hoe doen/deden jullie dat: borstvoeding aan 2e kindje terwijl oudste nog geen 2 is?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door miep84, 31 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miep84

miep84 Niet meer actief

Hey,

ben nu nog zwanger maartwijfel erg over borstvoeding geven:

Onze oudste zal 20mnd zijn als de 2e geboren wordt. Hij loopt nu nog niet en vraagt veel aandacht.
    Hij heeft 3.5 mnd borstvoeding gehad. Ik had erg veel overproductie als de ene borst gebruikt werd, stroomde de ander in stralen mee. Ook als ik niet voedde continu lekkage. Ik voedde dus altijd liggend op bed zodat ik een hand vrij had om de meelekkende borst af te dekken met een handdoek. En dus ook hele bovenlijf ontkleden en ook een handdoek op bed teggen om lakens droog te houden. Moest mn pads 5/6 keer per dag vernieuwen omdat ze drijfnat en doorweekt waren. 1borst per keer geven en die kreeg hij ook lang nirt altijd leeg. Dus iedere dag in de douche de druk eraf masseren want van kolven kreeg ik nog meer stuwing. Ik voelde ellendig! Hij deed het er goed op!

Na 2mnd gaan afbouwen en dat duurde 1.5 mnd....

nu dus erg huiverig om er opnieuw aan te beginnen.. wat zouden jullie doen??

2. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik zou het gewoon proberen. Wie weet loopt het deze keer beter. Ik heb ook een zoon van 1,5 en een dochter van 3 mnd die bv krijgt. Dit gaat prima.

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik heb even gekeken en je moet nog een maand of vier, moeilijk te voorspellen dus hoever je oudste dan gaat zijn in de ontwikkeling. Hier zit er dadelijk 23 maanden tussen. Moet zeggen dat ik het ook best wel spannend vind hoe het gaat lopen. Ik weet niet of je kindje nu naar kdv oid gaat? Wij hebben besloten dat (aangepast) te blijven doen, dus op die dagen heb ik sowieso alle tijd voor de baby. Ook hebben oma's en tantes al aangeboden de oudste wel eens een dag te willen entertainen en papa is er natuurlijk ook nog. Verder heb ik wat dvd's aangeschaft in geval van nood ;)

Ik zou het in elk geval proberen. Zoals ik pas ook als antwoord kreeg, nieuwe ronde, nieuwe kansen.. Wellicht loopt het nu heel anders en als het echt niet gaat heb je in elk geval het kostbare colostrum gegeven!

4. miep84

miep84 Niet meer actief

Heb inderdaad nog even (3.5mnd) maar ben er in mn hoofd toch best veel mee bezig.. zeker omdat ik toen zo uitkeek naar de borstvoeding en het me zo tegen viel. Ben nog steeds een voorstander maar wil het hele drama gebeuren niet nog eens en vind heb ook nog niet helemaal een beeld van de combi met onze dreumes.

maar misschien moet ik het gewoon proberen, en ben ik nu teveel een "doemdenker"...

5. Emirens

Emirens Nieuw lid

31 dec 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had een peuter van 13 maanden rondkruipen, liep ook nog niet. Bij de eerste wel bv gegeven. Zelfde wat jij ook had: overproductie! Werd er gek van. Heb bij de tweede gekozen voor kv en ook al ben ik pro bv, het geven van kv aan de tweede is de beste keuze ever geweest. Anderen konden de tweede de fles geven, zo kon ik zelf ook de eerste aandacht geven. Tranen met tuiten toen ik dit besluit een week voor de bevalling nam. Tot op de dag van vandaag geeft het me nu steeds rust.

Succes met je keuze maken.

6. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier was de oudste 22 maanden toen de jongste geboren werd. Ik had geen overproductie, verre van juist. Heb de eerste weken constant met de baby aan de borst gezeten, wat ook niet erg handig is. Maar weet je, het is maar zo kort, na een aantal weken is het ergste voorbij en loopt de borstvoeding makkelijker. Tot die tijd misschien hulp inschakelen van man, ouders, schoonouders, broers, zussen, vrienden, buren e.d.? Het is zo de moeite waard. Ik voedt m'n jongste nog steeds met veel plezier :)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon aanleggen. Je overproductie kun je mooi opvangen en aanje peuter geven.

8. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Je kunt ook proberen zoveel mogelijk die overproductie tegen te gaan...
    Dan daarna "gewoon" voeden...! Zonder gedoe dus hopelijk!
    Merk wel dat doordat er een grote meid rondloopt de overproductie minder snel terugkomt. Gaat nu goed, maar in het begin wel veel maatregelen moeten treffen.
    Nu gaat t heerlijk makkelijk met m'n twee dotjes :)

Er zijn toch speciale opvangzakjes voor lekkage van de andere kant?

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik heb het ondanks enorme overproductie bij de eerste (en tweede) toch weer geprobeerd en tot nu toe is het de beste keuze geweest. Vond het juist met een kleintje dat rondloopt makkelijk de borst zo bij de hand te hebben. Ja, soms was het behelpen en echt erg zwaar vooral ook omdat mijn man de avonden vaak werkt (regeldagen, sprongetjes, mamahonger: noem het maar op), maar o wat vind ik het makkelijk die borst zo bij de hand te hebben. Middelste zette ik met een boekje naast me en terwijl de jongste dronk kon ik voorlezen. Had hier voor de overproductie ook gewoon grote strandlakens bij de hand.. Fijn? Nee. Maar ik vond het ongemak die eerste maanden (sliep ook tot ruim 6 maanden s nachts met handdoeken om en nog alles drijfnat, zoogcompressen die er doorheen vlogen etc) toch niet opwegen tegen het gemak van voeding altijd bij je hebben. Hier werd het overdag dan ook na een maand of twee wel beter te behappen met lekkages etc.

Maargoed, ik ben altijd wel van het nadeel voor mij weegt niet op tegen het voordeel voor ons kindje en eerst proberen dan kan je altijd nog stoppen of zeggen dit werkt niet voor mij.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Neem zonodig contact op met een lactatiekundige. Er zijn manieren en middelen die zonodig productie verlagend werken.

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Er zijn ook cupjes waarmee je de stralen uit de nietvoedende borst kunt opvangen. Kun je idd aan je dreumes geven (M en T vonden het heerlijk, S vond het 1x leuk). Of invriezen.

Toen T werd geboren was M 25m. Nooit problemen gehad tijdens voeden. Ik las voor. Zette M aan het spelen of tekenen of kleien. En bij probleembuien deed ik een dvd aan. Toen S werd geboren idem voor T van 25m.
    Bij geboorte L was S 20m. Liep met 15m en is heel pittig. Maar ook hij is tevreden met voorleesafleiding of speelt. Hem zet ik wel wat vaker voor de tv trouwens als zn br en/of zu er niet zijn zeker nu het koud is. In de lente of zomer zou ik in de tuin voeden met dreumes in de zandbak. Dat heb ik ook veel gedaan toen S klein was.

Maar goed dat heb je ook met flesje geven natuurlijk muv overproductie.

12. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ik zag er ook erg tegenop, onze dochter was 17 mnd toen onze zoon geboren werd. Het valt niet altijd mee, want juist rond etenstijd, als ook de oudste moe begint te worden en honger krijgt wil hij natuurlijk vaker drinken. Zet haar met een puzzel/tekening/spelletje aan tafel en ik er zelf bij. En ik voed nog regelmatig op bed, in de slaapkamer staat ook standaard wat speelgoed. Beetje afwisselen. En het valt me niet tegen moet ik zeggen. Tja en soms zal er nu eentje moeten wachten en iets langer huilen voordat ze aandacht krijgen. Maar dat krijg je toch wel met meer dan 1 kindje...

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Dit!
    Vriendinnetje had bij eerste enorm last van overproductie.
    Met 12 weken gestopt.
    Bij nr 2 zich goed ingelezen en na 3 weken een LK langs laten
    komen.
    Niet dat de problemen meteen opgelost waren,maar het ging stukken beter
    en rond de 10 weken was de boel genormaliseerd.
    Daarnaast...van te voren al beslissen terwijl je helemaal nog niet weet
    wat voor soort bv-kind je krijgt,is niet nodig.Want het ene kind kan er makkelijker mee omgaan dan de ander!

