Zoontje wil alleen maar potjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Hansje123, 16 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    ik weet niet hoe jullie kindje van kleins af aan was, maar waren zij altijd nieuwsgierig naar eten en wilde ze altjd proberen wat jij eet?

Mijn zoontje eet altijd goed, maar is niet nieuwsgierig. al van kleins af aan wil hij absoluut niet hetgene wat wij eten of drinken. meestal als jij stukjes appel eet dan komen kleine koters naar je toe en zijn nieuwsgierig dan willen ze ook proberen. Dat heeft ons zoontje nooit gehad. het interesseerd hem ook niet. als ik hem een stukje appel aanbied dan gat hij lachen en draait zijn hoofd weg. ik heb heel wat appels gegeten om hem te stimuleren. Maar eten kan hij wel, hij heeft alleen geen interesse erin.

Daarom was ik altijd wel blij als hij het gewoon at. ik heb alle trucjes uitgehaald om het leuk en interessant te maken maar niets werkt.

Ik denk wel dat als je kind nieuwsgierig is naar eten het makkelijker is om over te gaan. maar dat dat niet bij elk kind hetzelfde is.

2. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    hij moet bv ook niets hebben van broodjes of knakworsten of frietjes. hij gooit het gelijk weg.

terwijl hij wel gewoon een broodje eet als ik hem smeer en stukjes snij. eet hij het met een vork op. Maar zo los in de hand niet.

3. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Als je echt van de potjes af wil, niet meer aanbieden lijkt mee. Kijken of tie eieren voor z'n geld kiest ;).
    Waarschijnlijk heeft ie donders goed door dat als tie jouw eten weigert er weer een potje uit de kast wordt getrokken.
    Succes!

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    wij gebruiken het toetje niet als beloning of straf. Het hoort gewoon bij de maaltijd dus krijgt ze altijd.

5. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Het voelt eigenlijk niet goed om hem het helemaal af te nemen.
    Hij is niet zo zwaar en erg actief. Ik denk meer dat het zijn karakter is. En dat het een fase is.

Bedankt voor jullie meningen, maar heb eigenlijk toch besloten mijn gevoel en hart nog te volgen. Ik vind hem nog te klein voor sommige dingen en laat het zijn beloop maar denk ik

Thanks

Sorry maar het voelt gewoon niet goed

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Vindt het niet zo gek dat hij het herkent, ook al is het van een bordje. Het ruikt in ieder geval bijna allemaal hetzelfde...

Zou ook geen potje geven als hij andere eten niet wil eten. En zeker weet hij dat! Dan maar honger...
    Hier wordt er ook gegeten wat de pot schaft en er wordt zeker niks anders gegeven als er niet gegeten wordt. Anders kan ik dat iedere dag gaan doen. Wel geef ik dan bijv een flink stuk fruit of volle kwark.
    Toetje wordt hier ook niet als beloning gezien, maar als onderdeel van de maaltijd.

Als je van de potjes af wil, zul je ze niet meer moeten geven als vervanging. Anders zit je er nog even aan vast....

7. Tennes

Tennes Niet meer actief

Meid, er is niets mis met potjes. Ik snap dat je er eens van af wil, maar ik ben ervan overtuigd dat dat vanzelf gaat gebeuren. En ik heb persoonlijk liever dat ze potje eten dan helemaal niets met alle drama's die daar bij komen kijken. (wakker in de nacht, vitaminen tekort...)
    Geef alleen je kind wel de mogelijkheid en de kans om kennis te maken met gewoon eten.

8. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Heb ook besloten om het gewoon te laten gaan en zien hoe het loopt. Dat heb ik eigenlijk altijd gedaan met alles. Ook zijn flesjes etc. Dat gaat ook allemaal vanzelf de ene later dan de ander.

Ik geef hem nog elke avond ook gewoon eten. De ene dag neemt hij het wel en de andere dagwil hijenkel potjes. Dus gewoon eten bied ik hem zeker aan.

Thanks

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hele domme reactie waarschijnlijk maar eten kindjes van 20 maanden niet gewoon zelf en mee met wat de ouders eten dan? Of klopt mijn beeld helemaal niet?

10. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Niet alle kinderen!

Kan jou kind met 20 maanden al met de lepel of vork zelf eten? En eet die elke avond min of meer het eten op?

Geweldig zou dat zijn, maar geloof niet dat er veel kinderen zijn die dat rond die tijd al kunnen of doen. Wees er blij en trots op! Dit bedoel ik positief! Heel vaak kunne dingen verkeerd worden begrepen door het schrijven. Ik bedoel het echt positief.

