Deze lijkt me helemaal waar! Ik heb zelf maar één kind dus ik kan niet vergelijken, misschien heb ik een makkelijk kind, maar bij mijn kleine werkt dit: We eten samen, en bieden hem dan een eigen bordje aan. Daar ligt gewoon hetzelfde op als wat wij eten hoor, hooguit een beetje aangepast aan zijn nog niet zo verfijnde motoriek . Hij kan het eten, of niet! Als hij gaat gooien of zijn bord op zijn hoofd wil zetten dan pakken we het af. (En proberen niet te lachen, haha!). Daarna krijgt hij altijd nog een toetje. Dat vinden we bij de maaltijd horen. En dan is het klaar! De ene keer eet hij zijn bord erbij op en de andere keer eet hij niks. Dat regelt hij zelf wel . Ik maak me geen zorgen over dat hij te weinig binnen zou krijgen en ga hem daardoor zeker geen alternatief aanbieden. Denk maar aan wat jij zou doen; ik geef je iets te eten wat je wel lust maar niet super vind. Als je dat niet opeet, krijg je altijd je lievelingskostje. Tja ik zou niet meer eten hoor. Oja, denk nu niet dat hij altijd netjes braaf bij ons aan tafel zit hoor. Hij zit echt weleens gillend en schreeuwend en zichzelf uit zijn stoel proberen te wringend bij ons aan tafel. En ja, dat vind ik weleens heel irritant! Vooral als ik moe ben. Ik probeer dan wel te denken dat hij dat lekker zelf moet weten en dat het morgen vast weer beter gaat.
Zo denk ik ook hoor Ratatosk. Ik heb er nooit een drama van gemaakt, wil je eten.. dan eet je mee. Wil je niet? Nou dan niet, maar ik ga geen potjes opentrekken of iets anders maken. Ik maak wel wat vaker dingen die ze lekker vinden (pasta) maar daar blijft het ook bij. Ik help ook best wel met eten trouwens.
Ik probeer ook rekening te houden met zijn smaak, net zoals ik rekening houd met de smaak van mijn man. Maar ik kan niet elke dag broccoli of bami maken . Als hij ziek is bied ik soms wel meerdere dingen aan waarvan ik weet dat hij ze heel erg lekker vindt.
hoi, dit is me wel een fijn toppic. en kan nu al zeggen dat ik waarschijnlijk dit ook zal voor hebben met mijn dochter. al van bij de geboorte zijn maaltijdens een strijd. denk dat ika lle soorten flessen gebrpoeebrd heb , alle soorten melk, alles van fruit. het enisgte wat ze lekker vind zijn groenten; al de rest is een strijd. nu maak ik er nog wel een 'strijd' van omdat ze zo klein is en toch iets moet binnen hebben. maar klopt wel meestal verlies ik ik zou zeggen succes en volg je gevoel
Het stomme is, terwijl ik mij hier druk om loop te maken. Heeft hij al twee dagen achter elkaar voorbeeldig gegeten! Hihi Zal je altijd zien