Wat betreft de dreumes die ook rondhobbelt: het lijkt ingewikkeld maar je komt er wel uit hoor.Oke,de eerste weken heeft de dvd-speler wellicht iets vaker aangestaan,maar voor de rest..ik voedde aan tafel, op de bank met dreumes(16 maanden) naast me,en in de badkamer als dreumes in bad zat.
    Echt geen punt!

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Onze dochter is wel een stuk ouder (2 jaar, 9 maanden toen de baby geboren werd), maar ik zag hier ook tegenop. Niet vanwege overproductie, maar omdat ik met mijn dochter altijd 45 minuten bezig was met een voeding (inclusief verschonen). Ik dacht: hoe gaat dat met een peuter? Maar: mijn zoon drinkt in 8 minuten 1 borst leeg en de 2e borst wil hij dan niet meer. Hij is dan echt verzadigd en groeit ook goed. Even verschonen en in een kwartier klaar! Dus soms lopen dingen ook heel anders dan je had gedacht.

Ik heb al mijn dochter naar bed gebracht/voorgelezen met de baby aan de borst. Of zij kijkt filmpjes op de laptop en ik zit er naast te voeden (maar dat zijn geen extra filmpjes, het is het moment dat ze anders ook had mogen kijken). Of ze zit te tekenen. Ze speelt ook opeens stukken zelfstandiger sinds ik veel bezig ben met haar broertje. Ik had dit niet gedacht, maar het is toch op natuurlijke wijze gebeurd. Hoewel mijn dochter het best moeilijk vond om de aandacht te moeten delen (en wij ook echt een emotionele reactie van haar zagen en ze helaas ook gestopt is met doorslapen) heeft zij zich toch verrassend aangepast.

15. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    die overproductie kan echt heel vervelend zijn, ik kan er over mee praten! Maar er valt echt wel iets aan te doen en achteraf had ik dat ook moeten doen. Ik heb gewoon doorgebikkelt, dom....:)
    Ik voed nu nog steeds en oudste zal wsl precies 2 zijn als tweede komt. Ze loopt al sinds ze 1 jaar is en is uiteraard wel een handenbindertje... Dus of ik rustig zal kunnen voeden zoals ik bij haar kon doen vraag ik me af. Ik ben verder heel benieuwd of ik door kan voeden tot de geboorte en hoe oudste erop zal reageren. Juist vanwege de stuwing en overproductie lijkt het me handig dat ik een peutertje heb rondlopen die me daarvan af kan helpen. Ik ken verhalen van peuters die al een tijd gestopt waren in de zwangerschap van broerje of zusje en die na de geboorte van nummer 2 de draad weer oppakten.

16. juf85

juf85 Niet meer actief

Bij de eerste ben ik met 4 maand gestopt met borstvoeding. Maar nu bij de tweede niet. Het gaat nu veel beter. Ik had toen vaak harde plekken en zo, maar nu alleen in de eerste weken gehad.

Het lijkt nu wel veel makkelijker te gaan.

Maar voeden terwijl je een peuter (peuterpuber...) hebt rondlopen is soms best lastig. De peuter probeert z'n aandacht ook wel te krijgen of gaat juist heel vervelend doen.
    Dus meestal probeer ik hem 'opdrachtjes' te geven in zijn spel. 'Waar is de brandweerauto nou?' Een beetje meepraten met waar hij mee bezig is. En als hij iets wil uitvreten snel de aandacht op iets anders (speelgoed, vogel buiten, poesje, oid) leggen.

En als de peuter moe is en hangerig dan zet ik gewoon de tv aan. Hij keek eerst nooit tv, maar nu de tweede er is vind ik het toch wel makkelijk zo nu en dan.

Ik zet ook wel eens wat drinken en eten neer, zodat hij ook wat te eten/drinken heeft. En dan is hij weer even bezig :)

Deel Deze Pagina