Heel veel kinderen kunnen nog niet goed eten, ze kunne. Bestek pas motorisch goed hanteren bij 2,5 jaar. En eten gaat vanaf 1,5 jaar bij de meeste kinderen ook moeilijker. Ze krijgen dan voorkeuren. Gaan weigeren, lussen dingen niet meer. Of eten nog maar 1 ding.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    maar vraag me wel af wanneer je jullie eten bent gaan introduceren? Hier heeft mijn zoontje tot 1 jaar weleens een potje gehad als we wegmoesten ofzo, maar hij is het verder helemaal niet gewend.

12. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Ik zeg niet dat hij geen normaal eten eet. Ik voel me nu bijna aangevallen.

Hij eet al warm mee vanaf 6 maanden, maar kinderen hebben fases. En wij hebben ook af en toe een potje gegeven als we weg gingen of laat thuis waren en niet meer op tijd konden koken. Nu heeft hij even een fase dat hij een voorkeur heeft.
    Je gaat mij niet vertellen dat jul ei kinderen altijd braaf alles hebben gegeten en hebben opgegeten.

Het ene kind is sneller dan de ander. En onze kleine man vind het ook erg fijn gevoerd te worden. Hij heeft geen zin om zelf te eten. Ieders karakter van elk kind is anders. Niet zo snel oordelen aub.
    Lijkt zo net alsof ik een slechte moeder ben of een dom kind heb!

Ik stel een vrij normale vraag volgens mij. Hoe vaak word er ook niet gevraagd hoe je de fles moet afbouwen. De mensen val je toch ook niet aan alsof ze gek zijn?

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Het was in ieder geval helemaal niet mijn insteek om je aan te vallen of om je een rotgevoel te geven, het was oprechte interesse, ik heb geen idee hoe dat gaat. MIjn zoontje hebben we volgens de rapleymethode eten gegeven dus hij heeft nooit iets geprakt laat staan gepureerd gehad en ik heb hem nooit gevoerd. Hij eet gewoon volledig met ons mee vanaf dat hij 9 maanden is, en momenteel (13 maanden) ook met een vork of lepel (toetje). Voor mij is dat normaal, ik heb geen idee hoe dat gaat met niet-rapley kindjes.
    Dus.. voel je niet aangevallen. Als jij de potjes nog even prima vindt dan lekker blijven geven. Het was een oprechte vraag, that's all ;) Wie weet piep ik over een paar maanden wel anders :D

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Euhm.. niet zo aangevallen voelen meid. Ik heb 2 kinderen waarvan er 1 1,5 jaar gewoon bijna niks at. Mijn zoontje begint nu ook te rommelen maar in ons geval is het dan gewoon 'helaas pindakaas'.. Ik ga mijn zoon van ruim 1,5 geen potjes meer voeren omdat hij niks anders wilt eten. Als hij dingen wegsmijt, dan smijt hij ze weg en ruim ik het weer op. Ik vind persoonlijk een kind van 20 maanden niet te jong wat dat betreft en ga niet met potjes in de bocht komen wanneer hij zijn prakkie niet wilt eten.. maar dat is slecht mijn persoonlijke keuze. Het zijn geen baby's meer.

15. adi

adi Niet meer actief

Hansje, ik bedoel het ook niet als aanval, maar je beeld dat de meeste kinderen van 20mnd nog niet zelf kunnen eten klopt niet. Of beter gezegd: zouden moeten kunnen.

Mijn kinderen kregen met 2 jaar een controle op hun motoriek omdat ze 2mnd te vroeg zijn geboren. We kregen een lange vragenlijst over dingen die een aterm kind van 2jaar motorisch in principe moet kunnen.
    Tussen de vragen of het kind achteruit kan lopen, de trap op kan klimmen enz stonden ook de vragen of het kind zonder moeite met een vork eet (zowel linker als rechter hand) en of het redelijk goed, zonder te morsen met een lepel eet.

En veel kinderen kunnen het zeker niet, maar je zin dat ze pas met 2,5 het motorisch kunnen klopt niet. Net zoals een gezonde aterme baby met 6-7mnd motorisch kan kauwen, kan het vanaf 1 jaar zeker met een lepel oefenen.
    Maar het kind dat het niet leert kan het ook niet. Hetzelfde geldt voor alle andere vaardigheden, het kost tijd.

En natuurlijk betekent niet dat een dreumes dat zelf KAN eten, dat ook altijd netjes doet. Alleen vinden sommige ouders het belangrijk dat een kind vroeg leert om zelf en met de pot te eten, en sommige ouders vinden het veel belangrijker dat het kind een goede portie voedingsstoffen eet elke dag.
    En beide begrijp ik heel goed. En natuurlijk bevatten de potjes ook alle vitamines. Alleen is het belangrijk dat je bedenkt dat de strijd alleen moeilijker wordt als het kind ouder wordt.
    Die moeilijke eetfase met 1,5 is echt niet zomaar over. Met 2jaar zijn ze alleen nog koppiger en eigenwijzer en dan weten ze dondersgoed wat ze wel en niet willen.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Dat laatste is ook wat ik een beetje wilde duidelijk maken. De 'niet willen eten-fase' begint nu zo'n beetje en die gaat niet na een paar weken over, dus je kunt nu wel de potjes blijven voeren.. maar voor hoe lang wil je dat gaan doen?

