Ik heb jullie hulp nodig. Bijna twee weken geleden is ons zoontje geboren. We hebben ook nog een dochter van bijna 3 Ze is heel lief voor dr broertje. Wil kusjes geven en knuffelen en doet dit ook zachtjes. Zeg ook niet dat ze broertje niet leuk vind ofzo. Wat dat betreft een fijne start en geen problemen. Echter ze gaat gedrag vertonen wat ik niet van haar ken. Ze slaapt smiddags nog wisselend, maar gaat wel even naar bed. Dat vind ze geen probleem, ze heeft een schaapje dat haar laat weten wanneer ze weer van de kamer af mag, mocht ze toch niet in slaap vallen. Nu heeft ze al drie keer lopen klieren smiddags, maar zo dat we daar achter komen als ze naar ons toekomt. Een keer had ze zich ingesmeerd met shampoo. En hele vloer zat eronder. Ze heeft het oor van het schaapje kapot gemaakt en ze is bezig geweest met de luierbroekjes; deze kapot gemaakt. Dit ken ik echt niet van haar. Ik vind het gedrag waarvan ze moet weten dat t niet mag van ons, maar dat lijkt haar weinig te doen. Tegelijk denk ik dit is volgens mij echt de negatieve aandacht vragen omdat er dingen veranderd zijn. Hoe kunnen we daar nu beste mee om gaan, wel aandacht aan schenken en dus boos worden of geen aandacht aan geven. Graag tips.
Geen aandacht besteden aan de dingen die niet wenselijk zijn, maar zorg wel dat ze genoeg aandacht krijgt. Vooral even dingen doen zonder de baby erbij. Op deze wijze zal ze waarschijnlijk minder op een negatieve manier om aandacht vragen.
Het word waarschijnlijk nog erger maar ook weer beter 😉 Af en toe een mama dochter moment pakken zonder dat broertje het verstoort als dit lukt en zo ook met papa! Ze zal even moeten wennen aan het idee, hier hetzelfde gehad en nu is ze weer redelijk het meisje wat ze was!
Ik snap ergens wel dat ze gaat lopen 'klooien' op haar kamer als ze niet slaapt en toch op haar kamer moet blijven tot t schaapje zegt dat ze er af mag. Niet dat ik het goedpraat maar ik snap haar gedrag wel. Ze is natuurlijk veel liever gewoon bij jou en haar broertje. Ik zou haar niet meer elke dag op bed leggen maar om de dag ofzo, misschien zit ze net in de fase dat een dutje niet altijd meer nodig is. Of anders een babyfoon met camera regelen, dan kan je zien wat ze doet en bij niet slapen haar gewoon van haar kamer afhalen.
Herkenbaar! En dit wordt beter, echt! Hier is dochtertje 12 weken en de dag dat ze is geboren heeft hij op de muur getekend. Nog nooit had hij zoiets geprobeerd. Dag erna weer geprobeerd toen ik dochter aan het voeden was. Ook is hij een stuk ondeugender nu. Ze hebben nu meer 'ruimte' om ondeugend te zijn omdat je simpel gezegd minder op ze let. Gewoon even de meest gevaarlijke of irritante dingen uit het bereik zetten. En geef haar regelmatig een op een aandacht. Ook zeg ik vaak als ik met hem bezig ben dat baby nu even moet wachten (dat doe ik alleen als ze niet huilt of zachtjes jengeld) Zo merkt hij dat ik hem net zo belangrijk vind. Zoontje is nu ook weer veel aanhankelijker, hij wil continue handje vast buiten terwijl hij toen ik zwanger was altijd los wilde lopen.
Zou het niet kunnen liggen aan het feit dat ze niet moe is ipv de veranderingen? Onze dochter heeft ook heel wat streken uitgehaald toen wij dachten dat ze sliep. Nu hebben we haar uitgelegd dat als ze niet kan slapen, ze boekjes mag lezen. Deze leggen we op haar nachtkastje. Dit werkt (meestal ) goed.
Oh wat herkenbaar! Mijn zoon is 2 maanden en mijn dochter bijn 4. Ze heeft ook in de kraamweek op de muur getekend! Niks voor haar. Het gaat nu echt al veel beter, alleen als ze moe is kan ze nog wel stout of vervelend doen (bijv keihard gillen als en weet dat hij slaapt) maar ik kan het haar niet kwalijk nemen.
Bedankt dames Wat betreft haar slaapje smiddags. Tot voor kort kon ze nog lang slapen met af en toe een keer niet, maar dan ging ze roepen en haalden we haar uit bed. Schaapje was vooral gekocht voor de ochtend, maar hielp ook in de middag dat ze toch even tot rust kwam, want ze was echt wel moe. Ze hoeft dan niet lang op dr kamer te blijven. Echter sinds kort is het dus dat geklier. Bij het naar bed brengen vind ze het allemaal prima en gaat ze in bed liggen. Wij denken dus dat ze echt wel moe is. Maar laten haar dan wel wat minder lang slapen/rusten. Ze weet trouwens dat ze wel boekjes mag lezen. Het is toch fijn om te horen dat het herkenbaar is bij anderen. Baby slaapt gelukkig goed en veel overdag dus heb de tijd om aandacht te geven aan haar. We zullen proberen meer aandacht te geven aan hoe lief ze voor hem is en hoe goed ze kan helpen. En dan hopen dat het niet te lang duurt deze fase, haha
Misschien helpt het om haar voor een paar weken haar middagslaapje in een campingbedje te laten doen. Wel met speeltjes natuurlijk, maar dan kan ze er niet uit om te gaan klieren, wellicht gaat het slapen dan zelfs beter. Ze zal best moe zijn van al die indrukken van de nieuwe baby.
Ik denk dat ze klaar is met haar middagslaapje. Ik zou haar niet meer in bed stoppen maar een spelletje met haar gaan doen oid. Als mijn dochter in de middag moe is of was dan las ik haar voor lekker hangend op de bank of ze mocht een filmpje kijken. Maar ze hoefde niet naar bed want ze sliep dan toch niet. Wat betreft die shampoo.. Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Wel laten weten dat dat niet mag. Vervolgens het wegzetten waar ze er niet bij kan. Ik heb shampoo hier ook weggezet, eveneens cremè. Sommige kinderen vinden dit rete interessant en houden van smeren. Ze gaat in de toekomst echt wel meer stoute dingen doen die je nog niet van haar gewend bent. Ze wordt groter en ondernemender.