd hoe Piccolina mijn 4 miskramen dan verklaard. Want toen gebruikte ik ook Utrogestan en ik bleef toch echt niet zwanger....
Over het IVF verhaal kan ik niet veel zeggen, hier gezegend met 2 natuurlijke zwangerschappen. Wel over het praten, tot 2,5 zei ik geen woord. Alles met wijzen en geluiden. Toen begon ik met praten en zei ook gelijk al zinnen (2/3 woorden). Is ook allemaal goed gekomen hoor, mijn moeder zegt dat het nog steeds in mijn karakter zit(eerst iets goed kunnen en het daarna pas aan de buitenwereld laten zien )
Dit is geen wetenschappelijk bewijs, maar een aankondiging van een onderzoek. Naar nogal niet-belangrijke dingen trouwens, zoals 'iets hogere bloeddruk', 'iets dikker' etc. Ergens anders las ik trouwens ' iets lager geboortegewicht' dus blijkbaar doet iedereen onderzoek naar iets anders . Hoe dan ook totaal andere onderwerpen dan waar topic-starter zich zorgen over maakt. Daarnaast: ik vind het niet erg aardig om een andere moeder zo bezorgd te maken, terwijl daar helemaal geen bewijs voor is (en blijkbaar zelfs geen vermoedens voor zijn, anders zouden ze DAAR wel onderzoek naar doen, lijkt me, ipv naar mogelijk overgewicht etc., Denk je ook niet?)
Dit onderzoek is bekend. Er wordt gekeken naar gezondheidrisico's op lange termijn. Het zegt niets over achterstanden of het feit dat ivf baby's mindere embryo's zijn, die in leven worden gehouden, zoals jij beweert Overigens maakt een zoekopdracht nog geen expert. De post van beheer was heel duidelijk, leuk dat je daarna toch meteen iets plaatst waarmee je dat wil ontkrachten?
Wat is het effect van IVF op het kind? - Uitgerekend jij Hier reageert een gynaecoloog, er zijn veel studies maar op dit moment blijken er niet veel meer 'afwijkingen' te zijn dan bij niet ivf kindjes. Ik herken je vraag wel, hier zwanger geworden met hormoonstimulatie en mijn zoontje had al in de buik een groei achterstand. Hij loopt nog steeds achter, ook qua ontwikkeling maar zeker niet zorgwekkend. Wat bijzonder dat er spontaan nog een kindje bij is gekomen. Na een mmm traject is dat vast heel mooi, bijzonder en onwerkelijk. Veel geluk.
Over de onderzoeken; ook hier spreekt het ene onderzoek het andere tegen. Zo las ik een artikel over onderzoek x, maar daar hebben de onderzoekers bijvoorbeeld geen rekening gehouden met 1 of meerlingen. Kindjes die te vroeg worden geboren, zoals vaker gebeurd bij meerlingen, lopen vaak wat achter in de ontwikkeling. Ook hadden ze bijv IQ testen afgenomen, maar geen rekening gehouden met het IQ van de ouders. Tja volgens mij is het dan appels met peren vergelijken TS, probeer vooral van je kindjes te genieten. Elk kindje is anders, vraag maar aan andere ouders met 2 of meer kindjes En veel ouders met een kindje wat rustig doet kwa ontwikkeling maakt zich zorgen.
Maar denk je zelf dan dat dat door ivf komt? Volgens mij komt het vaak voor dat ouders 2 totaal verschillende kinderen krijgen.
Hoi Els, zelf mag ik helaas (nog?) niet uit ervaring spreken maar mijn zusje daarentegen heeft 4 kindjes, allemaal via de natuurlijk weg zeg maar en die zijn ook zo enorm anders. De 1 praatte al enorm goed op jonge leeftijd, de ander is nu op diezelfde leeftijd aanbeland en brabbelt van alles maar het is héél onverstaanbaar Hetzelfde qua lopen/motoriek en ook qua uiterlijkheden zijn ze tamelijk verschillend. De situatie is niet gelijk aan die van jou maar het kan natuurlijk altijd dat kindjes enorm van elkaar verschillen op gebied van ontwikkeling. Hoe is zijn ontwikkeling gemiddeld t.o.v. andere kindjes van zijn leeftijd?
Het zou toch wat zijn als je kindjes geboren kon laten worden, al dan niet met dodelijke erfelijke afwijking, door alleen maar wat bolletjes in je doos te stoppen. Het is superfijn dat utrogestan er is, maar zó'n wondermiddel is het nu ook weer niet.
In vergelijking met andere kindjes, loopt mijn zoontje sowieso achter qua taalontwikkeling, hij is over 2 weken 2 jaar oud, en zegt eigenlijk buiten mama, alleen nog maar wat dierengeluiden...Voor de rest is hij vrij klein, en heel mager..mijn vriend is heel lang 1.96 zelf ben ik 1.68...mijn jongste zoontje van 8 maanden is heel groot en zwaar, en heeft een flinke bos met haar...mijn vriend en ik hebben allebei heel dik haar...mijn oudste zoontje heeft niet veel haar is bijna 2, een beetje pluizig is het...het begint nu wel meer te groeien..
dank ook voor de leuke reacties...mijn vriend vindt dat ik me teveel zorgen maak...maar vwb het praten vind ik het best lastig, heel veel mensen zeggen het komt goed, hij is gewoon wat laat...maar toch zit het me niet lekker, daarom ga ik het binnenkort ook laten onderzoeken..
Zeker als het voor jou niet goed voelt zou ik hem laten onderzoeken inderdaad. Misschien kunnen artsen je gerust stellen of hem juist zonodig de hulp geven die dan nodig zou zijn. Heel veel succes!
wat een kul Piccolina! TS, hier een een icsi dochter, ze loopt ver voor dus ik geloof niet dat een ivf of icsi er voor heeft gezorgd dat jouw kindje wellicht wat trager is dan jouw spontaan geboren kind (of mijn dochter had einstein overtroffen als ze spontaan gekomen was �� ook mankeert ze nooit wat... Tuurlijk werd ook zij niet overgeslagen met de griep deze winter door school �� maar verder... Op en top gezond kind! geen zorgen maken hoor meis! en al helemaal niet door 1 flapdrol die denkt dat ze er verstand van heeft ��