hoi dames, onze zoon is met 2,5 jaar naar de peuterspeelzaal geweest maar dat ging niet helemaal goed. de eerste keren ging prima en daarna ging het steeds minder. hij was totaal overstuur op een gegven moment. wij hebben hem eraf gehaald en gaan het nu binnenkort weer proberen. het punt is dat hij zodra hij het woord peuterspeelzaal of school hoort al meteen zegt dat hij niet wil en er echt van in paniek kan raken. ik vraag mij dan echt af of ik er goed aan zal doen om hem erheen te brengen en niet gewoon met 4 jaar naar school. hij is altijd bij ons maar is wel sociaal naar kinderen en wil graag spelen. alle kindjes zijn vriendjes hij is wel een erg gevoelig jongetje. wie van jullie heeft voor mij positieve ervaring of tips? wie heeft zijn kindje met 4 jaar gewoon naar school gedaan?
Wat zeggen de leidsters van de peuterspeelzaal? Is er misschien iets vervelends gebeurd of vindt hij bepaalde dingen op de peuterspeelzaal niet zo leuk om te doen? Ik zou het toch blijven proberen. Anders heb je hetzelfde probleem misschien op school met 4 jaar en dan kan het nog wel eens een groter probleem zijn. Maar ik zou in eerste instantie de peuterspeelzaal vragen hoe zij erover denken en wat zij adviseren voor je zoontje!
De leidsters hebben ons geadviseerd om het na een half jaar weer te proberen. dus dat gaan we ook doen. zover wij weten is er niks voorgevallen of ze hebben het ons nooit verteld maar daar ga ik niet vanuit.
Ik zou zeker niet tot 4 jaar wachten, dan zit je met dat probleem op de basisschool en daar is er veel minder tijd en heeft de juf ook veel minder aandacht voor dat soort dingen omdat de groep nu eenmaal veel groter is. Ik zou voordat je weer gaat een keertje gaan praten met de leidsters, soort plan van aanpak maken. Evt. eerst even met je zoontje langsgaan als de kinderen er niet zijn dat hij even rustig kan rondkijken en aan de leidsters kan wennen. Misschien is het een idee dat je er de eerste ochtend bij blijft (dat is hier standaard op de peuterspeelzaal en werkt wel heel goed).
Ik denk dat je gewoon door moet zetten, anders zit je als hij 4 is met hetzelfde probleem. Mijn zoontje moest ook wennen toen hij afgelopen maart met 3 jaar oud opnieuw moest beginnen bij een andere peuterspeelzaal. Het heeft 5 weken geduurd en hij zei bij het opstaan als dat hij niet wilde. Sommige ochtenden was hij redelijk ok, andere ochtenden was het huilen en dat duurde dan 15 minuten. Daarna, vertelde de leidsters, vond hij het prima en deed leuk mee. Nu zegt hij soms nog dat hij niet wil maar ik weet dat als hij er eenmaal is dat hij het er leuk heeft, en soms duurt dat wennen gewoon lang bij kinderen. Hoe vaak gaat hij? Ook wel belangrijk dat hij met enige regelmaat gaat dat hij goed kan wennen. Ons zoontje is wel heel erg aanhankelijk aan mij hoor, met mijn dochter nooit last van gehad. Sterkte, ik weet dat het niet fijn is als moeder als je kindje ergens niet blij lijkt te zijn maar ik denk dat hij er gewoon even doorheen moet. Zeker als hij sociaal is gaat het wel goed komen.
Hij gaat straks 2 dagen tot de vakantie daarna tijdelijk 1 dag tot er weer plek is. We zullen moeten afwachten hoe het gaat. Misschien zie ik nu allemaal beren op de weg die er straks niet zijn. Moeders blijven altijd bezorgd
Onze zoonnging met bijna 3 voor het eerst naar peuterspeelzaal. Het was een drama eerste klas. Hij raakte helemaal overstuur, gillen, huilen enz enz. Ik werd de eerste twee weken ook elke keer gbeld of ik hem kon ophalen. Het was zoooo zielig het ging me echt aan het hart. Hij ging 2x in de week ( di middag en do ochtend) en ik heb heel erg getwijfeld of ik door moest gaan. Maarja indd wat er gezegd wordt: straks heb je dit op school ook. Ik ben thuisblijfmama en hij is 24/7 bij mij (of opa en oma als ik ergens heen moef) en we hebben niet heel veel contact met andere kindjes. Ik heb toch doorgezet omdat straks op school "moet" hij 5hele dagen in de week en is de overgang van 24/7 bij mama naar 5x2 dagdelen naar school helemaal zo groot. Dit natuurlijk ook wel in overleg met leidsters. Langzaamaan vond hij het leuker en gezelliger. Hij is heel erg op zichzelf en heeft dagen dat hij zegt dat hij niet wil en soms huilt hij nog bii het weggaan maar hij is mij snel weer vergeten. Ik hield het wegbrengen en afscheid nemen kort en deed steeds hetzelfde met hem. Ik benoemde dat ook elke keer: "zometeen gaan we jas uitdoen en drinken op de aanrecht zetten. Dan doe ik twee puzzeltjes met je en dan gaat mama weg en gaan we nog even zwaaiwn" ik merkte aan hem dat het afscheid nemen ook elke keer weer werd uitgebreid: nog even dit nog even dat nog een knuffel en een kus en nog een kus enzovoort. Door elke keer hetzelfde met hem te doen zorgde voor duidelijkheid: ok mama moet weg ze kan niet blijven en ik hoef niet te huilen en ik weet wanneer se weg gaat. Hier heeft het geholpen om te vertellen over peuterspeelzaal van mama, papa, ome tomas, tante diane (en "toevallig" gebeurde daar dezelfde dingen, zongen we dezelfde liedjes en hadden we dezelfde fietsjes voor buiten ) Ook filmpjes op youtube laten zien van peuterspeelzalen. Beetje hetzelfde dus wanneer je ze voorbereidt op bezoek aan de tandarts. En ik heb een hoop stickers geplakt. de broer van mn vriend ging ook naar peuterspeelzaal maar die is er na een maand weer afgegaan omdat het echt niet ging. Daarna hebben schoonouders hem niet meer gedaan en toen meteen naar school toen hij 4werd. Het is de eerste twee jaar nog een ramp geweest, pas in groep 3 ging het beter.
@sassie, fijn om jou verhaal te lezen want het ging precies zo bij ons de eerste keer, wij hebben het hem dus op advies van de leidsters eraf gehaald maar hij was wel iets jonger toen. voorbereiden doe ik al maar een tip om filmpjes te kijken ga ik zeker proberen. hopelijk gaat het goed komen.
Ons zoontje wilde ook niet, leiding deed ook niet veel moeite, lieten hem maar. Zelf bleef ik er dan ook steeds bij, totdat hij speelde en toch ging hij met tegenzin. Heb hem er dan ook eerder afgehaald. Na een half jaar is hij naar de kleuterschool gegaan en dat ging/gaat best goed.