17. Tennes

Tennes Niet meer actief

Mijn ervaring leert dat ze potjes echt zat worden hoor! Probeer je als ouder niet druk te maken. Houd de maaltijd gezellig

18. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Oké meiden misschien heb ik jullie verkeerd begrepen en had ik het gevoel dat het wel heel raar was wat ik deed. Maar over de motorische ontwikkeling heb ik van verschillende pedagogische sites gehaald lees bv hieronder.
    En mijn zoon eet wel met lepel en met een vork. Boterham kan hij prima eten. Maar zijn avondeten wil hij graag gevoerd krijgen. Denk meer eigenwijs dan niet kunnen. En als ik dit zo lees op de peda is hè sites vind ik ook niet dat ik hem dat hoef te dwingen. Ik ben van mening dat een kind af en toe nog best gevoerd mag worden.

Leeftijd Fase Kind Motorische Ontwikkelingsfasen van het Kind - Ontwikkeling Motoriek van 1,6 tot 2 jaar
    -De loopbewegingen worden met meer zekerheid uitgevoerd, knie en elleboog zijn nog licht gebogen;
    schouders en armen zijn licht naar achteren gestrekt;
    de voeten worden nog plat neergezet
    Kind kan met hulp op 1 been staan
    Kan staand dingen oprapen van de vloer, zonder te vallen
    Kan rennen, met het lichaam licht naar voren gebogen
    Kan tegen een grote bal aanschoppen, zonder het evenwicht te verliezen
    Kan zelf de deur opendoen
    Gaat de trap af, vasthoudend met 1 hand en beide voeten op iedere trede plaatsend
    Eet zelf met een lepel (beheerst lepelgreep)
    Kan gooien, maar nog niet in een bepaalde richting

2,6 - 3 jaar
    Kan springen, met de voeten uiteen
    Springt van een traptrede af, met beide voeten tegelijk
    Begint alternerend (links/rechts afgewisseld) de trap te lopen, eerst met, later zonder hulp
    Kan tijdens het rennen van richting veranderen
    Beheerst nu het op de tenen lopen
    Kan op een driewieler fietsen
    Kan een grote bal vangen, met gestrekte armen en gooien zonder het evenwicht te verliezen
    Kan in een bepaalde richting gooien
    Vanaf deze fase zijn de lichaamsbewegingen vloeiender en evenwichtiger geworden
    Het grijpen is nu een dwarsgreep met gestrekte wijsvinger
    Kind kan nu eten met vork, eventueel met lepel en vork (of mes)

Zoals ik ook al eerder aangaf ga ik toch mijn gevoel verder volgen en geef hem gewoon nog te eten wat hij wil. En als dat op dit moment potjes is, dan is het maar zo. Hij eet goed en wil inderdaad het eten ook gezellig houden. Ik lees juist overal dat als je het geforceerd gaat doen en dinge gaat verbieden etc. Dat hij op een dag een moeilijke eter wordt en je nog verder van huis bent. Ik probeer inderdaad het eten gezellig te houden en bovendien zit hij onder de gewichtscurve dus wil graag wel dat hij eet. Zodra er beter met hem te communiceren valt dan wil ik hierin wel strenger gaan worden.
    Misschien heb ik mijn vraag iets te vroeg op het forum gezet en had ik even moeten wachten om zelf tot de conclusie te komen dat het een fase is en ik mijn eigen gevoel wil volgen

19. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik kan uit ervaring zeggen. De periode wel niet eten al gehad met de oudste. En hoe makkelijker ik werd met eten hoe makkelijker hij alles ging mee eten. Zonder enige strijd en zo doe ik het nu met me dochter ook. Wil je eten prima eet je niet ook prima. En ze eet tot nu toe voldoende. De strijd aan gaan met je kinderen om eten is een strijd die je gaat verliezen is mijn mening.

Dat hij nu nog potjes eet. Ik zag een goede tip geef eerst potje daarna gezellig mee laten eten en je zult zien dat het van zelf allemaal steeds beter gaat. En hou er ook niet van als ze knoeien met eten hoor maakt z.n rotzooi. Ze eet nu steeds meer zelf maar ze krijgt vaak genoeg nog een hap via mijn lepel of vork binnen en gooien en zo met eten is hier ook echt niet toe gestaan tijdens de maaltijd. Dat is mijn grens. ;)

Mijn zoon is 11 en ik kan op recht zeggen van hoe moeilijker je als ouders doet hoe moeilijker een kind word.

Als je als ouders je kind begeleid en stuurt en ze vooral ( hun gang laat gaan binnen jou grenzen komt het van zelf allemaal wel goed)

20. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Thanks fijne tip

Deel Deze Pagina