Wie heeft voor mij wat tips / recepten om zelf een lekker groentehapje voor mijn baby van 4 maanden te maken. Vind de potjes uit de winkel een beetje eentonig. Alvast bedankt voor de reacties.
Je zou eens op www.keukenkikker.nl kunnen kijken, erg leuke site voor heerlijke hapjes. Er zijn trouwens ook leuke kookboeken voor je kind. Geen commetaar maar het is wel vroeg om al te beginnen met hapjes en je kunt het beter in het begin zo puur mogelijk geven zodat ze alle smaken leren kennen. Eigenlijk is eentonig dus goed!!! Mijn dochter is nu 7 maanden en 1 week en ik begin nu dingen te mengen. Met 6 maanden ben ik begonnen alle groenten/fruit apart te geven/ proberen, drie dagen achterelkaar.
De eerste weken heb ik vooral de pure groentes laten proeven. Dan leren ze allerlei verschillende smaken kennen. Wij zijn met 5,5 maand begonnen en rond de 6,5 maand aardappel ernaast, en vanaf 7 maanden rijst+pasta. Echt recepten hebben we pas vanaf de 8 maand gebruikt (denk ik) Maar de keukenkikker.nl heeft lekkere recepten, en bij de AH kun je het boek "opperdepop" kopen, ook met veel leuke recepten.
Met 4 maanden zou ik nog geen recepten e.d. uitproberen. Het is de bedoeling om bij de start van bijvoeding pure groente/ fruit te geven. Daarom zijn die potjes ook zo eentonig Je kunt verschillende (niet allergene) groente koken en pureren, of zelf aan een stukje (bijv broccoli) laten zuigen.
Misschien heb ik mijn vraag een beetje verkeerd geformuleerd.... ik bedoel niet recepten in de zin van allerlei soorten ingredienten, maar eigenlijk meer welke groente kunnen ze hebben? En welke combinaties zijn lekker?
Wat adi al zegt, niet-allergene groenten stomen/koken en dan pureren. Ik zou echt niet gaan combineren maar echt 1 soort per keer geven zodat ze de pure smaken kunnen/moeten ontdekken. Daarom zijn de potjes in de winkel zo eentonig, omdat het de pure smaken bevat. Als je nu begint met smaken te mengen willen ze strakjes mss wel geen pure wortel eten maar alleen (bijv.) wortel met broccoli....... en dat is niet de bedoeling als je begrijpt wat ik bedoel. Ik zou dus even wachten met smaken mengen tot na de 6 maanden. Succes Groetjes Kim
bloemkool, broccoli, wortel, sperzieboontjes bloemkool/broccoli is een lekkere combi wortel/bloemkool ook
Ik zou gewoon (zoutloos en kruidenloos) koken voor jezelf en elke keer wat voor de kleine apart zetten (invriezen). Je kunt naderhand wel kruiden toevoegen voor jezelf. Ik zou ook pas met 4 a 5 maand met een fruithap beginnen. Pas tegen 6 maand een warme hap is nog vroeg genoeg hoor!
ik maak de potjes na ga ervanuit dat die wel weten welke smaken het beste zijn om mee te beginnen! Ben begonnen met wortel, bloemkool, broccoli. Ze is alleen niet zo van de groentes, fruit vindt ze veel lekkerder Maar geef haar af en toe een hapje groente om te proeven, probeer het 2 of 3 dagen achter elkaar (is beter om achter mogelijke allergieen te komen) maar als ze het te vies vindt laat ik het maar.... Ik heb een boek van de albert heijn gekregen waarin allemaal "recepten" staan voor kinderen. Opperdepop het het geloof ik, begint met de simpele bloemkoolhapjes en staat per leeftijd wat je er bij mag gaan geven.